› SSC › Modellspecifikt › Impreza / STI Racing / BRZ › Motor › Min luftmasse mätare på sti:n har pajat! :(
- Detta ämne har 25 svar, 1,796 deltagare, och uppdaterades senast för 19 år, 8 månader sedan av
zOdi.
-
FörfattareInlägg
-
19 mars, 2005 kl. 17:43 #55004
ExOrdis
DeltagareNja, vid tiden det begav sig med GT-bilarna var klubben och IM
överens om att exempelvis, fälg och avgassystembyte rimligtvis
inte förtar garantin på takluckan. Hur det står i garantiboken för
en STi vet jag inte, men förhoppningsvis vet jag det bättre någon gång i framtiden. 😉>PS. Inte heller jag är överdrivet förtjust i att låta
>generalagenten stå för kostnader som uppstått efter micklande.
>Vill man åberopa garanti så får man finna sig i att köra
>original i tre år.19 mars, 2005 kl. 19:07 #55021zOdi
Deltagare>Detta verkar dock inte stämma överens med svaret som
>STI-driver (ägaren till problembilen). Han säger: ”Enda
>anledningen till att jag bytte från original är att jag ville
>åt ljudet. det ger ingen hk ökning i huvudtaget. JRM säger
>till och med att bilen kommer gå bättre med original
>filtret.”…så det verkar ju inte stämma att JRM säger att det
>ska ge mer effekt :o.
>
>mvh Mats Nne det verkar ju inte stämma så bra kan jag ju hålla med om…
Då är det väll olika förutsättningar för en STI och för en GT eller så ljuger JRM för nån av oss vilket inte känns så troligt :*
19 mars, 2005 kl. 19:27 #55005ExOrdis
DeltagareJag tror inte att någon ljuger, men uppgifterna går lite isär.
Som kund skulle jag stanna upp och fundera lite, kanske ifrågasätta.
Resten är upp till var och en att bedöma.Detta är sista gången jag lägger mig i liknande, jag lovar.
Är så urless på sånthär.Over and out från mig.
>>Detta verkar dock inte stämma överens med svaret som
>>STI-driver (ägaren till problembilen). Han säger: ”Enda
>>anledningen till att jag bytte från original är att jag
>ville
>>åt ljudet. det ger ingen hk ökning i huvudtaget. JRM säger
>>till och med att bilen kommer gå bättre med original
>>filtret.”…så det verkar ju inte stämma att JRM säger att
>det
>>ska ge mer effekt :o.
>>
>>mvh Mats N
>
>ne det verkar ju inte stämma så bra kan jag ju hålla med
>om…
>
>Då är det väll olika förutsättningar för en STI och för en GT
>eller så ljuger JRM för nån av oss vilket inte känns så
>troligt :*19 mars, 2005 kl. 20:52 #55009Blocken
Deltagare>Jag håller nog med er att jag får stå mitt kast när det
>gäller garantin,har faktiskt tänkt om där. Har beställt en ny
>LMM nu iaf,och öppna filtret kommer inte sättas på igen.SNYGGT! 🙂
/Black
Min STihttp://images.bravenet.com/common/images/smilies/cowboy.gif
19 mars, 2005 kl. 22:40 #55014dlehtihet
DeltagareJag tycker ni ska lyssna på kjelleman,
Min helt orginal STI blev ledsen i ögat och stötte bort LMM:en helt apropå ingenting (alltså inget öppet filter eller liknande). Anta att ett öppet filter ger 3-4 hästar extra (maximalt, alla som säger annat ljuger) och ett häftigare ljud och med handen på hjärtat; är det verkligen värt att få punga ut med tusentals kronor vid ett ras? Min bestämda uppfattning är att Ingenjörerna på STI har hyffsad koll på vad de gör när de designar orginalfiltret där marginaler och prestanda går hand i hand. Att då slänga på något eftermarknadsbjäfs för ljudet skull (för det är väl knappast för några ynka hästar som ändå inte märks) är väl lite dumt om man tar in alla faktorer? De testar jag har sett rörande olika typer av filter på GT:n (turbo 2000 i england) visar egentligen ingen fördel till öppna filter.
M v h
Danne
>Jag tror inte att någon ljuger, men uppgifterna går lite
>isär.
>Som kund skulle jag stanna upp och fundera lite, kanske
>ifrågasätta.
>Resten är upp till var och en att bedöma.
>
>Detta är sista gången jag lägger mig i liknande, jag lovar.
>Är så urless på sånthär.
>
>Over and out från mig.
>
>
>
>>>Detta verkar dock inte stämma överens med svaret som
>>>STI-driver (ägaren till problembilen). Han säger: ”Enda
>>>anledningen till att jag bytte från original är att jag
>>ville
>>>åt ljudet. det ger ingen hk ökning i huvudtaget. JRM säger
>>>till och med att bilen kommer gå bättre med original
>>>filtret.”…så det verkar ju inte stämma att JRM säger att
>>det
>>>ska ge mer effekt :o.
