› SSC › Modellspecifikt › Impreza / STI Racing / BRZ › Motor › mappning
- Detta ämne har 64 svar, 6,908 deltagare, och uppdaterades senast för 17 år, 11 månader sedan av
volvosnubbe.
-
FörfattareInlägg
-
4 september, 2007 kl. 12:25 #62006
BVS-Robban
DeltagareTvivlar på att det är firman söder om sthlm gissar på Unichip då kan väl nästa alla(som kan mappa) ordna det…
Den e ecutech mappad
Hämtat från inlägg nummer 4 i denna tråd :)Mvh.Mattias – http://www.garaget.org/?car=18857———————————-SS @ en halv förmiddag inklusive 3 snurrningar 😉
Tänk om man kunde läsa ordentligt ! 🙂
4 september, 2007 kl. 12:31 #62025volvosnubbe
DeltagareTror precis som Jerry skrev. Att det är min FMIC som ställer till det redigt. Men våda de ska väl fungera o mappa ändå eller?
Tryckvågor som strular för LMM .. kanske ,kanske inte.
Då behöver ja lite svar från dem som har FMIC o kör me ecutech hur de upplevt sina bilar vid snabba växlingar .
För dumpen verkar inte ha ngn större betydelse har ja märkt nu.5 september, 2007 kl. 02:41 #62007JRM – JoCCe
DeltagareHej,
Vi har följt denna tråd och hade inte tänkt att lägga oss i men känner nu att det är dags att reda ut detta …
När bilen kom till oss så var den ”chippad” hos en här på forumet väl känd och ofta rekommenderad firma … Chippningen bestod i att man hade låtit löda in 3 st motstånd i ECU´n för att lura mapsensorn att den laddade mindre än i verkligheten och på så vis kunna ladda mer utan boost-cut … Dock är detta livsfarligt eftersom ECU´n styr bränslet mot last … Vi återställde boxen till standard och åtgärdade ett par andra mindre seriösa lösningar … Efter detta mappade vi bilen och efter att vi var klara med den så gick den kanon, gick precis som vi vill att en 8 år gammal GT med 10.000mil på mätaren ska gå …
1,1-1,15 bar på 1:an
1,2-1,25 bar på 2:an
1,3-1,35 bar på 5:an och fullt ladd vid 2.700rpmDet var inga som helst konstigheter … Vi skulle aldrig lämna ut en bil som vi inte är 100% nöjda med …
Uppenbarligen så har det efter leverans skett någonting som gjort att laddtrycksstyrningen börjat spöka … Tydligen så laddar bilen nu typ 0,6 bar på 1:an och skenladdar mot 1,5 bar på högre växlar … Vem som helst kan räkna ut att detta är ett mekaniskt eller elektroniskt fel och inte mappningsrelaterat … Det är helt omöjligt att mappa en standard ECU så att den laddar 0,6 på 1:an och 1,5 på 5:an … GT´ns styrbox har inte ens någon funktion så att du kan kompensera laddet pga den varierande lasten mellan växlarna … STi´n har detta men man kan inte kompensera så mycket att du får samma ladd på alla växlar … Därför måste du alltså på GT´n mappa mot 4:an och 5:an där du har högst last och då får laddet på de lägre växlarna bli vad det blir … Och laddar man runt 1,3 på 5:an så får man runt 1,1-1,15 bar på 1:an, så är det bara … Enda sättet att kunna kompensera för detta skulle vara att köra med en separat elektronisk laddtryckskontroll …
Vad det gäller den aktuella bilen så är det alltså ett mekaniskt/elektroniskt fel som inte uppenbarat sig medans vi jobbat med bilen och därför enligt vår uppfattning inget vi kan belastas för … Självklart har vi talat med kunden och sagt att vi mer än gärna tar tillbaks bilen och felsöker för att hitta felet och åtgärda det samt att vi självklart efter det om det behövs mappar om bilen helt utan kostnad … Dock har jag full förståelse för att det är långt att åka och att han då kanske hellre åker till Trollhättan vilket ligger mycket närmare för att göra detta då det om man har otur mycket väl kan vara något som tar flera dagar att hitta …
