- Detta ämne har 138 svar, 9,031 deltagare, och uppdaterades senast för 8 år, 2 månader sedan av Patrick P931.
-
FörfattareInlägg
-
2 september, 2016 kl. 07:38 #283849Patrick P931Deltagare
Du måste bygla en kontakt och koppla ihop gröna flashkontakterna, sen kan du läsa och skriva rom.
Misstänker ingen givare utan “halvöppen dump” i kombination med dp och avgas kan ge dessa symptom, lägg på att man kanske inte kör på 98, så kan det spika fint.
Marre, använd gärna Igge och mig för att få feedback om du väljer killen som möter upp. Vi kollar gärna på loggar och rom, men enkla LV som här, är ovärderliga då det kommer till snabb hälsocheck.
Lycka till! 🙂
2 september, 2016 kl. 07:43 #283850Patrick P931DeltagareSom prisjämförelse så har jag tagit 2000 kr ink. moms för e-mappningar, det spar mycket tid att inte behöva vara med fysiskt vid loggning.
Men innan “mappning” för effekt hade jag sett till att det slutar spika. Dvs. börja med en safe, känd, tändkurva, sen justera laddtryck osv, ta även bort eventuella closed loop delays. Har det slutat spika kan vi utgå från att givare är ok.
2 september, 2016 kl. 08:15 #283885IggeDeltagareAldrig sett öppen dump ge så galna AF learning (14,99% är väl typ max?) men att göra en safe mappning är en bra start.
Dock lär så mycket backad tändning ge problem. Lär ju nästan knacka av sotning
2 september, 2016 kl. 11:20 #283923MarreXDeltagareProblemet är att jag känner mig kunna alldeles för lite för att göra det själv. Sedan kommer jag inte åt rommen för att tactrix verkar glappa då den tappar kontakten ibland, det vill jag inte att det skall hända när man flashar. Använder just nu en annan obd kabel jag tidigare kört vagcom med, funkar till både learningview och romraider. Dock inte ecu flash. Hela kalaset kommer kosta 1500 mer men då läser de av bilen själv osv.
Så jag hoppas de justerar tändningen med.
Kommer dock återkomma efter jag fått den mappad i helgen för eran feedback 😉2 september, 2016 kl. 15:38 #283851Patrick P931DeltagareLåter bra! Det är alltid sunt att inse sina begränsningar. Lägg upp nya LV så ser vi hur bilen kommer att
må, gör sedan LV regelbundet, gärna minst 1 i veckan närmaste månaden. Du vill se till att IAM ligger kvar på 16.2 september, 2016 kl. 16:19 #283924MarreXDeltagareTackar för tipsen, skall hålla kolla på IAM sen!
4 september, 2016 kl. 17:01 #283925MarreXDeltagareNu är bilen mappad, bättre karaktär på motorn nu men problemet består fortfarande att ecu stryper bilen efter en liten stund. Kolla gärna på nya LV nedan och återkom med lite feedback. Vad mer behöver göras / hur?
4 september, 2016 kl. 17:03 #283926MarreXDeltagare5 september, 2016 kl. 08:21 #283852Patrick P931DeltagareAjajaj, inte bra. Vad exakt gjorde ni med bilen?
5 september, 2016 kl. 09:22 #283927MarreXDeltagareDen är mappad av en firma som skulle ha många års erfarenhet. Vad som bla skall vara gjort är enl nedan:
några av mapparna är
turbo pressure
turbo pressure limiters
injection base map
Lambda control
Variable geometry control
injector Basemap/correction maps
sparkadvance (base / correction)
rpm limiters
vmax5 september, 2016 kl. 09:24 #283928MarreXDeltagareVad säger egentligen LV?
Af är ju bättre än innan, men tändning ser ju inte alls bra ut?5 september, 2016 kl. 09:55 #283836KoffeKeymasterÄr ingen expert men jag tolkar det som att A/F (lambda), precis som du säger, är mycket bättre än innan (troligtvis pga fetare soppamapp?), men IAM är 0 och den har backat tändningen rejält över stora delar av registret pga knack.
Så det LV säger är att bilen knackar rejält, vilket den försöker kompensera genom att backa tändningen. Så nånting är jätteknas… LMM, läckage, dålig bensin. Listan på potentiella fel kan nog göras lång tyvärr.Edit: Högst anmärkningsvärt att en “firma som skulle ha många års erfarenhet” släpper iväg en bil i detta skick?
5 september, 2016 kl. 10:42 #283886IggeDeltagarePengarna tillbaka?
Jag skulle inte betalat för det där
5 september, 2016 kl. 11:04 #283929MarreXDeltagareTänker inte hänga ut denna firma innan jag vet orsak eller rett ut med dem vad de säger. Men det känns ju surt! Vad behöver ändras, korrigera tändning eller?
5 september, 2016 kl. 11:17 #283930MarreXDeltagareEn fundering till innan jag försöker få ny mappning eller pengar tillbaka.
Går det rätta till via mappning och isf hur?
Eller beror det på nåt fel på bilen? -
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.