Visar 15 inlägg - 31 till 45 (av 139 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #283849
    Patrick P931
    Deltagare

      Du måste bygla en kontakt och koppla ihop gröna flashkontakterna, sen kan du läsa och skriva rom.

      Misstänker ingen givare utan “halvöppen dump” i kombination med dp och avgas kan ge dessa symptom, lägg på att man kanske inte kör på 98, så kan det spika fint.

      Marre, använd gärna Igge och mig för att få feedback om du väljer killen som möter upp. Vi kollar gärna på loggar och rom, men enkla LV som här, är ovärderliga då det kommer till snabb hälsocheck.

      Lycka till! 🙂

      #283850
      Patrick P931
      Deltagare

        Som prisjämförelse så har jag tagit 2000 kr ink. moms för e-mappningar, det spar mycket tid att inte behöva vara med fysiskt vid loggning.

        Men innan “mappning” för effekt hade jag sett till att det slutar spika. Dvs. börja med en safe, känd, tändkurva, sen justera laddtryck osv, ta även bort eventuella closed loop delays. Har det slutat spika kan vi utgå från att givare är ok.

        #283885
        Igge
        Deltagare

          Aldrig sett öppen dump ge så galna AF learning (14,99% är väl typ max?) men att göra en safe mappning är en bra start.

          Dock lär så mycket backad tändning ge problem. Lär ju nästan knacka av sotning

          #283923
          MarreX
          Deltagare

            Problemet är att jag känner mig kunna alldeles för lite för att göra det själv. Sedan kommer jag inte åt rommen för att tactrix verkar glappa då den tappar kontakten ibland, det vill jag inte att det skall hända när man flashar. Använder just nu en annan obd kabel jag tidigare kört vagcom med, funkar till både learningview och romraider. Dock inte ecu flash. Hela kalaset kommer kosta 1500 mer men då läser de av bilen själv osv.
            Så jag hoppas de justerar tändningen med.
            Kommer dock återkomma efter jag fått den mappad i helgen för eran feedback 😉

            #283851
            Patrick P931
            Deltagare

              Låter bra! Det är alltid sunt att inse sina begränsningar. Lägg upp nya LV så ser vi hur bilen kommer att
              må, gör sedan LV regelbundet, gärna minst 1 i veckan närmaste månaden. Du vill se till att IAM ligger kvar på 16.

              #283924
              MarreX
              Deltagare

                Tackar för tipsen, skall hålla kolla på IAM sen!

                #283925
                MarreX
                Deltagare

                  Nu är bilen mappad, bättre karaktär på motorn nu men problemet består fortfarande att ecu stryper bilen efter en liten stund. Kolla gärna på nya LV nedan och återkom med lite feedback. Vad mer behöver göras / hur?

                  #283926
                  MarreX
                  Deltagare

                    #283852
                    Patrick P931
                    Deltagare

                      Ajajaj, inte bra. Vad exakt gjorde ni med bilen?

                      #283927
                      MarreX
                      Deltagare

                        Den är mappad av en firma som skulle ha många års erfarenhet. Vad som bla skall vara gjort är enl nedan:

                        några av mapparna är
                        turbo pressure
                        turbo pressure limiters
                        injection base map
                        Lambda control
                        Variable geometry control
                        injector Basemap/correction maps
                        sparkadvance (base / correction)
                        rpm limiters
                        vmax

                        #283928
                        MarreX
                        Deltagare

                          Vad säger egentligen LV?
                          Af är ju bättre än innan, men tändning ser ju inte alls bra ut?

                          #283836
                          Koffe
                          Keymaster

                            Är ingen expert men jag tolkar det som att A/F (lambda), precis som du säger, är mycket bättre än innan (troligtvis pga fetare soppamapp?), men IAM är 0 och den har backat tändningen rejält över stora delar av registret pga knack.
                            Så det LV säger är att bilen knackar rejält, vilket den försöker kompensera genom att backa tändningen. Så nånting är jätteknas… LMM, läckage, dålig bensin. Listan på potentiella fel kan nog göras lång tyvärr.

                            Edit: Högst anmärkningsvärt att en “firma som skulle ha många års erfarenhet” släpper iväg en bil i detta skick?

                            #283886
                            Igge
                            Deltagare

                              Pengarna tillbaka?

                              Jag skulle inte betalat för det där

                              #283929
                              MarreX
                              Deltagare

                                Tänker inte hänga ut denna firma innan jag vet orsak eller rett ut med dem vad de säger. Men det känns ju surt! Vad behöver ändras, korrigera tändning eller?

                                #283930
                                MarreX
                                Deltagare

                                  En fundering till innan jag försöker få ny mappning eller pengar tillbaka.
                                  Går det rätta till via mappning och isf hur?
                                  Eller beror det på nåt fel på bilen?

                                Visar 15 inlägg - 31 till 45 (av 139 totalt)
                                • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.