SSC Modellspecifikt Impreza / STI Racing / BRZ Motor Max laddtryck med std bottnen/turbo?

Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 17 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #2409
    moken
    Deltagare

      Installerade turbotrycksmätare i min bil igår, men eftersom jag aldrig fick ordning på belysningen i den så kunde jag inte förrns idag se vad den laddade…
      Den är moddad av turbocenter, har en modifierad databox, 3 tums avgas hela vägen, samt att orginal laddtrycksstyrning är bortkopplad, nytt styrtryck tas från plenum via en strypventil till vastegaten…
      Iallafall, testade att stämpla på 4:an i uppförsbacke och mätaren visade 1,5bar! Släppte av på gasen, men var tvungen att testa igen, så jag smeta och höll kvar… Den peakar upp till 1,5 bar för att sedan droppa till 1,4 bar…

      Inga spikningar hörs, men det är ju lite svårt att höra åxå…
      Vad tror ni, kan man ladda så mkt utan att skjuta bottendelen? Turbon lär väl inte vilja vara med hur länge som helst, å andra sidan är trimningen gjord för ganska länge sedan och bilen nu gått 16600mil utan att turbon låter illa…

      menmen, vad säger ni lärde om 1,5bar på en my98 med std delar så vitt jag vet?

      #51822
      SecretAgentMan
      Deltagare

        Rätt mappat tror jag ingen vet exakt hur mycket man plockar ur en standardmotor..

        Ditt problem är insugstempen med så högt tryck på den lilla turbon, jag provade lite när jag körde med standardsnurran – och efter 1,3 bar upplevde jag ingen förbättring.

        Det har mera med verkningsgrad, och direkt då insugstemperaturer att göra, och om man kan få bilen att gå utan spikningar om motorn överlever eller inte.

        Jag kör med 1,55 bar på en större turbo (td05-16g) så effekt och vrid verkar motorn palla – betydligt mer än vad växellådan gör.

        /J

        #51830
        moken
        Deltagare

          Så jag kanske skulle ställa ner laddtrycket lite då?! Iofs kan det ju vara så att den laddar lite mer nu eftersom det är så kallt ute åxå…
          Men men, man förstår att den går som den går med så högt ladd:-)

          Hm, knocklink, är det enkelt att koppla in om man nu bara skulle vilja kolla lite snabbt om det spikar?

          #51836
          Henke
          Deltagare

            Finns de i england som kör +400hk på standard bottendel.

            / Henke, aka Cossiehenke
            (du pm:ade mig på fmcs möken)

            #51828
            Kvarnis
            Deltagare

              Med en rätt mappad motor så går det mesta att åka med….
              botten deln i Impreza har fått uppleva över 500Bhp….dock med nya kolvar och stakar.

              1.4-1.5bar beror säkert på det kalla vädret…hur långt upp i regisret håller den 1.4bar ?

              Upp till 5000rpm är ingen större fara om det är mappat rätt..
              efter 6000rpm så lyckas du nog inte håla 1.4bar på en TD04:a ;):D

              #51831
              moken
              Deltagare

                aha, cossiehenke sitter även här, bra då vet jag vart mer man kan finna dej:-)

                Ola, bilen har ju inte gått 16K mil trimmad naturlish, men tror den var trimmad 02 ngn gång…

                SAM jag ringde turbocenter dagen efter jag köpt den och fick då fram det jag skrivit överst, att dom modifierat boxen för att kunna ställa upp laddtrycket, men inte chippat den sa dom… Känns som jag får ringa igen:-)

                kvarnis jag vet inte riktigt hur långt upp den höll 1,4, jag stämplade som sagt fullt, såg att den peakade 1,5 för att sedan lägga sej på 1,4, höll så några sekunder, men sen började det gå lite väl snabbt för att åka i kurva med dubbdäck med bilar framför, så jag tittade på dom istället…

                En variant är ju att testa på trean eller nåt kanske för att slippa åka så fort, men då kanske det laddar mindre pga mindre motstånd ju:-/

                #51832
                moken
                Deltagare

                  >ååå, missade turbocenter biten, måste lära mig att sluta
                  >skriva inlägg mitt i natta:+
                  >
                  >Kolla med TC vad som är gjort exakt. om dom inte vet så kan
                  >du lossa mattan på passagerarsidan, skruva loss den lilla
                  >plåten och titta på/i boxen själv. Unichip syns lätt då det
                  >hänger utanför i massa sladdar, ev superchip behöver du öppna
                  >ecu’n för att se.
                  >
                  >
                  >/Ola

                  Ringe TC igen, Claus tyckte jag skulle ställa ner laddtrycket till 1,2bar max för att vara säker:-(

                  Vad som var gjort med boxen var lite yrkeshemlighet sa han, så det fick jag inte veta, men det var inget unichip iaf för det skulle kostat mer… Men om den är superchippad vet jag ju inte då…

                  frågan är ju bara hur länge den gått med detta laddtryck eftersom det hållit hittils…

                  En annan sak jag kom på…
                  orginal styrtryck utgång som sitter på kompressorhuset var inte pluggat, så lite uppmätt luft har ju alltid pyst ut där… Igår pluggade jag detta… Bör jag egentligen ”nolla” databoxen och låta den lära upp sej på nytt, eller vad tror ni? Finns det risk att den går magert nu?

