- Detta ämne har 56 svar, 4,682 deltagare, och uppdaterades senast för 14 år, 7 månader sedan av Mumin.
-
FörfattareInlägg
-
21 april, 2008 kl. 00:01 #15931danjelDeltagare
Hoppas ni inte har något emot att jag startar en ny tråd! Jag har sökt och hittat en del svar men inte alla… Eller rättare sagt förstår inte alla.
Lokala forumet (vsc.nu) har ett gruppköp på ProSport-mätare så jag tänkte passa på. Det blev:
Laddtryck
Oljetryck
Oljetemp
Adapter
Någon som provat dessa eller hört bra/dåligt om dom?Problemet är monteringen av oljetryck och oljetemp. Jag har förstått att jag monterar en av dom i en adapter som jag sätter i blocket under turbon, men vart sätter jag den andra? Jag läste något om platsen för org. tryckgivare, men tar man bort den så kommer väl oljelampan lysa? Eller finns det en Y-koppling att köpa någonstans, och vart hittar jag den?
Har någon sina sensorer med en sån här adapter på oljefiltret?Tacksam för svar!
Ps. Det ska sitta på en GT’00.21 april, 2008 kl. 06:10 #162453anden__zDeltagareJag har mina mätargivare i en adapter mellan oljefiltret och blocket .
Funkar kanon enligt mig iaf=)22 april, 2008 kl. 18:26 #162465danjelDeltagareNice då vet man att det fungerar! =)
Men om jag vill köra med oljetemp i blocket och oljetryck i hålet för originalgivaren. Vart gör jag av originalgivaren då? Finns det Y-kopplingar eller lägger jag den på en hylla i garaget? Kommer oljelampan lysa då?
22 april, 2008 kl. 18:54 #162458FranssonDeltagareFår man fråga vad ett sådan kit går på?
Lika bra som defi? 🙂
/Nicke22 april, 2008 kl. 20:29 #162466danjelDeltagareI gruppköpet är det priserna på sidan som gäller + nån krona. Fraktfritt med andra ord. I mätarna inkluderas givare, sladdar osv. Säg till om du är sugen och är villig att hämta dom i v-ås så kan jag beställa åt dig med!
Mitt kommer gå på $270.96 ~ 1626kr.Kvalitén kan jag inte uttala mig om än men de ser ok ut iaf! De är tydliga och har varnings och peak-funktion.
Ta en titt här: http://www.youtube.com/watch?v=DXX0J7HfwZg
Är det någon annan som har erfarenheter av dessa mätare får ni gärna slänga in en kommentar! =)Från sidan om mätarna:
52 mm (2 1/16″) Stepper Motor Driven 270°LED Display.
These are fully programmable to allow you to set the warning feature to either beep or flash deep red in color (or both) once the gauge reaches your pre-set limit.
270° dial sweep provides quick one glance accuracy. Track tested and race proven these gauges use precision electric senders to keep hazardous fluids out of the passenger compartment.
All of our Premium Series gauges perform a dramatic opening ceremony with a full pointer sweep each time the vehicle is turned on AND off.
These are very easy to use, all programming is done from the front push button!
Wire up the first gauge for power and daisy chain the power to each gauge as needed! As only Prosport would do, the Daisy chain power leads come with them! Nothing more to buy.
23 april, 2008 kl. 11:06 #162447DigitsDeltagareHoppas ni inte har något emot att jag startar en ny tråd! Jag har sökt och hittat en del svar men inte alla… Eller rättare sagt förstår inte alla.Lokala forumet (vsc.nu) har ett gruppköp på ProSport-mätare så jag tänkte passa på. Det blev:LaddtryckOljetryckOljetempAdapterNågon som provat dessa eller hört bra/dåligt om dom?Problemet är monteringen av oljetryck och oljetemp. Jag har förstått att jag monterar en av dom i en adapter som jag sätter i blocket under turbon, men vart sätter jag den andra? Jag läste något om platsen för org. tryckgivare, men tar man bort den så kommer väl oljelampan lysa? Eller finns det en Y-koppling att köpa någonstans, och vart hittar jag den?Har någon sina sensorer med en sån här adapter på oljefiltret?Tacksam för svar!Ps. Det ska sitta på en GT’00.
Jag har prosport-matare i bilen (samma val som du).
Kvaliteten ar OK tycker jag. Eftersom de ar “stepper-motor” sa late de lite nar de gar upp och ner (fast det ar sa pass tyst att jag inte hor dem om bilen ar igang, utan bara nar jag sla pa tandningen och allt annat ar tyst).
En trevlig feature ar att strommingen kan kopplas i serie till matarna, dvs du behover inte dra tre ggr jord,tandning,belysning och konstant 12v, utan matarna lankas ihop i en liten daisy chain.
Sensorerna har 1/8NPT ganga (forutom turbo-trycket saklart).
Jag kopte en styck LMA067 adapter fran http://www.lmaperformance.com for oljegalleriet och stoppade in temp-mataren dar (den sitter ovanfor cylinder 3). Orginal-pluggen kan vara svar att fa bort – det ar en 8mm(?) insex nyckel och det ar trangt som tusan dar nere tycker jag. Jag kopte mig en 8mm insex-nyckel-bit som jag satte i sparrskaftet med diverse forlangningar for att fa loss elandet. Adaptern jag kopte behover en 22mm nyckel, sa se till att du har en san innan du borjar (helst hylsa eftersom det ar sa trangt dar nere).
For oljetryck kopte jag adapter LMA095/1/300. Det ar helt enkelt ett remote t-piece kit som man skruvar in i orginal-sensor-halet. T-korset har tva hal (saklart), en for orginalsensorn och en for den nya trycksensorn.
