› SSC › Modellspecifikt › Impreza / STI Racing / BRZ › Motor › mått vevtapp lagertapp sti -08
- Detta ämne har 12 svar, 1,412 deltagare, och uppdaterades senast för 10 år, 10 månader sedan av
johnnysegel.
-
FörfattareInlägg
-
21 augusti, 2014 kl. 06:40 #32771
johnnysegel
DeltagareJapp spräckte en kolv efter lite trimning så nu är motorn isär.
Försöker konstatera om vevaxeln är oslipad eller slipad.
Motorverkstad har mätt och fått fram följande:
lagertapp: 59,99mm
vevtapp: 51,97mmNågon som har tillgång till måtten som ska vara på axeln vid original lager samt 0.25 och 0.5 överdimension lager.
har sökt på nätet men hittat inget.
mvh johnny
073758410921 augusti, 2014 kl. 08:19 #271867Fricke.w
DeltagareJapp spräckte en kolv efter lite trimning så nu är motorn isär.
Försöker konstatera om vevaxeln är oslipad eller slipad.
Motorverkstad har mätt och fått fram följande:
lagertapp: 59,99mm
vevtapp: 51,97mmNågon som har tillgång till måtten som ska vara på axeln vid original lager samt 0.25 och 0.5 överdimension lager.
har sökt på nätet men hittat inget.
mvh johnny
0737584109Är ju samma lika vev och motor på STI 06-08
Enda som skiljer är vel avc även på avgas kammarna på 08.
Så ta du hem verkstads manualen för 2006 STI så står alla tolerans mått där, som du söker 🙂
http://www.ludicrous-speed.com/automotive/impreza/fsm/21 augusti, 2014 kl. 11:35 #271873johnnysegel
Deltagareperfekt länk. nu fick jag den info jag behövde..
Tack!!!mvh
25 augusti, 2014 kl. 06:00 #271874johnnysegel
DeltagareNån som har nå egna ideer/erfasrenheter vad man ska ligga på för toleranser om man ökar effekten lite?
STD är väll bra men är ju ganska vanlig med lagerras i dessa så tänkte om nån kommit på nått.Blir väll ingen monster effekt, cirka 400-450hk,
Smidd botten, renoverade toppar, annat grenrör/uppipe/ avgassystem med racekatt, deutschwerk soppapump, ecutek spridare, större turbo.mvh johnny
25 augusti, 2014 kl. 10:08 #271872Gystompa
DeltagareEftersom vevaxeln är nitridbehandlad så sitter det inte hur djupt som hellst.
Hellst ska du köpa en ny vevaxel.
Om du prompt måste slipa om så slipa max 0,25 isf.
Men se till att kunnigt folk gör det, man ska även polera ytan efter slipningen för annars blir det kattskit.
26 augusti, 2014 kl. 06:19 #271875johnnysegel
DeltagareEftersom vevaxeln är nitridbehandlad så sitter det inte hur djupt som hellst.
Hellst ska du köpa en ny vevaxel.
Om du prompt måste slipa om så slipa max 0,25 isf.
Men se till att kunnigt folk gör det, man ska även polera ytan efter slipningen för annars blir det kattskit.
ok…ja jag tror vevtapp har blivit slipad en gång redan.
Borrningen kan firman här göra, loppet var dåligt men om man köpte 100mm kolvar var det möjligt att borra efter dem.Har pratat med jobparts så ska skicka vevaxeln dit och se vad han säger. Dem verkar duktiga och erfarna på subaru motorer.
Har också hört att viktigt med riktig/bra polering av ytan för att det ska hålla länge.
mvh
26 augusti, 2014 kl. 09:08 #271868Fricke.w
DeltagareOftast är de ju ingen ide att slipa veven, då dom är så pass billiga ny.
Kolla up vad veven kostar i England, hos importcarparts.co.uk
Har för mig de va nån stans mellan 2500-3500kr och då är de ju varken tull eller moms på de heller 😉26 augusti, 2014 kl. 20:47 #271869Fricke.w
DeltagareVar lite ut och cykla där måste jag erkänna, men är ju inte blodigt dyrt från England heller.
Men priset jag tänkte på är nog USA, importimageracing.27 augusti, 2014 kl. 10:18 #271876johnnysegel
DeltagareVar lite ut och cykla där måste jag erkänna, men är ju inte blodigt dyrt från England heller.
Men priset jag tänkte på är nog USA, importimageracing.ok ska kolla upp det, Har ingen lust och riva allt snart igen bara för man chansa och snåla lite på nå sånt.
Sitter en IHI VF48 turbo i original…Tänkte om man kunde stressa den istället för att köpa en större.
Mest för responsens skull.Nån som har koll hur mycket man vågar ladda med den? räcker den till 400 hk?
mvh
29 augusti, 2014 kl. 13:34 #271870Fricke.w
DeltagareKöper du större spridare och typ en detchwerk soppa pump (om de stavas så?) och sedan mappar om bilen för E85
Borde du kunna hamna på 400 motor hästar i alla fall med lite tur, på orginal turbo 🙂2 september, 2014 kl. 07:49 #271877johnnysegel
DeltagareKöper du större spridare och typ en detchwerk soppa pump (om de stavas så?) och sedan mappar om bilen för E85
Borde du kunna hamna på 400 motor hästar i alla fall med lite tur, på orginal turbo 🙂jo deutschwerk pumpen sitter i redan.
Har funderat på etanol…kört med det förut i bilar man byggt.
Men har läst en massa med stationer med dålig etanol, och folk som monterar en pryl som soppan går igenom så styrenheten vet kvaliten på bränslet.Blir jäkligt segt att kontrollera soppan varje gång man ska tanka.
eller är jag ute och cyklar?
mvh johnny
2 september, 2014 kl. 18:42 #271871Fricke.w
DeltagareHar inte delicioustuning det du söker mon tro, dom säljer ju en flexi Fuel mojäng som läser av sopan och funkar till orginal ECU och ecutek, visconti tuning säljer också dena lösning har jag för mig 🙂
8 oktober, 2014 kl. 12:38 #271878johnnysegel
DeltagareHar inte delicioustuning det du söker mon tro, dom säljer ju en flexi Fuel mojäng som läser av sopan och funkar till orginal ECU och ecutek, visconti tuning säljer också dena lösning har jag för mig 🙂
OK ska kolla på det..tack för tips.
mvh
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.