Jag har en GC8-00 med ett Apexi sprut som jag var ute i och mappade en tändningsmapp på idag. Ökade tändningen med totalt 4 steg i belastningsområdet mellan 3000-7000 varv. Tidigare hade jag en knock peak på 10 och i det stora hela låg knocken mellan 2 och 5. Inga problem med andra ord. Nu ligger normal knock mellan 5 och 12 i det område jag mappat. Det finns några peakar jag ska hitta imorgon som kommer på 4:ans växel vid fullt gaspådrag mellan 4500 och 4700 varv. Dem ligger på 20 så där måste jag justera lite. Nu till min egentliga fråga. Vad är acceptabel knock nivå? Jag har bara erfarenhet av det från 200sx S14 som kan ligga på peak knock 50 utan katastrofer.
Självklart har jag en bredbandslambda, annars blir det svårt att mappa. Men nu var det tändningsmappen och inte bränslemappen jag hade frågor om. bränslemappen har jag full koll på 😉
I vilket fall som helst så loggade jag vart peakarna kom och backade tändningen två steg och ökade bränslet med 0,05 på dem cellerna så nu har jag jämn knock nivå på 5-8 över hela registret 🙂
Tror inte det är många här som kan svara dig, de flesta mappar nog inte själv.
Jag har bara pysslat med mappning av original ecu, ej något eftermarknadssystem.
Kikar man på USA så ser man att det är mycket vanligare att mappa själv, det är trots allt inte så märkvärdigt.
Författare
Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.