› SSC › Allmänt snack › Allmänt småprat › Massa rookiefrågor
- Detta ämne har 4 svar, 941 deltagare, och uppdaterades senast för 21 år, 6 månader sedan av
Assazel.
-
FörfattareInlägg
-
18 juli, 2004 kl. 18:49 #7932
Rotchen
DeltagareHar en del grejer jag undrar över som väl egentligen kanske borde delas upp på flera olika ställen, men det kanske är lättast om nån med lite insikt ger mig svar på ett ställe så jag inte startar upp en j-a massa trådar som bara irriterar..;)
[och jo, jag har sökt & läst massor, men har ändå inte fått grepp på riktigt allt..]
Lillkombin (gt -99) min är praktiskt taget orginal så den behöver lite pryttlar..
Mätare till att börja med..har ingen laddtrycksmätare så en sån måste ju införskaffas. samtidigt hade jag tänkt slänga i oljetryck & oljetemp. att jag inte behöver defi står ganska klart eftersom jag inte är eller kommer att bli nån äkta racenisse..men vad ska man då välja? autometer?
och vart ska man sätta dom? finns det nån klar konsoll att få tag på för 3 mätare man kan montera där främre förvaringsfacket är? finns väl inte plats för 3 st på a-stolpen?sen avgassystem..
åker mest lite längre turer på landsväg så nåt tinnitusframkallande vill jag inte ha, men orginal som sitter på låter lite menlöst..;)
alla 3tums blir tröttande att höra på i längden?
bor en aning ocentralt för att komma & lyssna hos nån av er tyvärr..
och om jag nu slänger på ett tretums; måste jag göra nåt med bilen sen för att den ska ”må bra” eller är det bara att tuta & köra..?alla mer & mindre kloka svar mottages tacksamt..;)
18 juli, 2004 kl. 20:25 #90359dlehtihet
DeltagareHej
>Har en del grejer jag undrar över som väl egentligen kanske
>borde delas upp på flera olika ställen, men det kanske är
>lättast om nån med lite insikt ger mig svar på ett ställe så
>jag inte startar upp en j-a massa trådar som bara
>irriterar..;)
>[och jo, jag har sökt & läst massor, men har ändå inte fått
>grepp på riktigt allt..]
>Lillkombin (gt -99) min är praktiskt taget orginal så den
>behöver lite pryttlar..
>Mätare till att börja med..har ingen laddtrycksmätare så en
>sån måste ju införskaffas. samtidigt hade jag tänkt slänga i
>oljetryck & oljetemp. att jag inte behöver defi står ganska
>klart eftersom jag inte är eller kommer att bli nån äkta
>racenisse..men vad ska man då välja? autometer?Vet inte om Autometer är så exakta som t.ex Defi, men de gör nog sitt jobb…
>och vart ska man sätta dom? finns det nån klar konsoll att få
>tag på för 3 mätare man kan montera där främre
>förvaringsfacket är? finns väl inte plats för 3 st på
>a-stolpen?Finns färdiga lösningar för (precis som du säger) mittfacket. En del räcker det med att du tar bort luckan och endast gör ett hål för kablaget i själva facket, medans andra lösningar bygger på att du sågar av en bit av facket där konsollen skall sitta. Själv hade jag en STI ”pod” på plats med 3 st. 46mm mätare. Andra gillar Defi och större mätare. Personligen tycker jag inte att Defi-mätar-huset matchade färgerna speciellt bra i GT:n så därför valde jag Subarus egna hus, men det är ju väldigt individuellt hur man gör.
>sen avgassystem..
>åker mest lite längre turer på landsväg så nåt
>tinnitusframkallande vill jag inte ha, men orginal som sitter
>på låter lite menlöst..;)
>alla 3tums blir tröttande att höra på i längden?
>bor en aning ocentralt för att komma & lyssna hos nån av er
>tyvärr..
>och om jag nu slänger på ett tretums; måste jag göra nåt med
>bilen sen för att den ska ”må bra” eller är det bara att tuta
>& köra..?Om du frågar mig så är det solklart om du vill behålla hörseln och få mer respons: DP utan katalysator där fram och en lite roligare burk där bak, t.ex en magnex som ligger bra i pris. På plussidan blir det då att turbon spolar upp snabbare (~1000 varv tidigare) och lite köttigare ljud där bak utan att du får huvudvärk. Känner jag herrskapet rätt här på forumet så kommer du nog bli rådd att skaffa Hayward & Scott eller Blitz, men då ska du nog lyssna på sådana först 😉
>alla mer & mindre kloka svar mottages tacksamt..;)
//Danne
19 juli, 2004 kl. 20:19 #90361Rotchen
DeltagareTycks vara ditt svar som e det rätta..;)
Håller på att lägga up ekonomin nu så det ska kunna bli inköp snart..:)
Tackar för svaret!19 juli, 2004 kl. 21:40 #90358christopher
Deltagare>Tycks vara ditt svar som e det rätta..;)
>Håller på att lägga up ekonomin nu så det ska kunna bli inköp
>snart..:)
>Tackar för svaret!Glöm inte att köra kalkylen x pi (3,14):D 😀 😀
Brukar alltid bli så mycket dyrare innan man är klar. Samma formel funkar på tidsåtgangen också.Välkommen!
/
fraSSe19 juli, 2004 kl. 23:04 #90360Assazel
DeltagareDå skall du inte ha Blitz. För den låter HÖGT!!. Iofs har du pengar så sätter du ex en magnex downpipe och sen Blitz nur resten och har insatsdämparen konstant i.
tänk dock på besiktiningen, har du ingen katt kvar så kan de börja sura.För A-stolpen finns lite olika alternativ: 52mm är väl enklast att köpa hållare för. Jag satte dock en 60mm mätare och nyttjade Greddys hållare (man får fila till den lite, det är en sk: universal)
Det finns mätare för 400:- som mäter trycket exakt och det finns för 2000 och uppåt. Skillnaden är i mina ögon inte precisionen utan snarare korvkioskeffekten.
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.