SSC Modellspecifikt Impreza / STI Racing / BRZ Motor mappning ett himla tjöt

Visar 10 inlägg - 16 till 25 (av 25 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #235587
    Patrick P931
    Deltagare

      Generellt, oberoende av hur bilen är mappad oberoende av sprut så anser jag att en påtvingad låsning inte känns helt schysst, tänk om man föredrog den gamla mappningen och kommer på det efter någon vecka?

      Specifikt gällande EcuTek då den mappningsmetoden är så lättillgänglig så anser jag att just låsningen är tråkig då det annars är ett mycket kompetent verktyg.

      Om man tittar på hur t.ex. Cobb har gjort i USA med sin AccesPort så ser det helt annorlunda ut, förutom att man kan ha ett flertal olika mappar till hands (vilket man till viss del, 2 st vid raceversionen om jag inte har helt fel, också kan med EcuTek men då endast av samma mappare) men kan t.o.m. gå in och redigera själv om man önskar den möjligheten.

      Nu fungerar tyvärr inte AP på våra bilar så då blir det Tactrix och EcuFlash som gäller för oss som är genuint bilintresserade. 😉

      🙂
      Patrick
      p.s. jag ska dock absolut inte sticka under stol med att EcuTek gör ett väldigt bra arbete med utveckling av definitioner och möjliggör för ett jämförelsevis mycket enkelt mappningsarbete. Väljer man att göra så som jag har valt måste man individuellt kunna mer om bilar, styrsystem, m.m. så det är onekligen svårare.

      #235599
      TypeR
      Deltagare

        going to be interesting to see how the new simtek2 works out against syvecs.

        #235582
        Fricke.w
        Deltagare

          Att mappen försvinner helt tycker jag inte känns helt schysst, tänk om man föredrog den gamla och kommer på det efter någon vecka?

          Det finns ett flertal anledningar till varför jag anser att EcuTek är lite lurigt, detta är en av dessa.

          Om man tittar på hur t.ex. Cobb har gjort i USA med sin AccesPort så ser det helt annorlunda ut, förutom att man kan ha ett flertal olika mappar till hands (vilket man till viss del, 2 st vid raceversionen om jag inte har helt fel, också kan med EcuTek men då endast av samma mappare) men kan t.o.m. gå in och redigera själv om man önskar den möjligheten.

          Nu fungerar tyvärr inte AP på våra bilar så då blir det Tactrix och EcuFlash som gäller för oss som är genuint bilintresserade. 😉

          🙂
          Patrick
          p.s. jag ska dock absolut inte sticka under stol med att EcuTek gör ett väldigt bra arbete med utveckling av definitioner och möjliggör för ett jämförelsevis mycket enkelt mappningsarbete. Väljer man att göra så som jag har valt måste man individuellt kunna mer om bilar, styrsystem, m.m. så det är onekligen svårare.

          Nu sitter de ju en Link G4 ECU i den här bilen, så har ju inget att göra med ecutek på orginal styr 😉
          Då du verkat miss upp fatta de hell, men den är låst vilket fall som hellst av JRM, med all rätt då dom byggt motorn sköt mappning med mera, och inga firmor vill vell lämna ut sinna hemligheter helt enkelt 🙂

          #235600
          TypeR
          Deltagare

            Patrick,Hjelm,Fricke, heres quick copy of mail from Bob with price info,

            ”Is the Link ecu a G4, G3 or an early one ? Sounds like either G3 or G4
            Cost to map that is £250

            I would be using EcuTek software to map the other two cars.

            Forester would cost £400 plus vat, total £480
            What injectors does this car have installed ?

            MY04 STi would cost £400 plus vat assuming its not been mapped before

            The HKS plugs are not a good upgrade, he should really change those and fit NGK PFR7B plugs gapped at 0,65mm. The HKS plugs are Denso and known to cause issues. In the worst case plug electrodes can fail and detach causing burnt valves.

            If a car has already been remapped with EcuTek software then the cost would be £250 plus vat

            best regards
            bob”

            I havnt booked you guys in this is just for your info, if your interested in going ahead then we need to discuss dates etc, we would of course have to cover his flight cost and hotel between us.

            Adam.

            #235588
            Patrick P931
            Deltagare

              Nu sitter de ju en Link G4 ECU i den här bilen, så har ju inget att göra med ecutek på orginal styr 😉
              Då du verkat miss upp fatta de hell, men den är låst vilket fall som hellst av JRM, med all rätt då dom byggt motorn sköt mappning med mera, och inga firmor vill vell lämna ut sinna hemligheter helt enkelt 🙂

              Yes, jag ser att det jag skrev låter annorlunda än det jag tänkte. Ska editera nu. 🙂

              #235589
              Patrick P931
              Deltagare

                Patrick,Hjelm,Fricke, heres quick copy of mail from Bob with price info,

                ”Is the Link ecu a G4, G3 or an early one ? Sounds like either G3 or G4
                Cost to map that is £250

                I would be using EcuTek software to map the other two cars.

