SSC Allmänt snack Allmänt småprat Med risk för att framstå som en komplett idiot.

Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 16 totalt)
  • Författare
    thorlake
    Deltagare

Jag vet att jag i detta nu sätter mig i sitsen att bli tagen för en idiot och ha hela klubben komma rusande och få kärran konfiskerad.

Men jag tar risken. För jag håller på att undersöker saker å ting, provar nytt för att lära mig mera å det verkar som om det råder extremt delade meningar om detta lilla ämne som jag tänker ploppa fram.

Dessutom inser jag att det är mycket få personer som ens vågar ha åsikter i ämnet för att inte riskera att bli häcklade av ”bättre vetande”.

Men kan vi inte vara ”vuxna” å se på det utifrån ett litet mera vetenskapligt perspektiv. SÅ! Min fråga är helt enkelt.

Subban är ju trög som en snigel om man inte gör ”rätt” i starten och med växlingar. Låt oss erkänna att bilen är rå och hjälper inte till mycket själv. Men det är ju så vi vill ha det så inget fel i det. Tvärt om. Åt helvete med Launch control å SMG å skit.
      Här är det vi som kör bilen å inte åt andra hållet.

Så, HUR gör man en exemplarisk start med maximalt allt utan att bilhelvetet faller sönder i bitar.
      Och hur behåller man sedan detta maximala fart/vrid genom växlarna med optimalt tryck i turbon.
      Detta förfarande äro ju lite olika på samtliga bilmodeller.
      Så hur funkar orginalsubban? (Låt os ta min WRX -05:a som standard) 🙂

Kan man varva å sedan dumpa kopplingen på torr asfalt i starten?
      Bör man ha en liiiten smula slir i uppväxlingarna för att slippa dunsar å skojjiga metalliska skutt?
      Skall det vara liiite hjulspinn för att få bra drag i en start?
      Vilka varvtal är optimala? är det rödmarkeringan som gäller i alla lägen.
      Är skutt i växlingarna tecken på för snabb eller för sölig växelhantering?… osv mm etc…
      Jag kan säga att jag testat igenom hela registret men har ännu inte hittat Nirvana. Så vad säger ni som ägt bilen mer än ett par månader som jag? Vad törs man göra å framför allt vad BÖR man göra?

Vrid ur era kunskaper så vi får ihop en mycket exemplarisk manual på hur det på pappret vore optimalt för denna kärra. Både i fråga om full rulle och att det håller ett par år till utan kostsamma reparationer. 🙂
      Man KAN ju skita i kopplingen om man vill. 🙂

Tack för kaffet!

PS. NEJ jag e ingen nybörjare på att köra å NEJ subban e inte min första bil. Så, nu har vi klarat ut det. 😉

SecretAgentMan
      Deltagare

Rent vetenskapligt:

Dumpa inte kopplingen, lyft foten snabbt, håll startvarvet runt 6000, mer eller mindre beror på grepp, eller brist på, du vill komma iväg med laddtryck, rätt utfört kommer du inte att slira på kopplingen, och du får lätt hjulspinn (hetsa inte upp er, det är ett av framdäcken som spinner ;)).

Dunset när du klappar i växlarna beror på mjuka bussningar runt bakdiffen, inget att oroa sig över.

Dra till 6500 på varje växel, Strat visade med lite matte någon gång att man tjänade på det, även om bilen tappar lite på högre varv.

Men…det blir riktigt dyrt förr eller senare, och med en standardbil är det sådär kul, och för att vara värsta Imprezan i år är det 11 sekunder som gäller..

Nej, sväng med bilarna, kom och tjöta, fika och ha allmänt kul, skippa birkarace och allt vad det heter!

/J

apache54
        Deltagare

efter en hel del försök så har jag kommit fram till att detta är optimala för MIN bil.

Spänn drivlinan med hjälp av handbromsen
          lägg nålen på 5500 varv inte mer inte mindre och dumpa kopplingen då spinner det inte och iochmed spänd drivlina blir det inte samma påfrestning på lådan och när du spänner den använder man kopplingen o slirar lite på den så får man nästan 0.4 i ladd från starten… sen är det bara att varva tills du har ungefär 500 varv kvar till rödsträcket och var NOGA med att växla ordentligt! sen full macka igen…

i mina ögon är du inte alls en idiot utan en som vågar använda sin bil! har gjort många starter med subarun och inget ras pga av det! har rasat en lådan och det var pg.a en växelmiss mellan 1:an och 2:an på vanlig väg….!

men o andra sidan så är jag betraktad som e idiot……

🙁

thorlake
          Deltagare

Ååååkejjj…

Tror att ett visst missförstånd gjort sig gällande här.