                  #51829
                  Kvarnis
                  Deltagare

                    Är ju inte dumt om du ställer ner den till 1.2bar, och låter den lära om sig igen.

                    Lätt ju mindre bra om den gått med 1.4bar omappat…men har det hållit så r det…men ställ ner till 1.2Bar omgående

                    #51837
                    Roggan
                    Deltagare

                      Tjena

                      Har min bil oxå mappad hos Turbocenter, dock en 00:a. Installerade en mätare i bilen idag och sepåfan… hehe massa BAR… Trodde den skulle ladda 1.1 max 1.2, men icke, på 5:an utan besvär 1.3-1.4 sen släppte jag av…

                      Har org downpipe och 1 katt, så utan dom så blir det nog 1.5… (har 3″ rostfritt inkl downpipe utan kattar som ska på snart…)

                      Problemet är att även när jag skruvat ner ställskruven i botten så laddar den lätt 1.3 på 5:an, men jag växlar alltid ner när jag vill accelera och på högre varv så håller den sig på 1.2 så det är förhoppningsvis lungt… Plus att det är 0 gradit ute då som kan ha ökat trycket.

                      – Hur kan man ställa NER mer!?! Jag gasar heldre oftare och länge än hårdare och mer sällan…

                      #51833
                      moken
                      Deltagare

                        Du borde ha en slang från plenum till vg klockan, och mitt på den ovan kompressorhuset sitter en pytsventil…

                        MIn laddar ännu mer nu efter jag monterat öppen dump, misstänker att orginal inte stod emot laddet innan. Nu har jag 1,5 bar redan på tvåan, vet inte om det är mätaren som bottnar sen dock;) Men det knuffar på=)

                        Skruvade ett varv på pysen idag för att sänka, men tyckte att de fortfarande laddade lika mkt, så man får väl testa ett varv till imorrn o se…

                        #51834
                        moken
                        Deltagare

                          hehe, njae, reglerade laddtrycket med gaspedalen istället:-)
                          men så ställde jag ner ett varv utan att det gjorde ngn skillnad, och ska ställa ner mer, men har inte haft lust/tid, särskilt inte efter det att dom små svinen slet bort backspeglarna:-)

                          Men man får väl ta sej i kragen o skruva ngt varv till på blöden o se…
                          Fast man skulle ju nästan fixa en termometer och kolla insugstempen och en knocklink bara för att se om det går att köra med detta laddtryck :7

                          #51835
                          moken
                          Deltagare

                            Skruvade ner laddtrycket idag, fan va slö den blev när det bara laddade 1- 1,1bar 🙁
                            Höjde sen ett varv igen, så nu laddade det ca 1,3bar igen:-) Då knuffa det på igen åxå, så jaa… kanske pillrar ner det liiiite till…
                            Men helst skulle man kanske kolla av med knocklink o lambdalink vart man kan lägga sej i stället… Ingen i sthlmsomr som har att låna ut?

                            #51827
                            Manor
                            Deltagare

                              Moken, jag trodde också att du hade skruvat ner trycket efter den rekommendation som Claus på TC gett dig :o. Uppenbarligen verkar det bara vara ”fuelcut:en” man micklat med…och därefter monterat en blödventil…typ. Detta är väl inte riktigt vad man menar med ”seriöst” trimmad :).

                              mvh Mats N

                              #51826
                              Manor
                              Deltagare

                                …värst vad du verkar glad och harmonisk idag Jerry…t.o.m en smile-gubbe :)… ;). Både jag och Ola (samt säkert fler) hade räknat med djupa hugg samt salt i såren :D.

                                mvh Mats N

                                #51825
                                Manor
                                Deltagare

                                  Hej !

                                  En sak som många på detta forum samt ScoobyNet har lärt mig är att
                                  det är väldigt bra med turbotrycksmätare samt en KnockLink om man ska till och skruva. Det låter ju lite sniket av den förra ägaren att lägga ner massa pengar på trimm, men inte ens installera en turbotrycksmätare :o. Säljaren kanske monterade ur den innan försäljning, men det låter väl ännu sniknare… KnockLinken indikerar spikningar/knackningar betydligt effektivare än förarens hörsel ;). Nu har du fått in turbotrycksmätaren, då kanske KnockLinken är ett bra nästa steg!!? Bara ett tips i all välmening.

                                  mvh Mats N

                                Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 17 totalt)
                                • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.