› SSC › Modellspecifikt › Impreza / STI Racing / BRZ › Allmänt › Mappning / Ecu flash
- Detta ämne har 138 svar, 9,031 deltagare, och uppdaterades senast för 8 år, 4 månader sedan av
Patrick P931.
-
FörfattareInlägg
-
20 september, 2016 kl. 12:40 #283867
Patrick P931
DeltagareTack, vilka snälla ord!
Det är långt från att man kan leva på mappning, timlönen är minst sagt usel och ibland är det glest mellan uppdragen. Jag försöker hjälpa andra här i klubben då a) jag har råd med det och b) jag gillar det! Bara för att a kommer före b betyder inte att den är viktigare. 😉Min Forester går helt ok… men behöver kärlek i form av kamremsbyte m.m…. 😀
20 september, 2016 kl. 13:04 #283835Kvarnis
DeltagareTack, vilka snälla ord!
Det är långt från att man kan leva på mappning, timlönen är minst sagt usel och ibland är det glest mellan uppdragen. Jag försöker hjälpa andra här i klubben då a) jag har råd med det och b) jag gillar det! Bara för att a kommer före b betyder inte att den är viktigare. 😉Min Forester går helt ok… men behöver kärlek i form av kamremsbyte m.m…. 😀
Jo det är därför många tar en fast mappningkostnad och försöker gena så mycket det går 😉
Nä men skämt å sido, det finns alltid de som tror att allt är guld som glimmar.
Själv måste jag ju avytra Forestern då jag fått en tjänstebil, men får ta och börja mecka lite på STI-RA’n och installera Syvecs sprutet som ligger i garaget nu när det finns I/O expander 😀
3 oktober, 2016 kl. 14:23 #283869Patrick P931
DeltagareMarreX, var har vi en ny Learning View? 🙂
5 oktober, 2016 kl. 06:48 #283961MarreX
Deltagare5 oktober, 2016 kl. 06:52 #283962MarreX
DeltagareResultat efter mera körning, lite hårdare gasning på 1an, 2an och 3an.
Feedback?5 oktober, 2016 kl. 08:03 #283842Koffe
KeymasterDet ser onekligen betydligt bättre ut än tidigare, men fortfarande inte helt OK då IAM inte är uppe på 16. Så helt perfekt är nog inte mappen…
/Amatörförståsigpåaren
5 oktober, 2016 kl. 13:38 #283905Igge
DeltagareJag instämmer. Är inte IAM 16 är det någonting som bör ses över!
5 oktober, 2016 kl. 14:21 #283964MarreX
DeltagareJag är mera inne på läckage eller annan givare eftersom felen även var på original mappen?
5 oktober, 2016 kl. 15:06 #283906Igge
DeltagareJag är mera inne på läckage eller annan givare eftersom felen även var på original mappen?
Fullt möjligt, som sagt: Något bör ses över 🙂
Gå igenom efter läckage.
Långsökt: men skrapa jordpunkter. Taskig jord har jag hört andra ha problem med givarvärden etc. (aldrig subaru, men att ha fräscha jordpunkter är väl aldrig dåligt…)
Annars kan det ju vara tjall på lambdasonden som LMM kontrolleras mot eller knacksensorn som ger falska utslag5 oktober, 2016 kl. 16:10 #283868Patrick P931
DeltagareBörja med att bara tanka 98 oktan, du kan ha fått en rom avsedd för högre oktan än du kör på.
Fortsätter det spika trots 98, dvs IAM inte på 16, bör du justera tändkurvan i din mappning.5 oktober, 2016 kl. 16:45 #283907Igge
DeltagareTog 98 oktan för givet 😛
6 oktober, 2016 kl. 06:29 #283963MarreX
DeltagareJag kör bara 98 oktan nu, den är mappad för enbart det.
Skall kolla igenom slangar på insugssidan och försöka logga lambda bara tid finns..6 oktober, 2016 kl. 13:33 #283870Patrick P931
DeltagareGör om loggen med laddtryck och parametrarna jag efterfrågade sist. Du behöver inte göra en ecu reset först, onödigt spikande, men en reset och sen låta IAM klättra till 16 hade varit väldigt önskvärt… men som sagt – onödigt spikande. 😉
6 oktober, 2016 kl. 17:01 #283965MarreX
DeltagareHar mailat dig ny logg Patrick, behövs det efter reset fixar jag det med!
9 oktober, 2016 kl. 07:07 #283871Patrick P931
DeltagareMarre, bättre att lägga upp allting här så fler kan lära sig.
Marre mailade mig loggen, kollade snabbt och det ser ut som en för vass tändkurva. Fördelen är att Marre, tack vare Subarus ganska smarta knackreglering, fått fram en tändkurva som skulle fungera. Kan vara en god idé att bygga en ny tändmapp utifrån det.
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.