Jag säger ju att jag INTE vill våldföra mig på bilen så att den går sönder utan ha reda på hur man får ut så det räcker UTAN att bilen slits sönder.
            Ett visst slitage är det ju alltid under högre tryck än att luffa runt i en kombivolvo.

Men herregud, jag antar att den tål mer stryk än att ge järnet i en standard bil. Den är ju trots allt byggd för oss som är ”aktiva” förare annars skulle jag aldrig köpt den.
            Men det finns självklart alltid dumma saker att göra med en bil och smarta saker som rör sig inom ramen för vad som bilen byggts för.
            I detta fall så tror jag ändå att man får ut en hel del genom att röra sig inom ramen men ändå pressa bilen en aning.

Jag är alltså INTE ute efter att Blackrace:a eller strippa med orginalbilen, utan vill veta vart det bästa går någonstans. Mummat med det man har så att säga. 🙂
            Kanske också bara vid enstaka tillfällen tvätta bort det finniga flinet på en kaxig tonårsgosse som lånat sin farsas BMW, alternativt tvåla till den sura gubben i den svindyra Mercan som inte ville släppa ut en ifrån påfarten. (Kom inte och påstå att ni inte gjort det samma någon gång för då är ni riktiga lögnare, eller skall byta bil.) 😉

Man kör alltid efter vägens beskaffenhet och omgivning, så även jag.

Skål å krama varandra i trafiken! 🙂

SecretAgentMan
            Deltagare

Apache – Naturligtvis håller det ett tag, men för eller senare kommer det en elak kalldusch, lådan är klent tilltagen, att inbilla sig att man inte kommer sitta där med problem är en smula naivt.

Det här som kommer nu pekar jag inte på någon specifik, utan är mer en allmän åsikt ->

Våga använda = våga stå för det när det kostar pengar också (mao INTE låta försäkringsbolaget ta hand om smällen, för det blir i slutändan alla vi andra som får ta hand om den notan).

/J

Strat
              Deltagare

Jag är också den som gärna använder så mycket jag kan av bilen. Det är en underbar kick efter en ”perfekt” start och 201 meter med växlingar nära varvstoppet (och inget annat 😉 ). Men som sagt det sliter på materialet och jag förstår att inte alla vill hålla på så. Samtidigt vill man ju ha maximal valuta för det man skaffat sig, så… Jaja 🙂

Om man ska piska fläskiga bmw’s och mercor så är det just i starten man är överlägsen, även med en original bil. Men då gäller det att stå på. Imprezan gör inte 0-100 på 5,5 sekunder utan en kamikaze start 😉

SecretAgentMan
                Deltagare

Visst är det så Strat, men väldigt många tar inte hand om växellådsproblemen när de dyker upp, utan ringer och drar en vals för försäkringsbolaget.

/J

apache54
                  Deltagare

Apache – Naturligtvis håller det ett tag, men för eller senare kommer det en elak kalldusch, lådan är klent tilltagen, att inbilla sig att man inte kommer sitta där med problem är en smula naivt.Det här som kommer nu pekar jag inte på någon specifik, utan är mer en allmän åsikt ->Våga använda = våga stå för det när det kostar pengar också (mao INTE låta försäkringsbolaget ta hand om smällen, för det blir i slutändan alla vi andra som får ta hand om den notan)./J

visst blir det stora påfrestningar på lådan vid strippenkörning! det går inte komma ifrån och självklart så ska man vara medveten om kostnaderna om det skulle rasa, men tror inte att bankörning är speciellt snällt mot lådan heller? särskillt om du laddar lite med än orginal och kör utan kat me 3″ avgas och får ladd vid lågt varv då är det nog minst lika stor påfrestning på lådan när du drar på efter en kurva på 2:an eller 3:an…
                    så min teori är att strippen körning och bankörning är minst lika ”farligt”

SecretAgentMan
                    Deltagare

Jag kan bara gå till mig själv, när det åkts rakt fram har bitarna fått stå ut med allt bilen klarar att leverera, på krokig väg så behöver man inte klappa i växlarna på samma sätt.

