Visar 15 inlägg - 46 till 60 (av 139 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #283829
    Kvarnis
    Deltagare

      Alltså utan att hållit på med org.sprutet
      Antar följande att g/rev är maf flöde?

      I så fall ser det inte bra ut….
      Grejen är ju att normalt spikar det som f-n vid just spool och mindre på högre varv…om det spikar så där på hög varv ta det lungt!
      Sedan ska ju inte en orginal bil behöva spika vid spool heller om det inte är väldigt agressiv.

      Hur f-n ser själva tändkurvan ut, backa 12 grader är ju inte lite ….och vid högre varv.

      Utan att veta känns det nästan som nån lekt med mappen innnan…och inte vettat vad dom gjort.

      Du borde kunna ta en backup av det du har och ladda in en en orginal mapp.
      Alt jämföra de två för att se var det avviker

      #283830
      Kvarnis
      Deltagare

        Sedan skulle jag kontroller a af/lambda värden med en bredbands lambda.
        Har du laddtrycksmätare?

        Om bilen rusar i ladd och sedan går ner är det pga boost creep, vilket är vanligt om man byter DP, då kan ladd dra i väg rätt mycket innan WG’n öppnas.

        Men 3″ från turbon brukar var bra dåligt på STI, är nog ~samma lika på WRX gissar jag

        #283931
        MarreX
        Deltagare

          Om man nollat ecu tidigare så går den upp till 1bar i ladd och stannar där, nu sedan ny mappning upp till 1,2 bar. Men efter ca 1km stryper den till 0,5-0,6 bar.

          #283887
          Igge
          Deltagare

            Håll inte på att nolla massa! Du utsätter bara bilen för massa knackningar!!!

            Något är åt skogen.

            Få loss mappen, ser den okej ut är det bara att börja felsöka

            #283932
            MarreX
            Deltagare

              Har den tidigare mappen om nån har lust att kolla hur den ser ut?

              #283888
              Igge
              Deltagare

                Alltid intressant om inte annat

                #283933
                MarreX
                Deltagare

                  Alltid intressant om inte annat

                  Kan skicka den till dig om du skriver mailadress?

                  #283853
                  Patrick P931
                  Deltagare

                    Marre, precis som Igge säger: nolla inte ecu och sen är det strikt förbjudet att gasa tills det är utrett varför det ser ut som att dina kolvar blir till kross.

                    Kolla om knacksensorn sitter ordentligt fast.

                    #283889
                    Igge
                    Deltagare

                      Kikade lite på ROM’en

                      Det var en helt original A4TE300D

                      Så egentligen är det väl mest intressant att se vad du har i nu och vad du har betalat för.

                      Dock har jag svårt att tro att man får så dålig LV för att man bytt de saker du gjort, skulle tippa på att något mer är fel

                      #283831
                      Kvarnis
                      Deltagare

                        LMM, eller Lambdan kan ju inte visa korrekt som det känns
                        Vet inte helt 100 hur de nya ecu funkar men gissar att om det spickar en massa går den i safe mode och backar ladd, det gör den även om LMM börjar vara dålig

                        Kontrollera som sagt Lambda/AF värden med en separat mätare.
                        Då kan du ev utesluta en sak. Men den lär gå lean om de backar tändning så där mycket med en standard mapp.

                        Patriks input om knacksensorn var oxå bra, bör kontrolleras.
                        Alt så fixar du nån med det.cans som kollar, Jag skulle defintivt ta hjälp innan du måste köpa ny motor.
                        Kol med wb lambda och det cans känns som det som behövs

                        #283890
                        Igge
                        Deltagare

                          LMM, eller Lambdan kan ju inte visa korrekt som det känns
                          Vet inte helt 100 hur de nya ecu funkar men gissar att om det spickar en massa går den i safe mode och backar ladd, det gör den även om LMM börjar vara dålig

                          Precis så fungerar det. Därför den laddar bra efter nollställning. Sen får den knackutslag som en galning och backar tändning och till slut stryper den laddet.

                          Inte bra att köra med om det är faktiskt knack
                          Rent ut sagt asdåligt

                          #283854
                          Patrick P931
                          Deltagare

                            Den är mappad av en firma som skulle ha många års erfarenhet. Vad som bla skall vara gjort är enl nedan:

                            några av mapparna är
                            turbo pressure
                            turbo pressure limiters
                            injection base map
                            Lambda control
                            Variable geometry control
                            injector Basemap/correction maps
                            sparkadvance (base / correction)
                            rpm limiters
                            vmax

                            Vid kontakt med firman, fråga gärna vad de menar med:

                            Variable geometry control

                            Har de kommenterat din LV?

                            #283891
                            Igge
                            Deltagare

                              Vid kontakt med firman, fråga gärna vad de menar med:

                              Variable geometry control

                              Har de kommenterat din LV?

                              Utan att veta tänkte jag på AVCS, men det är lite märkligt på en WRX…
                              Namnen överlag stämmer ju inte med vad de brukar heta så jag chansar på att de listat ett gäng allmäna parametrar som de sedan säger att de fixar på alla bilar

                              #283934
                              MarreX
                              Deltagare

                                Håller inte på att nolla ecu hela tiden, dock blev den ju nollad vid mappning. Ska kolla knacksensorn med. Hur känsliga är de egentligen? Kan de tex reagera om avgasröret vibrerar mot chassiet osv? Kan man kolla lmm med tex romraider?

                                #283892
                                Igge
                                Deltagare

                                  Att köra med en logger kan avslöja en del.
                                  Men helst med en bredbandslambda.

                                Visar 15 inlägg - 46 till 60 (av 139 totalt)
                                • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.