› SSC › Modellspecifikt › Impreza / STI Racing / BRZ › Motor › Mappningsråd
- Detta ämne har 12 svar, 1,111 deltagare, och uppdaterades senast för 14 år, 2 månader sedan av
Andersson.
-
FörfattareInlägg
-
8 september, 2011 kl. 17:51 #26703
Cmon
DeltagareTjena
Jag har en STi -01. Vet att något är gjort med den då den laddar ca 1,2 bar, men vet ej vad.
Min tanke är att mappa bilen just för att få lite mera koll på vad som är gjort. Då jag har hört att man inte ska ladda mer än 1,4bar med original turbo så tänkte jag stanna där vid mappningen.
Men är det något annat man MÅSTE göra för att det ska funka bra med 1,4? Byta soppa pump eller spridare tex?
8 september, 2011 kl. 19:17 #229142Mumin
DeltagareByte av soppa pump samt stift och kanske luftfilter och en service innan mappning så blir det bra. Dom som mappar kommer ju mappa säkert så din motor och turbo och allt håller. Ring Jocke eller Jimmy på JRM så hjälper dom dig.
Mappat min bil där funkar kanon.. laddar 1.35 med orginal snigel.8 september, 2011 kl. 19:55 #229149Cmon
DeltagareByte av soppa pump samt stift och kanske luftfilter och en service innan mappning så blir det bra. Dom som mappar kommer ju mappa säkert så din motor och turbo och allt håller. Ring Jocke eller Jimmy på JRM så hjälper dom dig.
Mappat min bil där funkar kanon.. laddar 1.35 med orginal snigel.Det låter ju kanon ! Men jag har en lokal kille här som kan mappa så får bli hos han. Men tips på stift? soppa pump, är det en Walbro 255l/h du menar då?
8 september, 2011 kl. 20:22 #229146TomK
DeltagareDet låter ju kanon ! Men jag har en lokal kille här som kan mappa så får bli hos han. Men tips på stift? soppa pump, är det en Walbro 255l/h du menar då?
Hur ska han mappa den?
8 september, 2011 kl. 21:22 #229140Andersson
DeltagareVem?
9 september, 2011 kl. 06:12 #229150Cmon
DeltagareVem?
Tomas i Ålem förmodligen, vet du vem det är?
Hur ska han mappa den?
Vad menar du nu?
9 september, 2011 kl. 06:25 #229147TomK
DeltagareJa har du eftermarknads sprut?
Annars så är det Ecutec som gäller och det är bara ett fåtal som gör det i Sverige.9 september, 2011 kl. 07:03 #229143rigdab
DeltagareI staterna är det mycket vanligt att mappa med hjälp av programvara från http://www.openecu.org och http://www.romraider.com.
Hårdvara från www. tactrix.com.Ecutek är inte så populärt där, både p.g.a. licenskostnaden och att ecu:n blir låst.
PBZ använder detta tillvägagångssätt.
Går att köra med högre laddtryck än Ecuktek, se här:http://perrinperformance.com/products/show/836/4-Bar-Map-Sensor?category=43Jag har en ny openport 2.0 liggandes om någon behöver låna.
9 september, 2011 kl. 07:23 #229148TomK
DeltagareOk, se där! 🙂
9 september, 2011 kl. 11:14 #229151Cmon
DeltagareGår det inte att mappa orginal ECUn? Förklara så ett barn förstår, för det här med mappning kan jag verkligen inte mycket om.
9 september, 2011 kl. 11:44 #229144rigdab
DeltagarePBZ kan mappa din original ECU. Utan att låsa den som resultatet blir med Ecutek.
Din modell finns med här i listan:http://www.romraider.com/Documentation/SupportedECUs
Om du sedan skaffar en egen kabel så kan du logga och även göra ändringar om du är påläst. Ävebn ”learning view” är mycket bra att använda sig av, läs här:http://www.romraider.com/forum/topic2772.html
9 september, 2011 kl. 11:52 #229145rigdab
DeltagareFinns även färdiga ”mappningar” att köpa från: http://www.xpttuning.com/.
Har själv testat det tidigare, funkar bra.
Man måste då ha en Openport kabel.
Kostar ca 500-1000kr beroende på modell.9 september, 2011 kl. 13:38 #229141Andersson
DeltagareSka kolla vem den där Tomas är. Vet bara att saab dieslar han skruvar upp inte klarar bilprovningen sen. Jag är i stan ikväll bara ring om du har tid så kan vi träffas. Har mappat 3ggr så lite vet jag om det och kan berätta mer.
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.
