SSC Modellspecifikt Impreza / STI Racing / BRZ Motor max laddtryck?

Visar 5 inlägg - 1 till 5 (av 5 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #2148
    Lw
    Deltagare

      LAST EDITED ON May-04-03 AT 10:02PM (GMT)
      Någon som vet hur mycket man kan vågar ladda en impreza GT med orginal stakar och kolvar?
      Vid vilket vrid börjar man riskera att kröka stakarna?
      Vad vågar man ladda orginal, och hur skiljer det sig mot en bil med större IC, turbo, 3″, luftfiler och en bra mappning?

      /Lw.

      #49744
      Lw
      Deltagare

        Borde man inte kunna ladda något mer än 1,2bar, om man mappar bilen korrekt, så att man har rätt bränsleblandning m.m.?
        Under förutsättning att man byter turbo, IC och avgassystem m.m alltså?

        /Lw

        #49742
        Practos
        Deltagare

          det finns tokar i klubben som åker på 350hk, har man koll på mappningen så verkar det inte vara något större problem. Finns de (läs: tokiga engelsmänn) som tycker 400hk skall funka. Vx-lådan åker före givetvis. Å andra sidan kan man ju även köra sönder orginalbilar…

          #49741
          SecretAgentMan
          Deltagare

            Jag laddar 1,4 till vardags med en större turbo (iofs har jag sett till att mappningen lirar, soppan finns där och att laddluftkylaren räcker till), och har vid tillfällen laddat lite mer. 😉

            Den pallar mer än man tror – om man är lite försiktig, och har en ”säker” mappning.

            /J

            Banträffsansvarig SSI
            Stolt ägare till Silverpilen

            #49743
            Kvarnis
            Deltagare

              LAST EDITED ON May-05-03 AT 07:29AM (GMT)
              Utan spikningar så lever en orginal motor ganska länge 😀

              Men med ett par spikningar med en stor turbo och högt ladtryck kan det hela ta slut väldigt fort oxå …om det vill sig illa.

              1.3bar går att ladda med tmic, 1.4bar med fmic, över det går oxå men.. skulle inte skada med Wi då ;):D

              Har man sedan en turbo som flödar riktigt kall luft så går det bra med högre tryck oxå 😉

              Jo just det med orginal IC och turbo är det lite lönt att ladda över 1.1-1.2bar om man vill att det ska hålla i längden, Td04’n flödar mest varmluft över 1.1bar,möjligtvis i mellan registret kan man gå högre.

              /Kvarnis

            Visar 5 inlägg - 1 till 5 (av 5 totalt)
            • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.