SSC Modellspecifikt Impreza / STI Racing / BRZ Motor Max laddtryck TD04L-13T-6

Visar 13 inlägg - 1 till 13 (av 13 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #31523
    Tobbe-STi
    Deltagare

      Äger en Subaru Impreza WRX STi Type-R -98.

      Tanken är att jag ska köra med 3″ från turbon och FIC med Greddys elektroniska laddtrycksstyrning.

      Nu då till frågan, hur mycket kan jag ladda som max med TD04L-13T-6 ?

      #263076
      Adam K
      Deltagare

        Om det sitter en td04 i en type R så har nån bytt, det borde sitta en vf, 24 eller 28 kanske. Oavsett så lär det mest koka luften över 1,4 bar.

        #263082
        Tobbe-STi
        Deltagare

          Om det sitter en td04 i en type R så har nån bytt, det borde sitta en vf, 24 eller 28 kanske. Oavsett så lär det mest koka luften över 1,4 bar.

          Okej.. Frågan är ju varför man sätter på en mindre snurra. 😡 Men men ska byta till större turbo längre fram.

          Men va tror du/ni man kan få ut med den snurran som sitter på nu?

          #263077
          Adam K
          Deltagare

            Med fmic och öppnare aga, på en GT ca 260, på dn STi kanske lite till men knappast över 270.
            Sitter det OE ecu? De är programmerade för 100 oktan och riskerar att knacka motorn på svensk bensin. Och särskilt om det sitter en td04 som lär ge varmare luft vid samma flöde så är risken ännu större.
            Mappa om! Och tills dess kör åtminstone med v-power och begränsa laddtrycket.

            #263081
            TypeR
            Deltagare

              24 as standard 😉

              #263083
              Tobbe-STi
              Deltagare

                Med fmic och öppnare aga, på en GT ca 260, på dn STi kanske lite till men knappast över 270.
                Sitter det OE ecu? De är programmerade för 100 oktan och riskerar att knacka motorn på svensk bensin. Och särskilt om det sitter en td04 som lär ge varmare luft vid samma flöde så är risken ännu större.
                Mappa om! Och tills dess kör åtminstone med v-power och begränsa laddtrycket.

                Jag köpte mig en IHI VF24 idag d—0.o—b

                Kan ju säga såhär, min resa med bilen har ju inte varit den roligaste. Men men den ska göras iordning & rulla så fint!

                #263087
                Puggen
                Deltagare

                  Med fmic och öppnare aga, på en GT ca 260, på dn STi kanske lite till men knappast över 270.
                  Sitter det OE ecu? De är programmerade för 100 oktan och riskerar att knacka motorn på svensk bensin. Och särskilt om det sitter en td04 som lär ge varmare luft vid samma flöde så är risken ännu större.
                  Mappa om! Och tills dess kör åtminstone med v-power och begränsa laddtrycket.

                  Smyger in med lite offtopic.

                  Jobbar på auktorisersd subaru verkstad (inte gjort så länge) kollade ecm uppdateringar.

                  Fanns bland annat en för -99 Impreza 2.0L Turbo.

                  Mot piston melting. Kan de vara något med oktan talet då kanske?

                  Sry för offtopic.

                  #263084
                  Tobbe-STi
                  Deltagare

                    Jag köpte mig en IHI VF24 idag d—0.o—b

                    Kan ju säga såhär, min resa med bilen har ju inte varit den roligaste. Men men den ska göras iordning & rulla så fint!

                    Kan jag ju ta och ställa samma fråga igen, då ja e lite fundersam.

                    Tanken är ju som sagt att jag ska köra med FMIC, 3″tum från turbon, Sportluftfilter och greddys laddtrycksstyrning.

                    Nu då till mina funderingar.

                    FMIC kitet är med 3″ rör. Är det stor risk för turbolagg med detta till denna setup?

                    Funkar det fint att köra med denna setup & 1,1 -1,2 i ladd utan att mappa om jag kör bilen på 98, 99 oktan?

                    Tanken är att jag ska mappa bilen men att de blir lite längre fram då jag även ska byta bränslepump & spridare innan.

