› SSC › Modellspecifikt › Impreza / STI Racing / BRZ › Motor › Mappning wrx-02
- Detta ämne har 16 svar, 1,461 deltagare, och uppdaterades senast för 11 år, 7 månader sedan av
Patrick P931.
-
FörfattareInlägg
-
18 november, 2013 kl. 22:07 #31444
Guurraa
DeltagareTjenare! Har tänkt byta upp-pipe samt till ett 3″ downpipe på bilen. Givetvis var tanken att mappa bilen.
Subaru är nytt för mig, eller ja rättare sagt. Jag vill inte påstå att jag är något proffs på det ändå.
Men varit förbi och pratat med en lokal motoroptimerare. Subaru är även något nytt för honom.
Min frågor är bara. Det går att mappa min original ecu? Vad heter mitt styrsystem?
Vad råder ni mig till att köra med för tändstift? (dem ska bytas i vilket fall)
Tanken är att lira på original soppapump, bör inte krävas mer när man endast byter upp samt downpipe? Skulle gissa på att min växellåda ger upp före soppapumpen.
Krävs det mycket jobb att mappa efter detta bytet eller är det endast finjusteringar?
Är väldigt tacksam för svar! Då jag är lika intresserad och nyfiken som jag är i behov av frågorna. 🙂
Tack sålänge/ Gustaf
18 november, 2013 kl. 22:14 #262679Gystompa
DeltagareUnder förutsättning att du har org. turbo så:
Köp en Dawes Device, Byt soppapump och NGK PRF7B stift.
Mappningen kan du gå på när du vill ha än mer effekt. Men då kan du vänta tills du bytt t.ex turbo
Ecutek heter det när du mappar om din org box. Men avråder dig från att låta någon rookie göra det. 🙂
19 november, 2013 kl. 17:25 #262691Guurraa
DeltagareUnder förutsättning att du har org. turbo så:
Köp en Dawes Device, Byt soppapump och NGK PRF7B stift.
Mappningen kan du gå på när du vill ha än mer effekt. Men då kan du vänta tills du bytt t.ex turbo
Ecutek heter det när du mappar om din org box. Men avråder dig från att låta någon rookie göra det. 🙂
Tack! 🙂
Så du tycker att det känns overkill att mappa bilen om man bara byter dessa 2 komponenter? Turbon var inte tänkt att byta. Tänkte bara byta up och downpipe så man får en lite extra iallafall. 🙂
Men blir det bra att byta soppa pump utan att mappa bilen?
Antar att du tänker på en 255L? Då får jag ju mer sås och har ingen aning om hur blandningen blir. Ska man isåfall skaffa en ställbar btr och hålla på att skruva på den? Eller hur funkar det? Får inte ihop det med att byta pump utan att behöva mappa.. 🙂
19 november, 2013 kl. 18:38 #262680Gystompa
DeltagareTack! 🙂
Så du tycker att det känns overkill att mappa bilen om man bara byter dessa 2 komponenter? Turbon var inte tänkt att byta. Tänkte bara byta up och downpipe så man får en lite extra iallafall. 🙂
Men blir det bra att byta soppa pump utan att mappa bilen?
Antar att du tänker på en 255L? Då får jag ju mer sås och har ingen aning om hur blandningen blir. Ska man isåfall skaffa en ställbar btr och hålla på att skruva på den? Eller hur funkar det? Får inte ihop det med att byta pump utan att behöva mappa.. 🙂
Blandningen blir inte annorlunda för att du byter soppapump 🙂 Du ska ha 3 bars soppatryck i ledningarna. Och det sköter BTR och soppapumpen.
Sen är det Ecun som talar om hur mycke soppa som ska duschas in från spridarna.Dawes device, en redig 255L walbro pump och NGK PFR7B, vill du va helt säker på att du har rätt tryck så byt även BTR med.
Jag har både soppapump och BTR till salu. Dock så är det ett antal som sagt dom ska köpa det… så lär låta dom ha första tjing på det.
19 november, 2013 kl. 22:50 #262683Patrick P931
DeltagareUrsäkta att jag lägger mig i, men nu blev det lite väl många tveksamheter. 😉
Du bör verkligen mappa om då du tar bort kattar och byter till annan dp.