Det vi finner lustigt är att det reser sig så många kritiska röster i denna tråd utan att ha hört vad vi har att säga … En del får det nästan att låta som att vi inte skulle ha en aning om hur man mappar en GT med EcuTeK … Det var trots allt vi tillsammans med Prospeed som introducerade EcuTeK på svenska marknaden och vi har mappat absolut flest Imprezor i detta land … Vi har mappat GT´s i princip dagligen i 5 år och i dagsläget så trimmar vi 100-150 Subaru/EVO per år, allt från enkla ”steg1” till 700-800hk racebyggen … Vi har vuxit så det knakar och huserar idag i en 625 kvm stor fullt utrustad verkstad där vi trimmar Impreza, servar Impreza, lagar Impreza och bygger Imprezamotorer 16 timmar om dagen 6-7 dagar i veckan så det vore väl faan om vi helt plötsligt skulle ha glömt bort hur man mappar en väldigt basic modifierad GT 😉 …
Att såna här saker händer är oundvikligt, vi har fått in ett otal bilar som blivit mappade med bl.a. EcuTeK på annat håll i Sverige där kunden inte varit nöjd med resultatet eller där bilen börjat strula på liknande sätt som den aktuella bilen i denna tråd … De har då ofta valt att vända sig till oss istället pga lång resväg tillbaks och de har alltid åkt nöjda från oss …
Hur det än blir i detta fall så hoppas vi verkligen att allt löser sig och att bilen snart går som den ska igen …
PS. SAM/Jerry, skulle bara vilja passa på att ge dig en stor eloge, från att ha varit väldigt kritiskt och subjektivt inställd till oss och vår verksamhet så har du blivit väldigt objektiv och saklig, Tack för det … DS.
MVH
Joakim Enberg
JRM RACING AB5 september, 2007 kl. 12:55 #62026volvosnubbe
DeltagareHej,Vi har följt denna tråd och hade inte tänkt att lägga oss i men känner nu att det är dags att reda ut detta …När bilen kom till oss så var den ”chippad” hos en här på forumet väl känd och ofta rekommenderad firma … Chippningen bestod i att man hade låtit löda in 3 st motstånd i ECU´n för att lura mapsensorn att den laddade mindre än i verkligheten och på så vis kunna ladda mer utan boost-cut … Dock är detta livsfarligt eftersom ECU´n styr bränslet mot last … Vi återställde boxen till standard och åtgärdade ett par andra mindre seriösa lösningar … Efter detta mappade vi bilen och efter att vi var klara med den så gick den kanon, gick precis som vi vill att en 8 år gammal GT med 10.000mil på mätaren ska gå …1,1-1,15 bar på 1:an1,2-1,25 bar på 2:an1,3-1,35 bar på 5:an och fullt ladd vid 2.700rpmDet var inga som helst konstigheter … Vi skulle aldrig lämna ut en bil som vi inte är 100% nöjda med …Uppenbarligen så har det efter leverans skett någonting som gjort att laddtrycksstyrningen börjat spöka … Tydligen så laddar bilen nu typ 0,6 bar på 1:an och skenladdar mot 1,5 bar på högre växlar … Vem som helst kan räkna ut att detta är ett mekaniskt eller elektroniskt fel och inte mappningsrelaterat … Det är helt omöjligt att mappa en standard ECU så att den laddar 0,6 på 1:an och 1,5 på 5:an … GT´ns styrbox har inte ens någon funktion så att du kan kompensera laddet pga den varierande lasten mellan växlarna … STi´n har detta men man kan inte kompensera så mycket att du får samma ladd på alla växlar … Därför måste du alltså på GT´n mappa mot 4:an och 5:an där du har högst last och då får laddet på de lägre växlarna bli vad det blir … Och laddar man runt 1,3 på 5:an så får man runt 1,1-1,15 bar på 1:an, så är det bara … Enda sättet att kunna kompensera för detta skulle vara att köra med en separat elektronisk laddtryckskontroll …Vad det gäller den aktuella bilen så är det alltså ett mekaniskt/elektroniskt fel som