Förenklat:

Strippen – racing på halvt allvar, med full attack.

Bana och krokiga vägar – körning för skojs skull, med gott om marginaler.

/J

apache54
                      Deltagare

men det som borde ge lådan värsta påfrästningen förutom halvdana hastiga växlingar är väl endå vridmomentet, tror att även om du gör lugna växlingar men sen stämplar fullt på en lägre växel från låga varv det är mest skadligt för lådan. MEN det är bara min teori…

SecretAgentMan
                        Deltagare

Chocklaster är värre än vridmoment för lådan.

ExOrdis
                          Deltagare

Stillastående maxacc-starter och långvariga högvarvs sessioner
                            funkar på de flesta bilar om man anpassar material och SERVICEINTERVALLER för detta. Var det någon som sa mekanisk empati?

Med uppspänd drivlina och startvarv mellan 5-6000rpm beroende
                            på däck, luftryck och vägbana eftersträvas lättare framhjulspinn
                            för att skona koppling och transmission.

Idiot är man väl om ovanstående praktiseras frekvent, utan
                            utökad service och då oförstående drabbas av haveri?

Kör hårt och snåla inte på service och drivknutar. 😉

BTW, tävlingsbilar räknar serviceintervaller i drifttid, ofta timmar… Som redan sagts, att utöva materialprovning kostar.

Manor
                            Deltagare

…du framstår ju som en komplett idiot 😉 😉 ;-).

Jag har haft min Impreza i drygt 6 år och har aldrig våldfört mig på den på något sätt. Det skär i hjärtat att höra att det finns så hjärtlösa Imprezaägare så att de kan ge maxvarv och dumpa kopplingen…men det är ju upp till var och en. Mitt antagande, som inte kanske är helt vetenskapligt bevisat, är att bilen håller längre om man inte utsätter den för detta. Hur kul kan det överhuvudtaget vara att göra detta med en originalbil? Att den gör 0-100 km/h på cirka 5.5-6.5 sekunder är ju redan känt…och att en raksträcka på 402 meter inte är Imprezans bästa gren, även om den säkert klarar det bättre än många andra standardbilar.

Nej, åk till banträffar och bjud dina Imprezabröder på arraksbollar. Ta en sväng till Värsterås och montera lite Defi-mätare…eller varför inte en sväng till Alien för lite dekalmontering :). Det bästa är väl att Imprezan även klarar av fru, två barn, två hundar samt att samtidigt dra en husvagn :P.

Skit i B:iga rattlås-körningar med din originalbil…eller preppa bilen för denna typ av körning så att du inte behöver grubbla på om bilen håller ihop eller inte. För att bli värst i år krävs nog en 11 sekunders repa…eller vad tror ni andra.

mvh Mats N

Building Micke
                              Deltagare

Igår skulle jag testa få spinn på hjulen på Min legacy turbo.. var blött ute. Vad är det som händer.. Får man bara spinn på nått eller??

ja som sagt vart för mycket slir på koppling och det lukta bränt å inne helvete. kom ingen vart.. tyvär, Lammelen fick väl sig kyss, Så blir ingen sån där grej nå mer, men har testat det nu alla fall, men kan det vara nå annat som fick stryk också. Blev orolig över det.

allt funkar och så men på ettan hackar det lite iväg ibland.. Lammelen som börjar bli slut eller??

Building Micke
                                Deltagare

Igår skulle jag testa få spinn på hjulen på Min legacy turbo.. var blött ute. Vad är det som händer.. Får man bara spinn på nått eller??

ja som sagt vart för mycket slir på koppling och det lukta bränt å inne helvete. kom ingen vart.. tyvär, Lammelen fick väl sig kyss, Så blir ingen sån där grej nå mer, men har testat det nu alla fall, men kan det vara nå annat som fick stryk också. Blev orolig över det.

allt funkar och så men på ettan hackar det lite iväg ibland.. Lammelen som börjar bli slut eller??

Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 16 totalt)
                                • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.