Du ska inte ha en Dawes på den bilen. Ecu är mer än kapabel att sköta laddtrycket och med en Dawes så tar du bort Ecu’s ”rädda motor” system…
Sen finns det inget behov av kallare stift, eller ska du köra racing?
Soppapumpen du har duger med orginalturbon. En Walbro 255 är iofs en ganska billig uppgradering – men inget som är akut med orginalturbon.
Blandningen kan bli påverkad av pumpbyte, det är inte bara tryck en pump ger utan även flöde. Med en 255 behövs det oftast ingen mappning då ecu är kapabel till justeringen själv.
Iofs, mappar du lite mer ingående så ändrar du på mafskalningen och kompenserar där för förändringar i bränslemängd. Det är väldigt få som mappar om denna skalning vid sina enklare mappningar då det tar tid.
Min rekommendation är att köpa en Tactrixkabel (med alla kontakter) och sedan mappa open source. 🙂
19 november, 2013 kl. 23:25 #262681Gystompa
DeltagareUrsäkta att jag lägger mig i, men nu blev det lite väl många tveksamheter. 😉
Du bör verkligen mappa om då du tar bort kattar och byter till annan dp.
Du ska inte ha en Dawes på den bilen. Ecu är mer än kapabel att sköta laddtrycket och med en Dawes så tar du bort Ecu’s ”rädda motor” system…
Sen finns det inget behov av kallare stift, eller ska du köra racing?
Soppapumpen du har duger med orginalturbon. En Walbro 255 är iofs en ganska billig uppgradering – men inget som är akut med orginalturbon.
Blandningen kan bli påverkad av pumpbyte, det är inte bara tryck en pump ger utan även flöde. Med en 255 behövs det oftast ingen mappning då ecu är kapabel till justeringen själv.
Iofs, mappar du lite mer ingående så ändrar du på mafskalningen och kompenserar där för förändringar i bränslemängd. Det är väldigt få som mappar om denna skalning vid sina enklare mappningar då det tar tid.
Min rekommendation är att köpa en Tactrixkabel (med alla kontakter) och sedan mappa open source. 🙂
Okej? Nu säger du typ raka motsatsen till vad ungefär hälften av allt folk som gjort en enklare uppgradering på sin impreza gjort.
Plockar man bort downpipe och någon av dom katalysatorer som sitter org på en newage wrx och ersätter den av 3″ rör med möjligen en racekat så borde det innebära mindre motstånd vilket kan göra så att man får laddtryckspeakar.
Dawes devicen hjälper till att få ett mer kontrollerat laddtryck. OM man ställer in den rätt.Blandningen justerar väl ändå bilen efter vad lamdasonden säger? Eller har den en direktlänk till soppapumpen? 😉
En grad kallare stift för att motverka spikningar. Ett måste? Kanske.. kanske inte, men det är väl ändå rätt trevligt att vara lite mer på säkra sidan.
Och soppapumpen brukar vara rätt relevant att byta. Impreza motorn har en tendens att få snålt med soppa på 3ans cylinder som sitter sist på linan. Ett högre flöde minskar risken för såna saker..
Så funkar det i min värld iallafall. Och jag har då inte råkat ut för nåt skit än på motorn 😉
20 november, 2013 kl. 05:58 #262684Patrick P931
DeltagareKan det vara så att du inte såg att frågan gäller en wrx 02, dvs en new age, och att man trimmar och justerar dessa mjukvarumässigt i långt större utsträckning?
20 november, 2013 kl. 06:44 #262678Gilarski
DeltagareKort svar:
1. Att övertrycket vid plenumet är högre vid ett visst rpm än tidigare har ingen betydelse sålänge din luftmängdsmätare registrerar intaget av luft och kommunicerar detta till motorstyret, som i sin tur kollar framförallt i sin luft/bränsla tabell och tillför motsvarande bränsle. Detta funkar fint sålänge man ligger inom mappen, tror orginal supporterar upp till 1bar (ej säker). Vid extremt ladd på extremt låga rpm så klart kommer knackreglering/tändning etc. att behöva en finjustering men detta är ju inte fallet med enkom byta av DP.