>>>
>>>mvh Mats N
>>
>>ne det verkar ju inte stämma så bra kan jag ju hålla med
>>om…
>>
>>Då är det väll olika förutsättningar för en STI och för en
>GT
>>eller så ljuger JRM för nån av oss vilket inte känns så
>>troligt :*
>20 mars, 2005 kl. 01:15 #55018STI_driver
DeltagareExordis: Detta är ABSOLUT inte JRM:s fel. Då dom sa till mig när jag mappade med ecutek att det kan bli problem med filtret. Men jag tog det inte allt för allvarligt tydligen. JRM är riktig duktiga och jag rekomenderar dom verkligen för folk som vill trimma sin subaru!Dom vet vad dom snackar om.
Mvh/Adde20 mars, 2005 kl. 18:52 #55006ExOrdis
DeltagareSTidriver, har jag påstått det?
Jag har en uppfattning om sakens natur exakt likt den beskrivning du ger att JRM informerade dig om. Sedan har uppgifter framlagts att JRM påstår helt andra saker. Detta får stå för JRM eller den som påstår det, inget jag lägger mig i.
Upp till var och en vart slantarna läggs.
Läs tråden igen.19 december, 2005 kl. 06:19 #55012Manor
Deltagare>Nja enligt JRM som hade trimmat hans bil och som också jag var
>och installerade ecutec hos för 2 veckor sen så blir det stor
>skillnad i effekt om man jämför :
>3″ system, ecutec3, sportluftfilter
>VS
>3″ system, ecutec3, orginalfilter
>
>men det e klart dom har säkert fel dom har ju bara trimmat ett
>hundratal subbor 😉Detta verkar dock inte stämma överens med svaret som STI-driver (ägaren till problembilen). Han säger: ”Enda anledningen till att jag bytte från original är att jag ville åt ljudet. det ger ingen hk ökning i huvudtaget. JRM säger till och med att bilen kommer gå bättre med original filtret.”…så det verkar ju inte stämma att JRM säger att det ska ge mer effekt :o.
mvh Mats N
PS. Inte heller jag är överdrivet förtjust i att låta generalagenten stå för kostnader som uppstått efter micklande. Vill man åberopa garanti så får man finna sig i att köra original i tre år.19 december, 2005 kl. 06:19 #55011Manor
Deltagare>>Tråkigt, men det är ju inte ett okänt fenomen…
>>Varför byttes filtret ut från början, något fel på det?
>>Nyfiken….
>
>hmm känns som en dum fråga…
>
>Varför byta till ett blitz system på en bil mär orginal
>systemet är helt?
>Varför måla om i vardagsrummet när det redan är en färg på
>väggen ?
>Värför köpa en ny dator när min gammla 300 mhz:are fungerar ?
>
>osv… 😀 😉Nja, jag tycker att ExOrdis fråga är helt berättigad.
>Varför byta till ett blitz system på en bil mär orginal
>systemet är helt?
Därför att det är snyggare och låter mer…samt ger mer effekt.>Varför måla om i vardagsrummet när det redan är en färg på
>väggen ?
Därför du vill ha en ny färg då du har tröttnat på den gamla.>Värför köpa en ny dator när min gammla 300 mhz:are fungerar ?
…men den går inte att spela ett enda modernt spel på…eller ens bränna en DVD-skiva.Frågan som ExOrdis ställer:
>>Varför byttes filtret ut från början, något fel på det?
…är ju berättigat då filtret inte syns (om du inte kör med huven öppen), inte ger någon ökad effekt (enligt många källor)…men möjligtvis låter lite ballare vilket kan uppnås på andra säkrare sätt också.Att byta originalfiltret mot ett öppet verkar inte ge något mer än bekymmer, vilket även denna LMM kan intyga.
mvh Mats N
19 december, 2005 kl. 06:19 #55010Manor
DeltagareHej !
Öppna filter verkar ha en tendens att ”döda” LMM:en i förtid. Det är omdebatterat, men är tveklöst ett problem. LMM:en lagar sig inte automatiskt bara för att du monterar tillbaka originalfiltret, utan måste bytas. Till GT:n kostar en LMM 1.500:- då endast den behöver bytas och inte hela det tillhörande plaströret. Hur det är på STi:n vet jag dock inte, men det verkar tveksamt att det ska behöva kosta mer än till GT:n då hållbarheten inte är den bästa. Det är ju dock inte bara Subaru som har problem med dessa, men det gör ju inte hela saken bättre :-(.
mvh Mats N
19 december, 2005 kl. 06:19 #55020zOdi
Deltagare>
>Frågan som ExOrdis ställer:
>>>Varför byttes filtret ut från början, något fel på det?
>…är ju berättigat då filtret inte syns (om du inte kör med
>huven öppen), inte ger någon ökad effekt (enligt många
>källor)…men möjligtvis låter lite ballare vilket kan uppnås
>på andra säkrare sätt också.
>
>Att byta originalfiltret mot ett öppet verkar inte ge något
>mer än bekymmer, vilket även denna LMM kan intyga.
>
>mvh Mats NNja enligt JRM som hade trimmat hans bil och som också jag var och installerade ecutec hos för 2 veckor sen så blir det stor skillnad i effekt om man jämför :
3″ system, ecutec3, sportluftfilter
VS
3″ system, ecutec3, orginalfiltermen det e klart dom har säkert fel dom har ju bara trimmat ett hundratal subbor 😉
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.