SSC Modellspecifikt Impreza / STI Racing / BRZ Motor mapsensor på gt???

Visar 13 inlägg - 1 till 13 (av 13 totalt)
  • Författare
    iron m///
    Deltagare

Har impreza gt 97 mapsensor original??

Om dom har det hur många bar är den på i så fal??

Och var sitter den på bilen??

Mvh micke

Christian S
      Deltagare

det ska den väll allt ha, fungerar dåck bara som en laddtrycksvakt orginal.
        den sitter på sidan av fjäderbenstornet på högersida, brevid grunkan som styr laddtrycket.

iron m///
        Deltagare

Kanon. Då återstår bara vad den klarar för tryck nu då 🙂 hade tänkt ladda runt 2bar.

Någon som kan hjälpa med det?? Eller hur jag kan kolla upp vad som sitter i min bil.

Mvh

Christian S
          Deltagare

har för mig att det bara går att ladda 1,5 som mest med orginal.

Timzzon
            Deltagare

sitter väll en 2,5 bar sensor på dom (1 bar(?) negativt och 1,5 bar ladd) 🙂

Ubermeister
              Deltagare

Lånar tråden lite. Om man vill över 1.5 Bar i laddtryck på en Legacy Turbo -92, ska man byta sensorn och isåfall till vilken?

Eller räcker det att lura den med en liten pysventil som släpper ut trycket i atmosfären vid ladd över tex 1bar? (eftersom den ändå bara är laddtrycksvakt?)

Timzzon
                Deltagare

Det sitter en likadan på Legacyn. Det går att lura den så men ECUn kommer inte att gilla dig 😉
                  Vad är gjort med motorn för att den ska tåla 1,5bar? original spridarna klara max 1,2bar innan man maxar dom.

Ubermeister
                  Deltagare

Men den har bara funktion som skydd för överladd? (fuelcut runt 1,1 bar va?)
                    Min ECU känner sig nog grundlurad/hatad i vilket fall.. 😉

Original closed deck block, smidda kolvar och stakar, nyare wrx-toppar. ACL-race ram och vevlager.
                    550cc spridare, e-manage ultimate, avgastemp och bredbandslambda.
                    255 bränslepump, ställbar BTR.
                    TY754 växellåda från wrx
                    TD05 16G
                    (i stora drag)

Det tar ju sån tid att googla sig fram till svaren.. Är rädd att jag bottnar luftmassmätaren, men tror att det ska gå att lösa i en funktion
                    i e-manage.

Allt är inkört och funkar fint, ”bara” laddet som ska höjas och ska mappa själv så långt det går.

Nyfiken på E85 också, men då åker jag nog på en uppsättning spridare till 😉

Ubermeister
                    Deltagare

Gizzmo MS-IBC laddtrycksstyrning också, så original laddtrycksstyrning är inte inkopplat. (Jag ryckte bara av slangarna till original solenoiden, var det dumt? Den kanske är med och styr bränslet??

Timzzon
                      Deltagare

Du har bytt lite med andra ord 😉
                        Kanske är dax för en annan ECU helt å hållet? (Vet inte vad Greddy systemet klarar)
                        Original ECU har fuelcut vid 1bar, min VOS box ligger vid 1,2 bar (18psi).

LMMen kommer du maxa eller ligga väldigt nära gränsen på vad den klarar att mäta. Det går att byta LMM till en z32 (skyline), dock måste bilen mappas in för att funka med den. (klarar ett piggy-back system ett sånt byte?)

Solenoiden styr bara laddet.

Du har ingen dokumentation/tråd om bygget? 🙂

Ubermeister
                        Deltagare

Det hela började med att originalmotorn slamrade i lyftarna..
                          Köpte en nyare motor, som skulle vara renoverad från England,via Ebay, ..

Det slutade med en ventilsallad och ihopbyggade av originalblock med smidda delar..

Nu vet jag ju å andra sidan hur sakerna sitter ihop 😉

Greddyn ska fixa att byta till annan Lmm, eller enbart köra via map-sensor och Tps, men har hört att låglast-egenskaperna verkar bli lite sisådär..
                          Inte kolat upp det så noga än, laddtrycket är fortfarande lågt.. 😉

Jag har en annan Ecu i nu, från en nyare STI (265 eller 280hk, minns inte beteckningen på den nya) Inte testat vart fuelcutten ligger nu, laddar snällt, ca 0,9 Bar

Ska man ha en forumtråd så är det ju roligare med puts och bilder tagna under tidens gång, jag saknar det mesta av båda 😉

Jag tänkte dock sammanställa dokumentation så att man minns själv vad man har om inte annat 😉

Timzzon
                          Deltagare

Tysta lyftare är lyx 😉
                            Fuelcuten borde ligga vid ca 1.2 bar på den ECUn, men det är ju lätt o prova 😉
                            Men det borde gå att bara plocka bort slangen till map-sensorn o ladda på 🙂

Du får ta lite bilder på den o lägga ut sen 🙂

Edit:
                            Går det inte att andra var spärren ska ligga i Greddy systemet?

Ubermeister
                            Deltagare

Helt tyst är det inte än.. 😉
                              De verkar kunna gå 50000mil med slamrande lyftare också, men gjort är gjort.. =)

6K heter min ”nya” Ecu, 13.34psi i ladd ska det vara med den, fuelcuten vet jag inte som sagt..

Jodå, det ska gå att lura fuelcuten via Emanage, och även se vart Lmm bottnar, men inte fördjupat mig i det än =)

Går alltid att testa om bilen är körbar utan mapsensor.

Ja, ska allt fota lite och lägga upp infon nånstans..

Tack för hjälpen =)

Visar 13 inlägg - 1 till 13 (av 13 totalt)
                            • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.