› SSC › Modellspecifikt › Impreza / STI Racing / BRZ › Motor › Mappning
- Detta ämne har 33 svar, 5,391 deltagare, och uppdaterades senast för 9 år, 11 månader sedan av
Patrick P931.
-
FörfattareInlägg
-
21 februari, 2015 kl. 17:37 #227930
Skimmi
DeltagareOk tack för svar jag ska kolla upp det på måndag-)
21 februari, 2015 kl. 17:50 #227911Mumin
DeltagareSen är du sugen på byta avgassystem pump osv så gör allt innan mappning
22 februari, 2015 kl. 09:08 #227931Skimmi
DeltagareÄr det lungt att köra med omappad öppetfilter tills jag installerar downpipe osv.. och sen mappa allt?
För jag körde lite igår för att testa den nya öppet filter och gasade lite på 6 i E4 när motorn börja ladda lite då hackade bilen lite grann, men på lägre växel hade inte problem.
Kan det vara på grund av mappningen eller själva LMM orkar inte längre?
Jag har steg 2 mjukvara installerad.
Tack för svar22 februari, 2015 kl. 09:12 #227922Igge
DeltagareDet låter lmm relaterat åtminstone. Du kan ha fått skit på den eller så har du något annat problem
Har läst att vissa filterkit gett problem med flödet kring lmm, men också fått gör mig att k&n’s ska funka
22 februari, 2015 kl. 10:02 #227918Tobben
DeltagareÄr nyare imprezor så känsliga på fabriksmappningen, att minsta lilla förändring måste mappas? Vet jag kört med öppet filter på min gt my00 i några år nu utan några som helst problem
22 februari, 2015 kl. 10:12 #227932Skimmi
DeltagareFinns det bättre lmm som håller?
Har kikat på den här men vet inte om 4 bar passar och hur mycket bar jag har i min bil.
http://www.rallysportdirect.com/Perrin-PSP-SEN-100-4-Bar-Map-Sensor
22 februari, 2015 kl. 10:20 #227923Igge
DeltagareMap sensor är inte en lmm om du tror det. Map mäter tryck lmm mäter luftflöde
LMM är ganska känsliga i sin konstruktion, man kan testa med en rengöring vilket iofs är lite farligt enligt vissa.
Därför man bör undvika oljiga filter om man inte går över till mapstyrt insprut.
Jag vet inte riktigt vad som skulle vara problemet med att gå till öppet filter, kanske att man måste skala om LMM pga ändrat flöde men annars vet jag inte.
22 februari, 2015 kl. 21:10 #227916Patrick P931
DeltagarePrecis, skalningen blir lätt felaktig. Men så länge man kör med orginal (safe) soppamapp så är det inte så stor fara… om man nu inte kör überfett dvs. 😉
Sedan blir tändläget eventuellt knasigt iom risk för varmare insugsluft.
Ska man köra med öppet filter bör man ha bredbandslambda för att justera. Jag får förfrågningar ibland från de som har öppet filter och har de inte bredbandslambda avböjer jag att hjälpa.
Det är lite meck att få bra, men å andra sidan så låter det fint. 😀
22 februari, 2015 kl. 21:52 #227924Igge
DeltagareGer inte den varmare luften sänkt luftflöde (i massa, inte volym) vilket ECUn märker av? Visst du får lite ökad knackkänslighet men det borde väl vara försumbart?
23 februari, 2015 kl. 09:01 #227925Igge
DeltagareTror inte man behöver byta lmm, felet är inte att man överskrider det lmmen klarar utan felet är att man måste kalibrera om, att 4 volt motsvarar nu kanske fler gram luft/sekund än tidigare 🙂
LMM byte är mer aktuellt när du har en elakare maskin som suger i sig ordentligt med luft 🙂
24 februari, 2015 kl. 16:33 #227933Skimmi
DeltagareVem rekommenderar ni att hitta och fixa problemet? Kring stockholms området.
Idag hände samma problem när jag gasade fullt på 3an, då hackade bilen innan den hann ladda fullt, så var jag tvungen att växla till 4an med låga varv alltså.
Inte så roligt längre när man har en nyare årsmodell med motorn som har rullar 2700 mil.
Tack för all svar24 februari, 2015 kl. 16:39 #227926Igge
DeltagareVem rekommenderar ni att hitta och fixa problemet? Kring stockholms området.
Idag hände samma problem när jag gasade fullt på 3an, då hackade bilen innan den hann ladda fullt, så var jag tvungen att växla till 4an med låga varv alltså.
Inte så roligt längre när man har en nyare årsmodell med motorn som har rullar 2700 mil.
Tack för all svarTesta byt tillbaka till original. Kvarstår problemet är det LMMen som dödats.
Försvinner problemet behöver du mappa om för nya intaget.JRM är väl närmsta firman som pysslar med mappning av originalstyr. Dock är JRM duktiga på att ta betalt, sedan har det ett blandat rykte om sig (fast det gäller mest mer avancerade operationer som gjorts dåligt, enklare saker verkar gå bra).
Annars kan du ju försöka muta Patrick att hjälpa dig, fast då behöver du en bredbandslambda om du inte redan har det.
24 februari, 2015 kl. 17:13 #227934Skimmi
DeltagareVem är Patrik och vad bredbandslamda gör?
Kan man köpa den härifrån eller utomlands?
Ursäkta mig om jag frågar mycket men på sånna där jag är ny24 februari, 2015 kl. 17:28 #227935Skimmi
DeltagareBara för mer info att jag har monterat öppetfiltret i söndags men har inte mappat det än och sen dess började jag märka hackningen
24 februari, 2015 kl. 17:47 #227927Igge
DeltagarePatrick är han som skrev några inlägg före mig 😛
Bredbandslambdan mäter avgasernas bränsle/syre halt (air/fuel-ratio, AFR) vilket används för att justera in motorstyrningen.
Finns både inom- och utomlands
AEM UEGO och Innovate är populära alternativ
Jag skulle dock säga att steg ett är att byta tillbaka för att konstatera om du behöver en ny LMM. Dumt att lägga pengar på justering på en trasig sensor. 🙂
Alla är färska någon gång
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.