› SSC › Modellspecifikt › Impreza / STI Racing / BRZ › Motor › Mätare – dess vara eller icke vara
- Detta ämne har 17 svar, 1,486 deltagare, och uppdaterades senast för 19 år, 8 månader sedan av
Kvarnis.
-
FörfattareInlägg
-
3 februari, 2004 kl. 13:31 #2399
SecretAgentMan
Deltagare…en tråd bara för Kyle. 😉 😀
Vi fortsätter diskussionen här ang. avgastemp, lmm och mätare generellt.Min bil är bestyckad med ett nytt mappnignsbart insprutningssystem – ”Possum” Link – som inte använder LMM överhuvudtaget, utan baserar allt på tryck vs varvtal, simpelt – men effektivt.
Att kika i min kupe och tro att allt detta är nödvändigt är kanske inte helt rätt – jag behöver veta att allt är 100% då jag pillar själv, och har ingen att skälla på när det rasar….och att motorn är påställd så mycket det går med rådande förutsättningar (eller rättare sagt, så mycket jag vågar).
Men mätare är aldrig fel – och det viktigaste är att de syns utan att vara en trafikfara (laddtrycksmätare nere vid askkoppen borde vara belagt med indragning av körkortet 😮 ) och de facto mäter rätt.
/J
3 februari, 2004 kl. 13:59 #51738STI_Subba
DeltagareJa jag måste hålla med dig ang. askfats turbo mätare. men hinna du se vilken mäter ljuda när det händer något?
Och har du mätare på A-stolpen med?
Har du provat Delta Dash?
EDIT:
Jag tycker inte att det är fråga om att har mätare eller inte. Jag tycker att de behövs när man börjar ta steg ifrån original inställningar. Sedan är det ett val om vad för sorts mätare man ska ha. Jag lutar åt Delta Dash pga att jag har valt att köra med en EcuTek solution till motorstyrning. Och det mest pga att jag kan inte trimma in bilar. Men jag kan prova lite i en begränsad område som A/F, Boost, timing & knock. Det känns tryggt med allt original säkerhets mappar runtom när jag lär mig./Kyle
3 februari, 2004 kl. 14:13 #51727OzO
Deltagare>Ja jag måste hålla med dig ang. askfats turbo mätare. men
>hinna du se vilken mäter ljuda när det händer något?
—Den enda mätare som rör sig snabbare än ögat är ju turbotrycksmätaren. 🙂 De andra hinner man uppfatta. Skulle man inte göra det får man plussa ihop 1 och 1 och räkna ut vilken det var.
Är man ute på testrundor så kan man ju spela in mätarna och sedan spela upp efteråt för att se resultatet.Ute på en bana är man dock ganska koncentrerad på att hålla sig på banan och mätarna kanske hamnar lite i skymundan (man får lite på sina ögonvrån). Är det dessutom soligt som 17 ser man oftast inte de röda blinkande LED-lamporna. Då är det bra om det piper (min kontrollenhet piper inte, ty den e gamnmal).
_______________________________________________________________________________
::::: ssiwebmaster | ”I would be unstoppable… if I could just get started!” | ssi#2 :::::3 februari, 2004 kl. 15:09 #51739STI_Subba
DeltagareTyckte, från vad jag har läst, att Delta Dash kunde samla alla viktiga mätvärde vid en plats och ljuda och kanske även blinka när man har träffat en limit. Plus att man kunde logga hela körningen om man har tillräckligt mycket plats på disken. Vid korta test är det tydligen ingen problem att logga hela.
Och orsaken till varför jag tittade på DD var pga det att ”Linken” behövde man vet vad man hålla på med. Men med EcuTek kunde en kunnande aktoriserad EcuTekare trimma in allt, och sedan vid kanske en små mod, ändra lite parametrar själv och testa sig fram utan att man spränga allt i luften.
Med allt detta sagt, vad är de viktigaste mätningar som behövs för att ha en bra kol på allt och kunna fånga upp ett problem?
SAM sa att avgastempen var ett bra sätt att ha koll på en lean situation pga att avgaserna bli varmare. Och att det kan va pga att LMM:n har lagt av.
/Kyle
3 februari, 2004 kl. 15:24 #51740STI_Subba
DeltagareFinns det någon som kör med Delta Dash? Det verker vara mest Possum folk här.
Jag gilla stil rent och enkelt när det gäller design. Och med tanken på min nivå inom tuning, lika med nästan noll, tänkta jag att EcuTek & Delta Dash passar rätt bra. Man kan hålla alla mätare till en och samma plats. Plus jag märker att det finns inte så mycket för en MY03 i gauge pods där ute. Ingen av de center gauge pods för en MY03 ser bra ut tycker jag.
Men jag förstår hur Possum Link tilltalar tuners. Lite mer ”hands-on”. Och det gilla jag med, när jag vet vad jag hålla på med.
3 februari, 2004 kl. 15:32 #51733dlehtihet
DeltagareNäe, de liknar mest operahuset i Sydney/Alien farkoster tycker jag….. Sen ryker ju klockan också 🙁
Allt detta snack om mätare… Behövde ni borra upp för gängor i grenröret ni som kör sondmatning där? Eller är det förberett? Går det isåfall att plugga igen hålet enkelt om man nu vill (dvs, utan att behöva svetsa igen).