inte uppenbarat sig medans vi jobbat med bilen och därför enligt vår uppfattning inget vi kan belastas för … Självklart har vi talat med kunden och sagt att vi mer än gärna tar tillbaks bilen och felsöker för att hitta felet och åtgärda det samt att vi självklart efter det om det behövs mappar om bilen helt utan kostnad … Dock har jag full förståelse för att det är långt att åka och att han då kanske hellre åker till Trollhättan vilket ligger mycket närmare för att göra detta då det om man har otur mycket väl kan vara något som tar flera dagar att hitta …Det vi finner lustigt är att det reser sig så många kritiska röster i denna tråd utan att ha hört vad vi har att säga … En del får det nästan att låta som att vi inte skulle ha en aning om hur man mappar en GT med EcuTeK … Det var trots allt vi tillsammans med Prospeed som introducerade EcuTeK på svenska marknaden och vi har mappat absolut flest Imprezor i detta land … Vi har mappat GT´s i princip dagligen i 5 år och i dagsläget så trimmar vi 100-150 Subaru/EVO per år, allt från enkla ”steg1” till 700-800hk racebyggen … Vi har vuxit så det knakar och huserar idag i en 625 kvm stor fullt utrustad verkstad där vi trimmar Impreza, servar Impreza, lagar Impreza och bygger Imprezamotorer 16 timmar om dagen 6-7 dagar i veckan så det vore väl faan om vi helt plötsligt skulle ha glömt bort hur man mappar en väldigt basic modifierad GT 😉 … Att såna här saker händer är oundvikligt, vi har fått in ett otal bilar som blivit mappade med bl.a. EcuTeK på annat håll i Sverige där kunden inte varit nöjd med resultatet eller där bilen börjat strula på liknande sätt som den aktuella bilen i denna tråd … De har då ofta valt att vända sig till oss istället pga lång resväg tillbaks och de har alltid åkt nöjda från oss …Hur det än blir i detta fall så hoppas vi verkligen att allt löser sig och att bilen snart går som den ska igen …PS. SAM/Jerry, skulle bara vilja passa på att ge dig en stor eloge, från att ha varit väldigt kritiskt och subjektivt inställd till oss och vår verksamhet så har du blivit väldigt objektiv och saklig, Tack för det … DS.MVHJoakim EnbergJRM RACING AB
Min bil laddar :
0,6 på 1an
1,0 på 2an
1,2 på 3an
1,2 på 4an
1,2-1,5 på 5an. (pendlande tryck)OBS att bilen går BÄST och JÄMNAST vid tider som 23 på kvällen.
MEN man får pressa motorn så de riktigt glöder ur turbon för att den ska få upp ett högre o mer normalt tryck.
Samt att på kvällen får den upp högre i ladd.
Så de jag misstänker är att ni mappat bilen kvällstid ?
Hade den laddat de ni skrev på alla växlar hade ja vart nöjd .
Hade ni dessutom fått bilen o sluta rycka o fått upp trycket snabbare samt stabilt tryck hade ja varit supernöjd.
De ja ville va o få den mappat med dawesen då ja finner de som ”jorden grejj” eftersom den alltid fungerat oavsätt kallt eller varm , växell eller annat så har ja alltid haft stabilt tryck .
Detta kan tydligen BARA PER göra ? men inte ni(?)På dagen e den slö som f’n!
Men de e inte de som ja e mest kritiskt till utan att den slutar f’an alrdrig tycka !
Har testat e olika dumpar men INTE blir den bättre.
Blir tokig på den.
Ja har ringt till er o vänt på vägen hem också men nu vågar ja inte ringa mer för ja vill inte vara en jobbig o grinig kund.
Men alla kompisar som åkt med o har följt bilen sen ja köpte den tycker den går mkt sämre nu upp till 120km/h och att den sedan rycker så man blir galen.
Dessutom har jag alltid i min ägo haft antigen en dawes eller pysventil. Har dock aldrig fått nått skenladd.
Då har alltid laddtrycket varit jämt och LIIIKA på varje växel!