                Forester would cost £400 plus vat, total £480
                What injectors does this car have installed ?

                MY04 STi would cost £400 plus vat assuming its not been mapped before

                The HKS plugs are not a good upgrade, he should really change those and fit NGK PFR7B plugs gapped at 0,65mm. The HKS plugs are Denso and known to cause issues. In the worst case plug electrodes can fail and detach causing burnt valves.

                If a car has already been remapped with EcuTek software then the cost would be £250 plus vat

                best regards
                bob”

                I havnt booked you guys in this is just for your info, if your interested in going ahead then we need to discuss dates etc, we would of course have to cover his flight cost and hotel between us.

                Adam.

                Cheers, thank you!

                Please forward to him that I’d be willing to pay him double (i.e. £500+vat, as that would double his price according to the above, but I am in no way impossible and more than willing to listen to what he wants) if he skips the EcuTek and uses EcuFlash instead.

                Injectors are stock 550, should I go bigger? Then to what?

                🙂
                Patrick

                #235601
                TypeR
                Deltagare

                  will pass on your questions 🙂

                  #235583
                  Fricke.w
                  Deltagare

                    I am very interested 🙂
                    But it all comes down to, date? and place?

                    You can pass this information to Bob, and se what he thinks about it.

                    577,5hk 675nm vid 1,9bar på V-power.

                    ARP head studs
                    ARP studs botom end
                    Cosworth 2.5 liters EJ257 Motor, blueprintad by Cosworth from begining ,now rebuilt by JRM, whit darton slevs.
                    Nitrit STI crank.
                    Cosworth H-beams
                    Cosworth pistons
                    Cosworth head gaskets
                    Cosworth high press och volyme oljepump 20% mer flöde
                    Cylinders Darton slevs lösa cylinder foder.
                    Mirafrästa ventilsäten av ENEM (+1mm både insug&avgas)
                    Ported heads and flow tested av O.Glad
                    GSC Race cams IN282*/EX282* 11.5mm i lift
                    GSC Dual Springs (dubbla ventilfjädrar per ventil)
                    GSC Titan Retainers
                    GSC Exhaust Valves +1mm
                    GSC Intake Valves +1mm
                    Ventiler injusterade av Ultramotors
                    Gates Kevlar timing belt.
                    Perrin GT3582R 82 a/r Turbo.
                    Perrin 2″ rotated up pipe
                    perrin 3″ down pipe
                    46mm Precision Wastegate
                    Perrin Fimic Signatures 725hp Series Black FMIC kitt
                    Perrin 3″ Turbo Inlet Pipe,
                    Power Enterprise 800cc injectors
                    HKS Extreme un equal header
                    HKS high-power spec R Titanium 3″ rör med 5″
                    HKS GD max
                    HKS light flywheel
                    HKS 8 sparkplugs
                    Cusco engien mounts
                    TGV deletes – borttaget och flödesmatchat
                    APS blow of valve
                    APS Fuelrails med stålomspunna ledningar
                    HKS FPR
                    Sachs Uttrampningslager
                    Gimmick Motorsports Packnings kitt i Koppar
                    JRM Special 4l FuelCatchtank
                    Bosh 044 fuel pump med AN10 stålomspunnenledning & Anslutningar på matningssidan och AN8 stålomspunnenledning & anslutningar på retursidan
                    Nuke air filter
                    Link G4 plug and play Styrsystem med ALS och LAUNCH + 5bars mapsensor + airtemp.
                    JRM mappning av Link Sprutet
                    JRM remskiva
                    NBM Hydrauliks Stålomspunna soppaslangar
                    Mishimoto Racing Termostat för kallare vattentemp (60g)
                    Mishimoto Vattenkylare i Aluminium

                    The car made 577hk and 675nm on shell v-power.

                    And now i am going to ad, wideband air fuel censor to the Link g4, and maby 4″ turbo inlet, insted of the 3″, and the 64mm restriktion in the hks system is now gone, 76mm all the way.
                    Do you think a should go for maby 1000cc injectors this time insted?

                    Stil going to run V-power on the car, so no e85, dont wount to stres the engien to mutch.

                    Best regards
                    Fredrik

                    #235590
                    Patrick P931
                    Deltagare

                      Fasen vilken cool spec! 😀

                      #235584
                      Fricke.w
                      Deltagare

                        Ha ha jo visst, skönt när man köpte färdigt den här gången, och slapp bygga själv, bara lite små sjusteringar som görs nu, man spar lite tid så 😀

                      Visar 10 inlägg - 16 till 25 (av 25 totalt)
                      • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.