2. Sålänge du ej ändrar trycket i BTR eller diameter på bränsleledningarna kan du montera en pump från Bugetti Veiron som flödar ~6,5L/min. vid 3 bar, utan att mappa om. Flödet påverkas endast av ovan faktorer, ok, temp påverkar lite men för vätskorna i fråga är det försumbart.
20 november, 2013 kl. 10:31 #262685Patrick P931
DeltagareEcu klarar rätt bra att kompensera för +/- 15% inom closed loop. Det man kommer att märka mest då man loggar efter ett pumpbyte är att ecu drar bort soppa på tomgång.
Som har sagts ganska många gånger tidigare, ecu klarar finfint att hantera fullast, det är övergången som sk*ter sig då man byter t.ex. dp eller tar bort kattar. Vill ni köra lambda 1 och i vissa fall 1 bar så fine, men jag kan lova att det spikar. 😉
20 november, 2013 kl. 10:34 #262686Patrick P931
DeltagareEn sak till, STi rom är mycket bättre på att klara förändringar än wrx.
20 november, 2013 kl. 13:01 #262682Gystompa
DeltagareEn sak till, STi rom är mycket bättre på att klara förändringar än wrx.
ok, då köper vi en Sti Rom och ökar flödet med 15 % för closed loop i Btr för att tillbakakompenserna Lamba 1 i downpipen. 😉
20 november, 2013 kl. 13:42 #262687Patrick P931
DeltagareHaha, om det ändå vore så enkelt. 😉
20 november, 2013 kl. 21:53 #262692Guurraa
DeltagareJag har inte tänkt att köra racing med bilen. Kommer köra stance, så lär bli rätt lugn körning till viss del av tidigare erfarenheter.
Så dawes device var ingen bra idé alltså.
Det enda jag tänker göra är att byta up-pipen och downpipen. Dpn kommer ha en racekat. Så det enda är att jag vill slippa skenladd samt spikningar.
Kan man ställa själv via tactrix? Är ingen hejjare på det där.
Blev lite ord emot ord här.
Men kan man göra som Gystompa säger? Köra 1 grad kallare stift? Dem ska ju bytas i vilket fall.
Så original pumpen räcker då med andra ord..?
Vad tror ni om att byta up/downpipen. Byta till 1 grad kallare stift. Sedan bara mappa bilen? Känns ju inte som det krävs allt för mycket jobb med mappningen..?
Känns kanske dumt att spöka med en tactrix själv då jag ärligt talat inte hade en aning om att den prylen fanns innan jag precis googlade..
Tack på förhand 🙂
20 november, 2013 kl. 23:00 #262688Patrick P931
DeltagareMina tips: Byt uppipe (köp på skroten från en nyare wrx/fxt/sti, eller annonsera här) och dp. Behåll orginal värmetal på stiften, behåll orginal soppapump. Så länge du har orginalturbon hänger resten utan problem med.
Känner du att du har fler hjärnceller än din granne? Har du lite koll på datorer? Köp då en Tactrix och justera (”mappa”) själv. Jag kan ge lite grundhjälp och kolla din rom.
Jag har mappat flera olika Subaru i drygt 2 år nu och ”vanliga” steg 1 och steg 2 är inte så kluriga. Det tar lite tid att logga och justera men det är enligt mig väldigt roligt.
🙂
20 november, 2013 kl. 23:54 #262690Fladric
DeltagareAngående flöde ur pumpar skulle jag säga att olika pumpar levererar olika flöden beroende på deras karakteristisk! Varje pump har en egen s.k. pumpkurva som är unik för just den pumpen. Den beskriver vilket flöde pumpen levererar vid ett visst mottryck, oavsett hur systemet den jobbar mot ser ut.
Fast i detta fall väljer vi att inte ändra nått i själva bränslesystemet så systemets kurva kommer då vara oförändrad, alltså kommer den ”driftpunkt” vi letar för pumpen vara densamma, och vi borde rimligtvis få samma flöde vid samma tryck 🙂
Pumpen kommer dra mer eller mindre ström (beroende på just den pumpens karakteristik) än den gamla gjorde men den kommer leverera samma flöde och tryck eftersom det är det systemet vill ha 🙂Så det jag egentligen vill säga såhär sent på kvällen är att ett byte av pump inte förändrar tryck eller flöde så länge resten av bränslesystemet är oförändrat 🙂
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.