Visar 4 inlägg - 1 till 4 (av 4 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #35026
    Igge
    Deltagare

      Hej alla glada!

      Hur mycket törs man varva en standard EJ207 från en svensk STi? 🙂

      Har räknat en del på det hela och mitt optimala växlingsvarv ligger kring varvstoppen, ibland förbi om man gissar lite på effekten som finns där.

      Så hur mycket törs jag höja varvstoppen? 😛

      Edit:
      Bjuder på min “wtq/gear” kurva, sista 500rpm är uppskattade, men bilden är ändå så otydlig att det bryr ni er inte om 😛

      #284457
      Patrick P931
      Deltagare

        Brukar lägga de på 7200 på en orörd 207, ingen nytta att dra mer än till 7000 med en VF. Byt till större snurra så kan det bli andra bullar. 😉

        #284456
        Kvarnis
        Deltagare

          Skulle inte inte med standardfjädrar dra den över 7500rpm
          Det är ventiler och fjädrar som är problemet igentligen.

          Men om man bygger toppar och slulle vilja vara ex över 8000rpm tillkommer det ännu fler problem 😀

          Det är normalt inte nå större problem vad jag kan se med små turbo agg.
          Har man stora agg och ska köra rakt fram, kan man behöva börja labba med rullomkretsen för att få det mer optimalt 🙂

          #284458
          Igge
          Deltagare

            Kanske lite otydgligt men det var det jag var ute efter 🙂

            Patrick: Jag har ju bytt snigel 🙂

            Tittade på en PPP-dyno och med lite guesstimations på hur effekten ter sig efter 7000rpm kom jag fram till att man bör växla vid ca 7250RPM på ettan och ca 7000rpm på övriga växlar (möjligen lite senare på fyran, pga det lite större klivet till femman)

            Mitt bänkpapper går bara till ca 7500 men med lite guesstimations så bör jag växla vid 7800 (~8000 på ettan)

            Detta är ju sett till effekten, men nu handlar det om vad maskinen håller för. Ventiler, fjädrar, lager etc.
            Går ju på standardoljepump nu också.

            Original varvstopp ligger ju på 7600rpm (eller minns jag fel?)

          Visar 4 inlägg - 1 till 4 (av 4 totalt)
          • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.