SSC Modellspecifikt Impreza / STI Racing / BRZ Motor Mappnings fråga – hk fråga

Visar 3 inlägg - 1 till 3 (av 3 totalt)
  • Författare
    Rolgar
    Deltagare

Jag har 3″/2,5″ aps avgas, aps downpipe, aps luftfilterkitt, vattensprut på tmic och unichip på en -98 GT. ”Bromsad” till 276hk

Min fråga är: kan man klämma ur några fler hk om jag skulle montera en FMIC?? Ev. en bättre soppapump. Och att jag mappar om den förstås..

MVH Alex

specialized
      Deltagare

Hej !

Inte för att jag är någon expert men 🙂
        Det är väl turbon som är begränsningen vid 260-270 hk. De klarar inte flöda för mer än så.

Sen att du får ned insugstempen och kan ladda mer med FM IC hjälper ju inte. Då turbon som sagt inte pallar med att flöda för mer effekt på höga varv där effekten ligger.

Detta är vad jag läst mig till här, så jag talar inte av egen erfarenhet 😉

Finns massor med folk här som kan det bättre så det kommer nog fler svar 😉

/ Mattias

STIred
        Deltagare

Jag har 3″/2,5″ aps avgas, aps downpipe, aps luftfilterkitt, vattensprut på tmic och unichip på en -98 GT. ”Bromsad” till 276hkMin fråga är: kan man klämma ur några fler hk om jag skulle montera en FMIC?? Ev. en bättre soppapump. Och att jag mappar om den förstås.. MVH Alex

Kallare insugstemperatur <=> högre densitet på luften <=> fler luftmolekyler vid samma tryck vilket innbär att vid samma laddtryck får du mera syre in i motorn vilket teoretiskt innebär mera effekt.

I praktiken är det dock knappast värt byta till fmic bara för effektens skull…

Visar 3 inlägg - 1 till 3 (av 3 totalt)
        • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.