                    Och så en sista, hur mycket pallar orginal kolvar & stakar? Vill inte ligga på gränsen direkt…

                    #263079
                    Christian S
                    Deltagare

                      Nu då till mina funderingar.

                      FMIC kitet är med 3″ rör. Är det stor risk för turbolagg med detta till denna setup?

                      Funkar det fint att köra med denna setup & 1,1 -1,2 i ladd utan att mappa om jag kör bilen på 98, 99 oktan?

                      Tanken är att jag ska mappa bilen men att de blir lite längre fram då jag även ska byta bränslepump & spridare innan.

                      Och så en sista, hur mycket pallar orginal kolvar & stakar? Vill inte ligga på gränsen direkt…

                      är det 3″ tryck rör till fmic kittet? känns välldigt stort isåfall och du kommer få mer lagg jämfört med mindre rör.

                      att ställa upp laddtrycket är ingen bra ide, speciellt inte med tanke på att dom orginal är mappade för bättre bränsle (högre oktan) än vi har här i sverige.
                      du kanske har missat vad adam skrev i inlägg#4?

                      Sitter det OE ecu? De är programmerade för 100 oktan och riskerar att knacka motorn på svensk bensin.

                      du vet om att det inte går att mappa om orginal ecu på en 98?

                      plockar ca 400 på E85 i min.

                      #263085
                      Tobbe-STi
                      Deltagare

                        är det 3″ tryck rör till fmic kittet? känns välldigt stort isåfall och du kommer få mer lagg jämfört med mindre rör.

                        att ställa upp laddtrycket är ingen bra ide, speciellt inte med tanke på att dom orginal är mappade för bättre bränsle (högre oktan) än vi har här i sverige.
                        du kanske har missat vad adam skrev i inlägg#4?

                        du vet om att det inte går att mappa om orginal ecu på en 98?

                        plockar ca 400 på E85 i min.

                        Har letat efter kit med 2,5″ rör men har inte hittat något. Vet ni någon sida som säljer får ni gärna länka.

                        Vad är de som skiljer sig på 98:an från dom andra årsmodellerna som gör att de inte går att mappa den på orginal ECU ?

                        #263078
                        Adam K
                        Deltagare

                          Well, det är helt enkelt ingen som har brytt sig om att knäcka koden på my97-my98 ecu’n, eller så är den svårare.
                          Modellerna fram till dem går inte heller rakt av utan kräver hårdvaru-jobb på ecu’n.
                          Det finns piggybacksprut som kan kan använda ’ovanför’ MY98ans ecu, ex unichip (som mappas trots namnet) och samt minst ett japanskt, glömt vilket nu men PBZ i Uppsala har jobbat med det.

                          Har letat efter kit med 2,5″ rör men har inte hittat något. Vet ni någon sida som säljer får ni gärna länka.

                          Vad är de som skiljer sig på 98:an från dom andra årsmodellerna som gör att de inte går att mappa den på orginal ECU ?

                          #263080
                          Christian S
                          Deltagare

                            Har letat efter kit med 2,5″ rör men har inte hittat något. Vet ni någon sida som säljer får ni gärna länka.

                            Vilka kit har du tittat på då? Kollar du på min sida på garaget så ser du att mina tryckrör är långt ifrån 3″ , jag har autobahn88 och röret som sitter på trubon och som går in i icn är väll typ 2″ och den som går ifrån icn upp till insuget är väll typ 2,5″

                            #263086
                            Tobbe-STi
                            Deltagare

                              Vilka kit har du tittat på då? Kollar du på min sida på garaget så ser du att mina tryckrör är långt ifrån 3″ , jag har autobahn88 och röret som sitter på trubon och som går in i icn är väll typ 2″ och den som går ifrån icn upp till insuget är väll typ 2,5″

                              Nog jag som har missförstått va dom har skrivit nu när jag kollat igen.

                              Men ingen risk för turbolagg med detta eller? Rätt ny inom trimnings området så blir en del fråger hehe.. 😀

                            Visar 13 inlägg - 1 till 13 (av 13 totalt)
                            • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.