› SSC › Modellspecifikt › Impreza / STI Racing / BRZ › Motor › Missljud..
- Detta ämne har 16 svar, 2,211 deltagare, och uppdaterades senast för 17 år, 9 månader sedan av
.zip.
-
FörfattareInlägg
-
7 juni, 2007 kl. 20:53 #3767
gotte51
DeltagareJag har ett konstigt dovt tjutande ljud som uppstår när jag kommit upp i 60km/h. När jag precis når över 80 km/h övergår det dova ljudet till ett mer skrikigare tjutande. Trodde att det kanske kunde vara växellådan som förde liv så jag frikopplade och lade i friläge men då hördes det bara ett ytterst litet tjutande. Det uppkommer som tydligast om man kört lite hårdare och mest när man ger gas..
Någon som vet vad det kan vara? Mycket tacksam för svar!
Mvh Johan8 juni, 2007 kl. 09:28 #61265danjel
DeltagareJag skulle satsa min femma på ett hjullager.
9 juni, 2007 kl. 07:37 #61254gotte51
DeltagareOk hjullager, men jag hör det i princip bara vid gas…:(
9 juni, 2007 kl. 07:53 #61250syke
BlockeradTurbovin?
9 juni, 2007 kl. 07:57 #61251SecretAgentMan
DeltagareKänns allt som normalt annars, drar motorn som vanligt? 🙂
Tryckläckor kan låta lite underligt.
Trött turbo kan låta lite eländigt med, kommer oljudet med laddtrycket?Låda/bakaxel kan däremot vina och leva om lite, och mer så på last oftast.
Hjullager låter (oftast) mer/mindre när man svänger och lastar lite åt vänster/höger, rakt fram skall det vara bra slut om man skall få oljud av det.
Drivknutar knäpper och rasslar mer när de checkar ut.
Ut och försök lokalisera eller hitta en situation där du kan framkalla ljudet och hitta vad du gör som genererar det. 🙂
/J
9 juni, 2007 kl. 10:05 #61253Tallen
DeltagareJag skulle gissa på ett(eller flera)lager i lådan eller ingående lager till bakdiffen.
/D
9 juni, 2007 kl. 19:29 #61255gotte51
DeltagareKänns allt som normalt annars, drar motorn som vanligt? :)Tryckläckor kan låta lite underligt.Trött turbo kan låta lite eländigt med, kommer oljudet med laddtrycket?Låda/bakaxel kan däremot vina och leva om lite, och mer så på last oftast.Hjullager låter (oftast) mer/mindre när man svänger och lastar lite åt vänster/höger, rakt fram skall det vara bra slut om man skall få oljud av det.Drivknutar knäpper och rasslar mer när de checkar ut.Ut och försök lokalisera eller hitta en situation där du kan framkalla ljudet och hitta vad du gör som genererar det. :)/J
Motorn går som en klocka, inga ojämnheter och ljudet kommer INTE med laddtryck. Jag har undersökt lite mer i saken och ljudet kommer bara vid gas men jag har även hört när jag släppt koppling men då hörs det så YTTERST lite men bara vid lite högre hastigheter (mellan 90-100Km/h). Jag kan med stor säkerhet säga att ljudet INTE uppkommer förrän jag är över 60 km/h! Så fort jag släpper gasen försvinner det, men nuddar jag gasen kommer det tillbax., Det låter varken mer eller mindre när bilen utsätts för mer last..
9 juni, 2007 kl. 19:32 #61256gotte51
DeltagareTryckläckor kan låta lite underligt.
Vad menar du med tryckläckor? Läckage på nåt rör? Sorry jag e så kass på detta 😉 :+
11 juni, 2007 kl. 16:36 #61257gotte51
DeltagareJag befara att det är lådan som tjuter..:( Jag har tyckt att det låter som ljudet kommer från höger vid turbon när man kör men jag trycket kroppen närma ratten för att försöka lokalisera vart ifrån ljudet kom ifrån men då lät det som det kom mitt under bilen! Känns som det skulle vara lådan som spökar. Hur låter det när lådan börjar ge upp?
Ska även säga att jag bytte växellådsolja för ca 1 månad sedan till Shockproof lighweight men det gjorde ingen skildnad…
Tacksam för all hjälp jag kan få! Mvh Johan
13 juni, 2007 kl. 19:25 #61258gotte51
DeltagareUPP!
14 juni, 2007 kl. 06:03 #61252Manor
DeltagareHej !
Jag har haft ett vinande ljud lite till och från min växellåda. Jag är tämligen övertygad om att problemet uppstod iom monteringen av en quickshift…det kanske blev en annan vinkel eller belastning på något lager eller liknande. Jag lät dem på Fürstenhoffs verifiera att det just var ett lagerljud från lådan, och hade planer på att fixa det. Som en ren chansning så gick jag tillbaka till originalspaken och ljudet minskade tämligen omgående och nu hör jag väldigt sällan något missljud.
Jag vill minnas att vi båda två köpte samma-lika quickshift och att vi båda hade bekymmer med missljud redan efter monteringen, även om det lät annorlunda än det vinande ljudet. Om du fortfarande har quickshiften monterad så är ett hett tips att gå tillbaka till originalspaken för att åtminstone testa om det blir bättre. Det tar ju inte många minuter att byta, och växlingsmässigt så föredrar jag faktiskt originalet.Lycka till och hoppas att ditt ljud också försvinner.
17 juni, 2007 kl. 07:54 #61259gotte51
DeltagareTack för tipset och jag kommer ihåg att vi hade lite probs du å jag med våra qs. Men jag plockade bort min redan efter en vecka så detta ljud jag har nu är något annat. Men om det nu är ett lager i lådan vad gör jag åt detta? Eller gör jag något åt det överhuvudtaget och börjar snegla på en beggad låda istället kanske? 🙁 🙂
Mvh Johan
9 augusti, 2007 kl. 20:50 #61260gotte51
DeltagarePlockar upp min gammla tråd då jag börjar bli lite smått trött på mitt missljud.. Pratade med en bilmeck och han trodde det kunde vara, rätta mig om jag skriver fel, in eller utgående axel?? i lådan som förde oväsen? Om det nu är detta vad gör jag åt det? Är det farligt att köra med? Tacksam för svar!
Mvh Johan
9 augusti, 2007 kl. 21:36 #61263.zip
DeltagareEn vild chansning. När bytte du olja sist i v-låda och bakaxel?
//.zip
10 augusti, 2007 kl. 04:09 #61261gotte51
DeltagareJag bytte v-lådsolja för ca 3 månader sedan (redline shockproof) men har aldrig bytt i bakaxeln…:(
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.