M v h
Danne
>Ingen
>av de center gauge pods för en MY03 ser bra ut tycker jag.3 februari, 2004 kl. 17:15 #51726SecretAgentMan
DeltagareDanne – Jupps, borrning och gängning är vad det rör sig om på standard grenrör, har man bytt ut det mot ett ormbo i rostfritt blir det till att greja en ”svetsmutter” med rätt gänga.
/J – tänker INTE dra en till 1/8 NPT-gänga i syrafast rostfritt för hand… 😀
4 februari, 2004 kl. 09:46 #51728Practos
Deltagare>Finns det någon som kör med Delta Dash? Det verker vara mest
>Possum folk här.
>
>Jag gilla stil rent och enkelt när det gäller design. Och med
>tanken på min nivå inom tuning, lika med nästan noll, tänkta
>jag att EcuTek & Delta Dash passar rätt bra. Man kan hålla
>alla mätare till en och samma plats. Plus jag märker att det
>finns inte så mycket för en MY03 i gauge pods där ute. Ingen
>av de center gauge pods för en MY03 ser bra ut tycker jag.
>
>Men jag förstår hur Possum Link tilltalar tuners. Lite mer
>”hands-on”. Och det gilla jag med, när jag vet vad jag hålla
>på med.secs kanske är något i din smak ?
http://www.scoobyworld.co.uk/trolleyed/2/3/index.htm4 februari, 2004 kl. 12:47 #51734dlehtihet
DeltagareMini-itx (17*17 cm för mammaplanket) + 6,5 tums tft borde göra susen, monterat i handsfacket. Enda som krävs är väl egentligen någonting som kan stabilisera strömtillförseln vid peakar (start av motorn, etc)??
M v h
Danne
>…Kyle, det räcker inte med en DeltaDash…right? Det behövs
>väl också en ”typ” bärbar dator samt skärm, om jag förstod dig
>rätt i söndags.
>
>mvh Mats N5 februari, 2004 kl. 05:10 #51737Wanderer
DeltagareBorde väl fungera med en vanlig kondensator som används vid ljudinstallationer ??
5 februari, 2004 kl. 21:40 #51742STI_Subba
DeltagareSka få en laptop från jobbetsnart. Och det lär räcka tills jag fixa min-pc:n och en tft touch screen. Jobbar redan på en ny instrument gruppering till DD.
/Kyle
19 december, 2005 kl. 06:19 #51732Manor
Deltagare…Kyle, det räcker inte med en DeltaDash…right? Det behövs väl också en ”typ” bärbar dator samt skärm, om jag förstod dig rätt i söndags.
mvh Mats N
19 december, 2005 kl. 06:19 #51731Manor
Deltagare>
>Gillar man inte Knock link totalt jätte fina utsende ;):D så
>finns en kanske lite mer tilltalande analog variant 😀Kvarnis…det är väl inget fel med utseendet på KnockLink:en :o. Den ser väl betydligt bättre ut än en…ehhh…överkörd valnöt kanske :D. Jag håller helt med, men jag har sett bilder av KnockLink installationer på ScoobyNet där man lyckats få till monteringarna riktigt snyggt genom att dölja ”skalet” så att bara dioderna synts :).
mvh Mats N
19 december, 2005 kl. 06:19 #51730Manor
DeltagareÄsch Danne…du är som en gänga hela du :D.
Jag tror att man måste borra upp ett hål i grenröret och gänga det själv…men det är bara vad jag tror.Sen tycker jag att många mätare = medelålderskris (= Mats N) :)…men hellre det är en sur j-kla HD-motorcykel som jag tycker verkar vara ökentråkigt. Möjligtvis en båge med turbo, eller hur Kyle :D.
mvh Mats N
>Näe, de liknar mest operahuset i Sydney/Alien farkoster
>tycker jag….. Sen ryker ju klockan också 🙁
>
>Allt detta snack om mätare… Behövde ni borra upp för gängor
>i grenröret ni som kör sondmatning där? Eller är det
>förberett? Går det isåfall att plugga igen hålet enkelt om man
>nu vill (dvs, utan att behöva svetsa igen).
>
>
>M v h
>
>Danne
>
>>Ingen
>>av de center gauge pods för en MY03 ser bra ut tycker jag.
>19 december, 2005 kl. 06:19 #51729Manor
DeltagareHej !
Härligt, då är man inte helt ute utan lite me grabbarna grus…:9.
Jag har Defi-mätare:
– turbotryck (toppenpryl och ett måste när man Dawes:ar ;))
– oljetryck
..och kompletterar nu med:
– oljetemp
– avgastemp
– bränsletryck (j-kligt tveksam…men vad ska man ha annars i det tomma tredje hålet?)Därtill har jag nu KnockLink som max har blinkat två gröna lampor, trots att jag laddade nästan 1.2 vid injusteringen av Dawes:en (borde det inte blinka mer???), och en LambdaLink på ingående.
Downpipe verkar bra, bakre ljuddämpare är bytt…därefter är det bara Link eller EcuTek kvar :9…om jag blir sugen. Det känns åtminstone som om jag har full (eller så bra det går) koll på läget…och fortfarande nästan helt original.
En j-kligt bra grej som också finns på Defi-mätarna är möjligheten att visa peak:en. Jag ”nollade” den efter att Dawes:en var justerad, men såg någon dag senare att jag hade en noterad peak på lite drygt 1.1 bar…vilket innebar att jag fick justera ner Dawes:en lite. Jag såg inte själv när peak:en gavs, för man var väl koncentrerad på något annat då…
mvh Mats N
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.