SSC Modellspecifikt Impreza / STI Racing / BRZ Motor Mekonomens lambdasond

Visar 11 inlägg - 1 till 11 (av 11 totalt)
  • Författare
    gotte51
    Deltagare

Ringde Mekonomen igår å hörde vad de tog för en lambda sond till en Impreza men killen sa att de bara hade universala sonder. Han rekomenderade mig då att inte använda dessa utan köpa en orginal.

Finns det någon här som kör med Mekonomens lambda? Varför skulle deras inte vara ok att köra med??

SecretAgentMan
      Deltagare

Tja, det fungerar med mekonomens standardsond, och Subaru tar tyvärr ockerpriser för deras egen.

Men det är å andra sidan en viktig komponent, och det är förhoppningsvis inget man handlar stup i ett heller…det är så små skillnader i spänning det rör sig om när vi pratar lambdasignal, att en halvdant inkopplad universallambda kan ge lite tokiga värden till sprutet.

Å andra sidan används egentligen inte lambdan när du gasar och åker på laddtryck, så små felaktighter ger inga enorma konsekvenser heller för den delen (katten kanske inte går optimalt, men så mycket bränsle som den får när det gasas så är nog det irrelevant).

Har du snålt, chansa på mekonomens lambda, är du noga med bilen, och vill hålla den fin och fräsch, handla av Subaru.
        Alternativet är att leta på en bildemontering (gärna i England då, deras skrotpriser är helt annorlunda än våra). 🙂

/J

FeA
        Deltagare

Jag köpte en beggad från bildelsbasen.se för 500 bagis.

Mecman
          Deltagare

Har precis bytt på min kärra, blev en tre tråds på Feltema. Funkade kanon. var till bilprovningen idag och fick strålande avgasvärden.
            pris 398kr +lite krympslang och lödtenn.:-)

syke
            Blockerad

Tja, det fungerar med mekonomens standardsond, och Subaru tar tyvärr ockerpriser för deras egen.Men det är å andra sidan en viktig komponent, och det är förhoppningsvis inget man handlar stup i ett heller…det är så små skillnader i spänning det rör sig om när vi pratar lambdasignal, att en halvdant inkopplad universallambda kan ge lite tokiga värden till sprutet.Å andra sidan används egentligen inte lambdan när du gasar och åker på laddtryck, så små felaktighter ger inga enorma konsekvenser heller för den delen (katten kanske inte går optimalt, men så mycket bränsle som den får när det gasas så är nog det irrelevant).Har du snålt, chansa på mekonomens lambda, är du noga med bilen, och vill hålla den fin och fräsch, handla av Subaru.Alternativet är att leta på en bildemontering (gärna i England då, deras skrotpriser är helt annorlunda än våra). :)/J

Du råkar inte ha tips på köp-över-nätet-bilskrotar i UK?

Subsev
              Deltagare

Min lamda har också gett upp och har nu kollat på några alternativ som är billigare än subaruverkstaden… Alt. 1 Köpa på skrot, men jag hittar ingen som har exakt samma nr på sensorn som jag har. Det börjar bra med a24-a71 men sen skiljer ju alla sig lite grann. Spelar detta någon roll? Alt. 2 är att köpa en universal på mekonomen, är det någon som vet hur kablarna ska sättas ihop (dom har ju inte samma färg orginal som universalen…)

Nyman
                Deltagare

Jag är eventuelt också ute efter en ny lamda.. fick värde på 1.4 på bilprovningen.. förr en som inte är så kunnig, vart sitter lamdan och är den lätt att byta?

-= enough is enough =-

IMPREZA FOREVER
                  Deltagare

På downpipen.Koppla isär ett kontaktstycke(kabeln från LS) och ta skiftnyckeln el hylsa & skruva dän an.

Bilsportmässan Länk:http://www.impreza.nu/ssi2/expo/view_album.php?set_albumName=album568

Nyman
                    Deltagare

ok, tack för det, men vad är LS? 😉

/Nyman – lär sig något nytt varje dag…
                      -= enough is enough =-

IMPREZA FOREVER
                      Deltagare

Lambda Sond 😉

Bilsportmässan Länk:http://www.impreza.nu/ssi2/expo/view_album.php?set_albumName=album568

Nyman
                        Deltagare

smart 😉

-= enough is enough =-

Visar 11 inlägg - 1 till 11 (av 11 totalt)
                        • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.