SSC Modellspecifikt Impreza / STI Racing / BRZ Motor Mappning

Visar 15 inlägg - 16 till 30 (av 34 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #227930
    Skimmi
    Deltagare

      Ok tack för svar jag ska kolla upp det på måndag-)

      #227911
      Mumin
      Deltagare

        Sen är du sugen på byta avgassystem pump osv så gör allt innan mappning

        #227931
        Skimmi
        Deltagare

          Är det lungt att köra med omappad öppetfilter tills jag installerar downpipe osv.. och sen mappa allt?

          För jag körde lite igår för att testa den nya öppet filter och gasade lite på 6 i E4 när motorn börja ladda lite då hackade bilen lite grann, men på lägre växel hade inte problem.
          Kan det vara på grund av mappningen eller själva LMM orkar inte längre?
          Jag har steg 2 mjukvara installerad.
          Tack för svar

          #227922
          Igge
          Deltagare

            Det låter lmm relaterat åtminstone. Du kan ha fått skit på den eller så har du något annat problem

            Har läst att vissa filterkit gett problem med flödet kring lmm, men också fått gör mig att k&n’s ska funka

            #227918
            Tobben
            Deltagare

              Är nyare imprezor så känsliga på fabriksmappningen, att minsta lilla förändring måste mappas? Vet jag kört med öppet filter på min gt my00 i några år nu utan några som helst problem

              #227932
              Skimmi
              Deltagare

                Finns det bättre lmm som håller?

                Har kikat på den här men vet inte om 4 bar passar och hur mycket bar jag har i min bil.

                http://www.rallysportdirect.com/Perrin-PSP-SEN-100-4-Bar-Map-Sensor

                #227923
                Igge
                Deltagare

                  Map sensor är inte en lmm om du tror det. Map mäter tryck lmm mäter luftflöde

                  LMM är ganska känsliga i sin konstruktion, man kan testa med en rengöring vilket iofs är lite farligt enligt vissa.

                  Därför man bör undvika oljiga filter om man inte går över till mapstyrt insprut.

                  Jag vet inte riktigt vad som skulle vara problemet med att gå till öppet filter, kanske att man måste skala om LMM pga ändrat flöde men annars vet jag inte.

                  #227916
                  Patrick P931
                  Deltagare

                    Precis, skalningen blir lätt felaktig. Men så länge man kör med orginal (safe) soppamapp så är det inte så stor fara… om man nu inte kör überfett dvs. 😉

                    Sedan blir tändläget eventuellt knasigt iom risk för varmare insugsluft.

                    Ska man köra med öppet filter bör man ha bredbandslambda för att justera. Jag får förfrågningar ibland från de som har öppet filter och har de inte bredbandslambda avböjer jag att hjälpa.

                    Det är lite meck att få bra, men å andra sidan så låter det fint. 😀

                    #227924
                    Igge
                    Deltagare

                      Ger inte den varmare luften sänkt luftflöde (i massa, inte volym) vilket ECUn märker av? Visst du får lite ökad knackkänslighet men det borde väl vara försumbart?

                      #227925
                      Igge
                      Deltagare

                        Tror inte man behöver byta lmm, felet är inte att man överskrider det lmmen klarar utan felet är att man måste kalibrera om, att 4 volt motsvarar nu kanske fler gram luft/sekund än tidigare 🙂

                        LMM byte är mer aktuellt när du har en elakare maskin som suger i sig ordentligt med luft 🙂

                        #227933
                        Skimmi
                        Deltagare

                          Vem rekommenderar ni att hitta och fixa problemet? Kring stockholms området.

                          Idag hände samma problem när jag gasade fullt på 3an, då hackade bilen innan den hann ladda fullt, så var jag tvungen att växla till 4an med låga varv alltså.
                          Inte så roligt längre när man har en nyare årsmodell med motorn som har rullar 2700 mil.
                          Tack för all svar

                          #227926
                          Igge
                          Deltagare

                            Vem rekommenderar ni att hitta och fixa problemet? Kring stockholms området.

                            Idag hände samma problem när jag gasade fullt på 3an, då hackade bilen innan den hann ladda fullt, så var jag tvungen att växla till 4an med låga varv alltså.
                            Inte så roligt längre när man har en nyare årsmodell med motorn som har rullar 2700 mil.
                            Tack för all svar

                            Testa byt tillbaka till original. Kvarstår problemet är det LMMen som dödats.
                            Försvinner problemet behöver du mappa om för nya intaget.

                            JRM är väl närmsta firman som pysslar med mappning av originalstyr. Dock är JRM duktiga på att ta betalt, sedan har det ett blandat rykte om sig (fast det gäller mest mer avancerade operationer som gjorts dåligt, enklare saker verkar gå bra).

                            Annars kan du ju försöka muta Patrick att hjälpa dig, fast då behöver du en bredbandslambda om du inte redan har det.

                            #227934
                            Skimmi
                            Deltagare

                              Vem är Patrik och vad bredbandslamda gör?
                              Kan man köpa den härifrån eller utomlands?
                              Ursäkta mig om jag frågar mycket men på sånna där jag är ny

                              #227935
                              Skimmi
                              Deltagare

                                Bara för mer info att jag har monterat öppetfiltret i söndags men har inte mappat det än och sen dess började jag märka hackningen

                                #227927
                                Igge
                                Deltagare

                                  Patrick är han som skrev några inlägg före mig 😛

                                  Bredbandslambdan mäter avgasernas bränsle/syre halt (air/fuel-ratio, AFR) vilket används för att justera in motorstyrningen.

                                  Finns både inom- och utomlands

                                  AEM UEGO och Innovate är populära alternativ

                                  Jag skulle dock säga att steg ett är att byta tillbaka för att konstatera om du behöver en ny LMM. Dumt att lägga pengar på justering på en trasig sensor. 🙂

                                  Alla är färska någon gång

                                Visar 15 inlägg - 16 till 30 (av 34 totalt)
                                • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.