När ja monterade FMIC räknade jag med att bilen skulle få segare laddtryck som den också fick även med dawesen. Men med solenoiden är den nått ruskit seeeg. Man får trycka redigt på gasen för att få upp tryck.
Och visst turbocenters sk chip va inte bra för motorn men motorn svarade bra och va snabb till 100km/h iaf . sen va de rena skiten men de e en annan historia.Jag HADE kommit upp till er OM ni kan ge mej den garantin att ni får bilen o sluta rycka samt spoola snabbare och mer jämt o fint tryck. vilket ja fattat e omöjligt såvida det inte trycket sköts mekaniskt!
Hade ni lyckats med detta hade ni fått en 10.000mils service o göra (om ni kan göra den dvs ?)
För ja tycker att ni e jävligt bra på serva o skruva annars o ni verkar ha allt på hyllan.
Synd bara att mappen blev såhär…
Men ni kanske börjar mappa med mekaniskt styrt tryck nån gång framöver ?5 september, 2007 kl. 12:57 #61981SecretAgentMan
DeltagareBara för att testa vart problemet ligger, sätt en dawes på den och ladda 1,2 kg – sköter sig trycket då, även på 5:an – så är det ju mappningen, strular det med den med är det något mekaniskt.
…enkelt.
/J
5 september, 2007 kl. 14:58 #62010.zip
DeltagareBara för att testa vart problemet ligger, sätt en dawes på den och ladda 1,2 kg – sköter sig trycket då, även på 5:an – så är det ju mappningen, strular det med den med är det något mekaniskt….enkelt./J
Huvudet på spiken. Låter som den enklaste lösningen.
Har du kvar DD:en så montera den igen.
Hoppas det löser sig så du blir nöjd med bilen.//.zip – som tackar för linken medans ecu:n ligger nerplastad.
5 september, 2007 kl. 20:58 #62008JRM – JoCCe
DeltagareSjälvklart kan vi mappa med mekanisk laddtrycksstyrning, det är mycket lättare än att mappa med elektronisk … Anledningen till att vi helst inte gör det är för bilarnas skull … En elektroniskt styrt laddtryck anpassar sig efter väder och vind och justerar laddet så gott det går för att ladda det som ECU´n säger åt den att ladda … En bil med mekanisk laddtrycksstyrning är mycket känsligare för temperaturväxlingar etc. eftersom ECU´n då inte har möjlighet att justera laddet … Dessutom så är vi lite emot det eftersom även om man informerar kunden man trimmar åt att aldrig röra den mekaniska laddtrycksstyrningen så kan man aldrig vara säker på att någon inte är där och skruvar … Och även om kunden är lydig och aldrig rör den så kommer bilen med all sannolikhet att säljas någon dag och då vet man aldrig vad den personen tar sig till … Visst är det lätt att säga att man då får skylla sig själv men tyvärr så är det oss och vårt goda rykte det skadar i slutänden … En sista anledningen till att vi inte använder mekanisk laddtryckstyrning är att du inte kan justera laddet mot varvtalet samt att Subaruns elektroniska styrning brukar funka kanon …
Men självklart om du absolut vill att vi kör med Dawes istället för originalstyrningen som verkar vara ett sorgligt kapitel i din bil så kan vi göra det, inga problem …
MVH JoCCe
5 september, 2007 kl. 21:01 #62009JRM – JoCCe
DeltagareBara för att testa vart problemet ligger, sätt en dawes på den och ladda 1,2 kg – sköter sig trycket då, även på 5:an – så är det ju mappningen, strular det med den med är det något mekaniskt….enkelt./J
Inte riktigt rätt resonerat … Skulle vilja säga att om den sköter sig med en Dawes kan man konstatera att det är något fel på laddtrycksstyrningen …
MVH JoCCe
5 september, 2007 kl. 22:18 #62027volvosnubbe