Det ar lite bokigt att installera / testa givarna, eftersom de garna lacker lite innan man dragit at dem ordentligt (och drar man at dem for hart riskerar man att forstora gangorna). Jag tror jag hade av intercoolern ungefar tre ggr innan jag fick det att funka. Samma problem med generatorn, fast bilen gar ju att starta utan att den ar monterad 🙂
Jag bestamde mig for att inte anvanda en san dar sandwich-adaptor vid filtret eftersom sensorerna hamnar sa lang ner, man aker pa att byta olja pa samma gang (eftersom det rinnger ut genom filtret osv), man inte ser hogsta oljetemp i motorn osv.
Jag ar ratt nojd med matarna, men jag har inte hittat nagon snygg, overkomlig center-konsoll annu.
23 april, 2008 kl. 22:47 #162467danjelDeltagareStort tack för klockrent svar! 🙂
En fråga bara, vart köpte du T-adaptern? Google visste ju inte så mycket om saken… Kan det finnas på en vanlig tryck-och-pysbutik? Vad är det jag vill ha då? Är det M18x1.5 – 1/8″NPT – 1/8″NPT? För det är väl samma dimension som i pluggen över cylinder 3 (M18x1.5 alltså)?24 april, 2008 kl. 08:56 #162448DigitsDeltagareStort tack för klockrent svar! :)En fråga bara, vart köpte du T-adaptern? Google visste ju inte så mycket om saken… Kan det finnas på en vanlig tryck-och-pysbutik? Vad är det jag vill ha då? Är det M18x1.5 – 1/8″NPT – 1/8″NPT? För det är väl samma dimension som i pluggen över cylinder 3 (M18x1.5 alltså)?
Jag kopte just fran lmaperformance.com, men jag bor ju i england sa det ar lite lattare att bestalla fran dem 🙂
Samma t-kors jag har finns pa ebay: http://cgi.ebay.co.uk/GAUGEPLACE-SUBARU-IMPREZA-REMOTE-OIL-PRESS-ADAPTOR_W0QQitemZ280201757128QQihZ018QQcategoryZ43120QQrdZ1QQssPageNameZWD1VQQcmdZViewItemQQ_trksidZp1638Q2em118Q2el1247
Det ar precis samma produkt, for jag kopte namligen en fran ebay forst och hade sonder for ett ar sen och den kom i en “LMA” paketering.Min galleri-plugg finns den ocksa: http://cgi.ebay.co.uk/GAUGEPLACE-SUBARU-IMPREZA-3rd-CYLINDER-OIL-TEMP-ADAPTOR_W0QQitemZ280201757800QQihZ018QQcategoryZ10424QQtcZphotoQQcmdZViewItem\
Nu nar pundet rasat ner till ungefar en euro sa ar det inte sa farligt dyrt langre, tror jag. Om man far betalt i svenska kronor, i alla fall 🙁
Alternativt ring upp LMA performance och fraga om de vill skicka till sverige. De har ingen internet shop, tyvarr, men de tar kreditkortsorder over telefon.
24 april, 2008 kl. 16:26 #162468danjelDeltagareAh var det så den såg ut!
Tack! =)Men är det ingen som kör utan org.tryckgivare? Lyser oljelampan och man får en massa felkoder då?
En sista fråga bara.. 😉 vad är det för gängning på org.tryckgivare? 1/8BSPT eller 1/8NPT?
24 april, 2008 kl. 19:38 #162449DigitsDeltagareAh var det så den såg ut!Tack! =)Men är det ingen som kör utan org.tryckgivare? Lyser oljelampan och man får en massa felkoder då?En sista fråga bara.. 😉 vad är det för gängning på org.tryckgivare? 1/8BSPT eller 1/8NPT?
Jag har *for mig* att det ar 1/8bspt.
Vad jag har fatt forklarat for mig far man inga felkoder utan orginal-givare, men jag tycker det ser fel ut pa instrumentbradan 🙂 Dessutom far de flesta givarna inte plats under generatorn, sa man maste ha en remote adapter anda, sa da kan man lika garna kora bada sensorerna (imo) 🙂
25 september, 2009 kl. 17:15 #162482SnofiDeltagareBumpar en gamla tråd med en fråga.
När man ska montera oljetemp givaren ska det vara segt som fan att dra i den i den pluggen man har köpt från subaruhandlarn eller ska det gå lätt?
Adapter till oljetryck/temp sensor (M18x1,5 – 1/8 PT): 11024AA111
25 september, 2009 kl. 17:22 #162469MuminDeltagareAh var det så den såg ut!Tack! =)Men är det ingen som kör utan org.tryckgivare? Lyser oljelampan och man får en massa felkoder då?En sista fråga bara.. 😉 vad är det för gängning på org.tryckgivare? 1/8BSPT eller 1/8NPT?
jag tog bort min org oljetryck givare.. bara klippa kabeln och tejpa så den inte får jord. sen monterade jag olje tempen under IC’n.
25 september, 2009 kl. 18:29 #162483SnofiDeltagaremen när du monterade tempen under IC var det svårt att dra i tempmätaren i den gägade bulten?
26 september, 2009 kl. 08:00 #162459FranssonDeltagareJapp den går segt. men var försiktig, jag råkade dra sönder min första. Jag drog aldrig ner hela gängan.
/Nicke26 september, 2009 kl. 13:11 #162484SnofiDeltagaremen adaptern är ju 1/8 pt och givarren är 1/8 npt ska jag bara dra en bit eller ska jag dra ner hela givaren eller gänga om adpatern?
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.