- Detta ämne har 138 svar, 9,031 deltagare, och uppdaterades senast för 8 år, 2 månader sedan av Patrick P931.
-
FörfattareInlägg
-
5 september, 2016 kl. 11:52 #283829KvarnisDeltagare
Alltså utan att hållit på med org.sprutet
Antar följande att g/rev är maf flöde?I så fall ser det inte bra ut….
Grejen är ju att normalt spikar det som f-n vid just spool och mindre på högre varv…om det spikar så där på hög varv ta det lungt!
Sedan ska ju inte en orginal bil behöva spika vid spool heller om det inte är väldigt agressiv.Hur f-n ser själva tändkurvan ut, backa 12 grader är ju inte lite ….och vid högre varv.
Utan att veta känns det nästan som nån lekt med mappen innnan…och inte vettat vad dom gjort.
Du borde kunna ta en backup av det du har och ladda in en en orginal mapp.
Alt jämföra de två för att se var det avviker5 september, 2016 kl. 11:57 #283830KvarnisDeltagareSedan skulle jag kontroller a af/lambda värden med en bredbands lambda.
Har du laddtrycksmätare?Om bilen rusar i ladd och sedan går ner är det pga boost creep, vilket är vanligt om man byter DP, då kan ladd dra i väg rätt mycket innan WG’n öppnas.
Men 3″ från turbon brukar var bra dåligt på STI, är nog ~samma lika på WRX gissar jag
5 september, 2016 kl. 13:12 #283931MarreXDeltagareOm man nollat ecu tidigare så går den upp till 1bar i ladd och stannar där, nu sedan ny mappning upp till 1,2 bar. Men efter ca 1km stryper den till 0,5-0,6 bar.
5 september, 2016 kl. 15:20 #283887IggeDeltagareHåll inte på att nolla massa! Du utsätter bara bilen för massa knackningar!!!
Något är åt skogen.
Få loss mappen, ser den okej ut är det bara att börja felsöka
5 september, 2016 kl. 15:33 #283932MarreXDeltagareHar den tidigare mappen om nån har lust att kolla hur den ser ut?
5 september, 2016 kl. 15:35 #283888IggeDeltagareAlltid intressant om inte annat
5 september, 2016 kl. 16:52 #283933MarreXDeltagareAlltid intressant om inte annat
Kan skicka den till dig om du skriver mailadress?
5 september, 2016 kl. 21:44 #283853Patrick P931DeltagareMarre, precis som Igge säger: nolla inte ecu och sen är det strikt förbjudet att gasa tills det är utrett varför det ser ut som att dina kolvar blir till kross.
Kolla om knacksensorn sitter ordentligt fast.
6 september, 2016 kl. 05:28 #283889IggeDeltagareKikade lite på ROM’en
Det var en helt original A4TE300D
Så egentligen är det väl mest intressant att se vad du har i nu och vad du har betalat för.
Dock har jag svårt att tro att man får så dålig LV för att man bytt de saker du gjort, skulle tippa på att något mer är fel
6 september, 2016 kl. 08:58 #283831KvarnisDeltagareLMM, eller Lambdan kan ju inte visa korrekt som det känns
Vet inte helt 100 hur de nya ecu funkar men gissar att om det spickar en massa går den i safe mode och backar ladd, det gör den även om LMM börjar vara dåligKontrollera som sagt Lambda/AF värden med en separat mätare.
Då kan du ev utesluta en sak. Men den lär gå lean om de backar tändning så där mycket med en standard mapp.Patriks input om knacksensorn var oxå bra, bör kontrolleras.
Alt så fixar du nån med det.cans som kollar, Jag skulle defintivt ta hjälp innan du måste köpa ny motor.
Kol med wb lambda och det cans känns som det som behövs6 september, 2016 kl. 09:51 #283890IggeDeltagareLMM, eller Lambdan kan ju inte visa korrekt som det känns
Vet inte helt 100 hur de nya ecu funkar men gissar att om det spickar en massa går den i safe mode och backar ladd, det gör den även om LMM börjar vara dåligPrecis så fungerar det. Därför den laddar bra efter nollställning. Sen får den knackutslag som en galning och backar tändning och till slut stryper den laddet.
Inte bra att köra med om det är faktiskt knack
Rent ut sagt asdåligt6 september, 2016 kl. 13:29 #283854Patrick P931DeltagareDen är mappad av en firma som skulle ha många års erfarenhet. Vad som bla skall vara gjort är enl nedan:
några av mapparna är
turbo pressure
turbo pressure limiters
injection base map
Lambda control
Variable geometry control
injector Basemap/correction maps
sparkadvance (base / correction)
rpm limiters
vmaxVid kontakt med firman, fråga gärna vad de menar med:
Variable geometry control
Har de kommenterat din LV?
6 september, 2016 kl. 13:44 #283891IggeDeltagareVid kontakt med firman, fråga gärna vad de menar med:
Variable geometry control
Har de kommenterat din LV?
Utan att veta tänkte jag på AVCS, men det är lite märkligt på en WRX…
Namnen överlag stämmer ju inte med vad de brukar heta så jag chansar på att de listat ett gäng allmäna parametrar som de sedan säger att de fixar på alla bilar6 september, 2016 kl. 15:48 #283934MarreXDeltagareHåller inte på att nolla ecu hela tiden, dock blev den ju nollad vid mappning. Ska kolla knacksensorn med. Hur känsliga är de egentligen? Kan de tex reagera om avgasröret vibrerar mot chassiet osv? Kan man kolla lmm med tex romraider?
6 september, 2016 kl. 19:20 #283892IggeDeltagareAtt köra med en logger kan avslöja en del.
Men helst med en bredbandslambda. -
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.