DeltagareSjälvklart kan vi mappa med mekanisk laddtrycksstyrning, det är mycket lättare än att mappa med elektronisk … Anledningen till att vi helst inte gör det är för bilarnas skull … En elektroniskt styrt laddtryck anpassar sig efter väder och vind och justerar laddet så gott det går för att ladda det som ECU´n säger åt den att ladda … En bil med mekanisk laddtrycksstyrning är mycket känsligare för temperaturväxlingar etc. eftersom ECU´n då inte har möjlighet att justera laddet … Dessutom så är vi lite emot det eftersom även om man informerar kunden man trimmar åt att aldrig röra den mekaniska laddtrycksstyrningen så kan man aldrig vara säker på att någon inte är där och skruvar … Och även om kunden är lydig och aldrig rör den så kommer bilen med all sannolikhet att säljas någon dag och då vet man aldrig vad den personen tar sig till … Visst är det lätt att säga att man då får skylla sig själv men tyvärr så är det oss och vårt goda rykte det skadar i slutänden … En sista anledningen till att vi inte använder mekanisk laddtryckstyrning är att du inte kan justera laddet mot varvtalet samt att Subaruns elektroniska styrning brukar funka kanon …Men självklart om du absolut vill att vi kör med Dawes istället för originalstyrningen som verkar vara ett sorgligt kapitel i din bil så kan vi göra det, inga problem …MVH JoCCe
NU börjar de låta som nått 😀 😛 !
Dock ville ni absolut inte göra detta när jag ringde er :S
Grejjen är om de finns nån garanti så de inte spikar sönder eller liknande? DVS om jag inte är o pillar på laddet utan att den laddar 1,35bar.
Kanske man kan få rätt bra spool/snabbt laddtryck med dawsen också?
Då e de bara frågan om hur man ska lösa ryckningarna ?
Sen så om ja kommer upp så verkar ni ha rätt mycket att göra o de kanske inte finns tid för lilla mig ?
Jag kan inte ta ut mer ledighet från jobbet heller.
Kan åka upp på torsdag natt efter jobbet men måste vara tillbaka på måndag eftermiddag.(samma/lika varje vecka)
Sen tycker jag även att ni kan ha bilen i minst en hel dag så ni skulle testa både kväll,natt,morgon och dag på nått vänster….
Så allt verkligen lirar optimalt.
För det är inte jättekul att åka 45mil enkelväg dessutom e inte soppan billig i vårt avlånga land.
Samtidigt måste ni väl göra en helt ny mapp dvs ny kostnad igen?
Jag försöker få bilen o kosta så lite som möjligt just nu då jag redan äter nudlar i princip…iof kan vi ta de via pm eller mejl..
MVH Dennis / som inte vill hänga ut företag eller personer från början men tråden spårade väl ur…
Vill bara ha hjälp med min bil! så den blir rolig igen o inte lika tråkig o mjuk i motorkaraktären som en merca..5 september, 2007 kl. 22:43 #61984OzO
DeltagareVolvosnubbe, dina två sista inlägg borde inte postas här utan i ett privat mail/brev till JRM… som du själv inser i slutet av ditt sista inlägg.
Forumet ska inte användas som en kommunikationskanal mellan kund och leverantör, speciellt inte om det handlar om ett pågående problem där det verkar finnas en ”tvist”(?). Det spårar lätt ur annars. Vem vinner på att hålla en privat diskussion publikt? Ok, vi är intresserade av dina problem och kan ge råd men håll gärna privata diskussioner vid sidan om, tack. SSI kan inte lösa problem mot en leverantör.
/G – som tar på sig adminrollen och blir ”elak” för en stund…
_____
::::: | ~ ”…otrevligast, men framför allt bäst å värst…” ~ | :::::6 september, 2007 kl. 00:09 #62028volvosnubbe
DeltagareVolvosnubbe, dina två sista inlägg borde inte postas här utan i ett privat mail/brev till JRM… som du själv inser i slutet av ditt sista inlägg.Forumet ska inte användas som en kommunikationskanal mellan kund och leverantör, speciellt inte om det handlar om ett pågående problem där det verkar finnas en ”tvist”(?). Det spårar lätt ur annars. Vem vinner på att hålla en privat diskussion publikt? Ok, vi är intresserade av dina problem och kan ge råd men håll gärna privata diskussioner vid sidan om, tack. SSI kan inte lösa problem mot en leverantör./G – som tar på sig adminrollen och blir ”elak” för en stund…_____::::: | ~ ”…otrevligast, men framför allt bäst å värst…” ~ | :::::
jopp håller med dig ! dock kom ja på detta i slutet som du sa.. o då vart de nästan för sent.
