SSC Modellspecifikt Impreza / STI Racing / BRZ Allmänt Mappning / Ecu flash

Visar 15 inlägg - 61 till 75 (av 139 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #283935
    MarreX
    Deltagare

      Vilka värden bör jag logga?
      Måste man lyfta av intercoolern för att komma åt knacksensorn, eller kan man se den underifrån?

      #283893
      Igge
      Deltagare

        Tror intercoolern ska bort

        Lambda, varv, engine load, rpm och lite annat kan ju vara intressant.
        Men som sagt ska det helst vara med bredbandslambda också

        #283855
        Patrick P931
        Deltagare

          Behövs ingen bredbandslambda för första loggar, räcker att se på AFR#1 att det fettas på där det ska.

          Logga:

          load
          afr#1
          engine speed
          ignition total timing
          throttle opening angle
          feedback knock corr
          fine learning knock corr
          iam
          manifold pressure relative sea level

          Så här skulle jag vilja att det såg ut om det var mig du hade anlitat:
          1. Nolla ecu, stå på tomgång 2 minuter, logga ca 1 minut tomgång, maila mig loggen.
          2. Om tomgång ser ok ut, ta en lugn åktur på 5 min och logga, inga gasningar, helst inget laddtryck alls utan bara en lugn tur. Maila log.
          3. Om 2. ser ok ut kan man logga ett par enkla gasningar, inte fullt men lite laddtryck, lite spool, gärna på trean. Maila log.
          4. Om 3. ser ok kör ett par fullgasrepor på treans växel från så låga varv som möjligt (under 2000 v/min) till rödmarkeringen (ca 7000 v/min) och logga. Maila log.
          5. Om 4. ser ok ut, börja justeringen. 🙂

          Det tar tid att mappa bra, mycket tid. Ibland stöter man på patrull, då får man gå tillbaka och testa olika vägar. Då jag är så insnöad på detta är jag ibland hemskt dålig på att förklara, vissa kunder blir oroliga av att det tar så lång tid, men hellre att man gör ett bra jobb grundligt där man hittar eventuella tveksamheter än att man försöker gömma de – eller än värre bara flashar något utan att ha helhetssynen.

          Marre, har du fått besked från de som flashade? Kommer de att hjälpa dig?

          #283856
          Patrick P931
          Deltagare

            Sen hela tiden, Learning Views! Detta enkla program är så kompetent att man nästan blir kär. 😉

            #283894
            Igge
            Deltagare

              Behövs ingen bredbandslambda för första loggar, räcker att se på AFR#1 att det fettas på där det ska.

              Tänkte mer för att kontrollera skicket på Lambdan och LMM. Då är en BBL bra att ha 🙂

              Har varit med om en som hade en trasig lambda (utan felkod om jag minns rätt) som visade 14,7 eller något liknande hela tiden. Detta gjorde att motorn magrade på in i förbannelse och BBL visade att AFR klättrade över 18 (closed loop, open loop funkade fortfarande skapligt bra)

              #283857
              Patrick P931
              Deltagare

                Igge… mao räcker det att se att afr#1 står kvar på 14.7… för att konstatera fel 😉

                Open loop är inte lambdareglerat utan går på maf.

                Men, självklart är en bredbandslambda ett utomordentligt bra verktyg vid justering, men inte behövligt just nu enligt mig. Nu måste man hitta felet. 🙂

                #283895
                Igge
                Deltagare

                  Igge… mao räcker det att se att afr#1 står kvar på 14.7… för att konstatera fel 😉

                  Open loop är inte lambdareglerat utan går på maf.

                  Men, självklart är en bredbandslambda ett utomordentligt bra verktyg vid justering, men inte behövligt just nu enligt mig. Nu måste man hitta felet. 🙂

                  Det är jag medveten om (därför jag la till det om open loop för att förtydliga), men jag kan ju inte garantera att Lambdan alltid låser sig vid fel. Bara att den kan vara fel utan motorlampa och att det då är bra att kunna jämföra med en BBL.

                  Som jag sagt hela tiden, ja man kan få info av att logga, men helst med en BBL för att få mer info 🙂

                  Hur ser man att LMMen är knas vid WOT om man inte har BBL? 🙂

                  #283858
                  Patrick P931
                  Deltagare

                    Håller med, BBL är ett superbt verktyg! Brukar rekommendera alla som har steg 3 eller uppåt att ha en fast monterad i bilen. Självklart en loggbar. 😉

                    Håller med om det du säger: det är enklast att se LMM knas med en BBL, men det går även att se på load som inte visar rätt (men det kräver erfarenhet för att se), eller så räcker det att se på svartröken ut avgassystemet. 😉

                    Hur kan man då se att det inte går för snålt vid fullast? Det kommer man nog kunna se med vanliga afr #1 eller på att det spikar hej vilt.

                    Men, om både lambdasonden och lmm är trasiga… jo… det tror jag man inte kommer att snappa upp utan bbl. 😉

                    #283896
                    Igge
                    Deltagare

                      Då är vi på samma spår. Helst men inte måste 🙂

                      #283832
                      Kvarnis
                      Deltagare

                        Absolut viktigast som Patrick påpekat TÅLAMOD!

                        Man måste börja krypa,sedan börja gå för att slutlligen kunna springa 🙂

                        Ta det lungt 🙂 och följ råden som getts, sedan när det gäller mappning…
                        Anlita bara dom som har/kan uppvisa att de verkligen mappat Subaru med bra reultat och mycket nöjda kunder(här kommer det alltid att finns 2 sidor på myntet).

                        I svergie finns det några som har mappat en del open source.
                        Och vad jag vet är det främst Patrick och PBZ när det gälller subaru.

                        Tråkigt nog bör man helst ha kunskap om bilarna om man inte har den i sin verkstad skulle jag påstå.

                        Sedan så är det få som verkligen är duktigta på att mappa subaru med hög effekt(+500Bhp) i Svergie. I UK finns alla fall 5>10st i Svergie inte en handfull.

                        Har självklart med markanden att göra 🙂

                        Men det har sagt ganska tydligt vilken väg du bör ta, det finns inte någon magisk lösning tyvärr.

                        #283936
                        MarreX
                        Deltagare

                          Provade att nolla ecu och logga bilen på tomgång, vad jag kan se på LV så verkar allt ok så länge. Mailade även loggen till dig Patrick så kolla gärna om du har lust 🙂

                          Vad gäller den firma som mappat den hävdar att det inte beror på deras mappning, att den tagits fram för WRX med 3 tum avgas och dp.
                          Valde att låta dem göra det eftersom jag inte kommer åt rommen i min bil själv, samt att de sa att de läser av hela ecu och anpassar efter de värdena.

                          De kunde även mappa bilen från grunden i bromsbänk men det gjordes enbart i Sthlm och kostade mycket mera och skulle ta flera dagar.

                          Så det jag igentligen nu vill veta är om LMM och Lambda funkar som det skall, samt om nåt annat värde verkar felande.

                          #283937
                          MarreX
                          Deltagare

                            #283938
                            MarreX
                            Deltagare

                              LV efter 5min lugn körning utan ladd (nedan)

                              #283939
                              MarreX
                              Deltagare

                                #283940
                                MarreX
                                Deltagare

                                  Bör jag utgå ifrån att LMM är fel, eller kan det lika gärna vara lambda?

                                Visar 15 inlägg - 61 till 75 (av 139 totalt)
                                • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.