SSC Modellspecifikt Impreza / STI Racing / BRZ Motor mått vevtapp lagertapp sti -08

Visar 13 inlägg - 1 till 13 (av 13 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #32771
    johnnysegel
    Deltagare

      Japp spräckte en kolv efter lite trimning så nu är motorn isär.

      Försöker konstatera om vevaxeln är oslipad eller slipad.

      Motorverkstad har mätt och fått fram följande:
      lagertapp: 59,99mm
      vevtapp: 51,97mm

      Någon som har tillgång till måtten som ska vara på axeln vid original lager samt 0.25 och 0.5 överdimension lager.

      har sökt på nätet men hittat inget.

      mvh johnny
      0737584109

      #271867
      Fricke.w
      Deltagare

        Japp spräckte en kolv efter lite trimning så nu är motorn isär.

        Försöker konstatera om vevaxeln är oslipad eller slipad.

        Motorverkstad har mätt och fått fram följande:
        lagertapp: 59,99mm
        vevtapp: 51,97mm

        Någon som har tillgång till måtten som ska vara på axeln vid original lager samt 0.25 och 0.5 överdimension lager.

        har sökt på nätet men hittat inget.

        mvh johnny
        0737584109

        Är ju samma lika vev och motor på STI 06-08
        Enda som skiljer är vel avc även på avgas kammarna på 08.
        Så ta du hem verkstads manualen för 2006 STI så står alla tolerans mått där, som du söker 🙂
        http://www.ludicrous-speed.com/automotive/impreza/fsm/

        #271873
        johnnysegel
        Deltagare

          perfekt länk. nu fick jag den info jag behövde..
          Tack!!!

          mvh

          #271874
          johnnysegel
          Deltagare

            Nån som har nå egna ideer/erfasrenheter vad man ska ligga på för toleranser om man ökar effekten lite?
            STD är väll bra men är ju ganska vanlig med lagerras i dessa så tänkte om nån kommit på nått.

            Blir väll ingen monster effekt, cirka 400-450hk,
            Smidd botten, renoverade toppar, annat grenrör/uppipe/ avgassystem med racekatt, deutschwerk soppapump, ecutek spridare, större turbo.

            mvh johnny

            #271872
            Gystompa
            Deltagare

              Eftersom vevaxeln är nitridbehandlad så sitter det inte hur djupt som hellst.

              Hellst ska du köpa en ny vevaxel.

              Om du prompt måste slipa om så slipa max 0,25 isf.

              Men se till att kunnigt folk gör det, man ska även polera ytan efter slipningen för annars blir det kattskit.

              #271875
              johnnysegel
              Deltagare

                Eftersom vevaxeln är nitridbehandlad så sitter det inte hur djupt som hellst.

                Hellst ska du köpa en ny vevaxel.

                Om du prompt måste slipa om så slipa max 0,25 isf.

                Men se till att kunnigt folk gör det, man ska även polera ytan efter slipningen för annars blir det kattskit.

                ok…ja jag tror vevtapp har blivit slipad en gång redan.
                Borrningen kan firman här göra, loppet var dåligt men om man köpte 100mm kolvar var det möjligt att borra efter dem.

                Har pratat med jobparts så ska skicka vevaxeln dit och se vad han säger. Dem verkar duktiga och erfarna på subaru motorer.

                Har också hört att viktigt med riktig/bra polering av ytan för att det ska hålla länge.

                mvh

                #271868
                Fricke.w
                Deltagare

                  Oftast är de ju ingen ide att slipa veven, då dom är så pass billiga ny.
                  Kolla up vad veven kostar i England, hos importcarparts.co.uk
                  Har för mig de va nån stans mellan 2500-3500kr och då är de ju varken tull eller moms på de heller 😉

                  #271869
                  Fricke.w
                  Deltagare

                    Var lite ut och cykla där måste jag erkänna, men är ju inte blodigt dyrt från England heller.
                    Men priset jag tänkte på är nog USA, importimageracing.

                    #271876
                    johnnysegel
                    Deltagare

                      Var lite ut och cykla där måste jag erkänna, men är ju inte blodigt dyrt från England heller.
                      Men priset jag tänkte på är nog USA, importimageracing.

                      ok ska kolla upp det, Har ingen lust och riva allt snart igen bara för man chansa och snåla lite på nå sånt.

                      Sitter en IHI VF48 turbo i original…Tänkte om man kunde stressa den istället för att köpa en större.
                      Mest för responsens skull.

                      Nån som har koll hur mycket man vågar ladda med den? räcker den till 400 hk?

                      mvh

                      #271870
                      Fricke.w
                      Deltagare

                        Köper du större spridare och typ en detchwerk soppa pump (om de stavas så?) och sedan mappar om bilen för E85
                        Borde du kunna hamna på 400 motor hästar i alla fall med lite tur, på orginal turbo 🙂

                        #271877
                        johnnysegel
                        Deltagare

                          Köper du större spridare och typ en detchwerk soppa pump (om de stavas så?) och sedan mappar om bilen för E85
                          Borde du kunna hamna på 400 motor hästar i alla fall med lite tur, på orginal turbo 🙂

                          jo deutschwerk pumpen sitter i redan.

                          Har funderat på etanol…kört med det förut i bilar man byggt.
                          Men har läst en massa med stationer med dålig etanol, och folk som monterar en pryl som soppan går igenom så styrenheten vet kvaliten på bränslet.

                          Blir jäkligt segt att kontrollera soppan varje gång man ska tanka.

                          eller är jag ute och cyklar?

                          mvh johnny

                          #271871
                          Fricke.w
                          Deltagare

                            Har inte delicioustuning det du söker mon tro, dom säljer ju en flexi Fuel mojäng som läser av sopan och funkar till orginal ECU och ecutek, visconti tuning säljer också dena lösning har jag för mig 🙂

                            #271878
                            johnnysegel
                            Deltagare

                              Har inte delicioustuning det du söker mon tro, dom säljer ju en flexi Fuel mojäng som läser av sopan och funkar till orginal ECU och ecutek, visconti tuning säljer också dena lösning har jag för mig 🙂

                              OK ska kolla på det..tack för tips.

                              mvh

                            Visar 13 inlägg - 1 till 13 (av 13 totalt)
                            • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.