6 september, 2007 kl. 04:54 #61982SecretAgentMan
DeltagareBara för att testa vart problemet ligger, sätt en dawes på den och ladda 1,2 kg – sköter sig trycket då, även på 5:an – så är det ju mappningen, strular det med den med är det något mekaniskt….enkelt./J
Inte riktigt rätt resonerat … Skulle vilja säga att om den sköter sig med en Dawes kan man konstatera att det är något fel på laddtrycksstyrningen …MVH JoCCe
Jag är ledsen Jocke, men näpp – men OM det fungerar med dawesen så lirar wastegaten, det flödar bra nog för att hålla trycket i schack, det är inget problem med någon knepig skiljevägg i downpipen – och wastegateklockan är frisk och kry med.
Det som kvarstår då runt laddtrycksstyrningen är solenoiden, och styr den trycket så att det är såpass under kontroll på de fyra första växlarna (som ägaren påstår), men inte på 5:an så lutar det åt att det är något med styrningen av solenoiden. 🙂
MEN, skull det vara så att det skenar på 5:an även med dawesen tyder det i så fall på något mekaniskt problem, att wastegaten inte flödar nog bra av någon anledning, det är lite det som testet med dawesen kommer påvisa.
Är det så kan man faktiskt till och med koppla bort stången på wastegaten och köra med den helt öppen, på 5:an kommer trycket att eventuellt vilja skena i alla fall. 🙂
/J
6 september, 2007 kl. 05:20 #61983SecretAgentMan
Deltagare…jag har ju själv upplevt samma bekymmer på 2,5-tiden med en monsterhybridsnurra – när 5:an åkte i så hade jag upp mot 2 kg istället för 1,6. 😀
I mitt fall var det att turbons wastegate, själva ”myntet” var betydligt större än på en standardturbo, och öppnade rakt i vinkel mot wastegateröret på min twindump-dp…det blev inte mycket flöde där inte – *doh* – undrar vem som satte ihop den bilen *host*. :+ 😀
När jag fick dit en öppen dp så löste sig problemet direkt.
/J – skruvar själv på Silverpilen, så ni kan säkert lista ut vem som gjorde en liten tavla. :+
6 september, 2007 kl. 09:20 #62039Niklas
DeltagareJerka: Ja, det var väl jag som vanligt när något skiter sig. 😛 😉
7 oktober, 2007 kl. 00:08 #62029volvosnubbe
DeltagareSåpp !
Nu har grabbarna på JRM mappat om det med dawsen ! 😀
Sicken skillnad de blev 😛
Helt ny bil.
Går som ett skott nu o laddar lika mkt helatiden. oansätt växel.
Eller a på 5: an laddar den 0,1bar mer men vafan de e ju bara gött 😀
Samtdigt har de mappat så den går o köra upp till 1,5bar men trycket e ställt på cirkus 1,35bar.
Måste vart min solenoid som spökat .Hursomhelst blev de kanoners .
Dem felsökte lite kring varför en rycker mellan 1:an o 2:an ,
vilket inte går o hitta felet till.
Dock sitter de en kraftig fjäder i dumpen nu så motorn ruskar lite på sig vid låga tryck om man släpper långsamt o turbon kvittrar men de är nog inte skadligt iaf då de e så låga tryck.
Rycker betydligt mindre nu iaf.
Iof bara testat o göra en eller två sånna starter då ja inte vill plocka drev från asfalten.Detta till summa av 0 kr 😀
(utan resekostnader etc naturligtvis)Tack o hej tråd kan tas bort för nu e mappen klar o bra.
Dock skulle de va tacksamt om tips hur ja får bort ryckningarna helt.MVH Dennis
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.