› SSC › Modellspecifikt › Impreza / STI Racing / BRZ › Motor › Missljud bak
- Detta ämne har 8 svar, 1,167 deltagare, och uppdaterades senast för 19 år, 4 månader sedan av
Nikke McRae.
-
FörfattareInlägg
-
26 april, 2006 kl. 17:01 #3293
Nikke McRae
DeltagareJag har fått något problem i bakre drivlinan på min Impreza.
Ett sjungade ljud uppkommer efter ett par mils körning, aldrig vid kortare turer. Hörde det första gången i vintras (vinterdäck) lite lågt, men idag var det högt och irriterande (sommardäck).
Tror inte att hastigheten har någon betydelse, men det har oftast kommit efter 4 mil på 90-väg.
Det spelar heller ingen roll om det svänger eller inte, men oftast vid raksträckor. Det slutar inte hur mycket jag än ”kastar” omkring bilen på vägen. 😛
Svårt att säga om det kommer från ett hjul, linan eller bakdiffen.Ljudet slutar inte förrens man trycker på bromsen. Det slutar även när man bara vänsterbromsar lite grann. Men kommer tillbaka efter en stund.
Det försvinner också när man låtit bilen stå o svalnat lite.Första tanken i vintras var att bromsarna låg på eller något belägg är på väg att ta slut. Eftersom ljudet alltid försvinner när man bromsar. Beläggen är rätt slitna, men det finns lite kvar.
Men idag funderar jag på om det kan vara bakdiffen eller nått som ger ifrån sig oljud när det blivit riktigt varmt. Såg lite olja runt en bult på diffklumpen när jag bytte däck, men har inte sett nått på golvet i garaget.
Någon som har nån ide om vad det kan vara? Bilen ska in på service i nästa vecka, vore bra om jag har lite koll vad det kan vara så vi slipper byta allt. 🙁
26 april, 2006 kl. 18:07 #57700Manor
DeltagareDet låter som om det är något med bromsarna. Jag hade själv ett sjungande ljud förra sommaren och det visade sig vara ett bleck som ska skvallra om när klossarna tar slut som låg mot bromskivan…fast klossarna var helt perfekta. Blecket hade blivit lite stukat, och det vara bara att bända tillbaka det igen.
Det låter otroligt att det skulle vara något med bakdiffen då ljudet försvinner när du bromsar/vänsterbromsar lite.
Missljud är det värsta som finns…och alltid luriga att hitta.
Lite klurigt att missljudet bara dyker upp efter ett tag…men värmen påverkar ju allt möjligt…
mvh Mats N
26 april, 2006 kl. 18:41 #57702Nikke McRae
DeltagareJa, det borde vara något sådant. Hoppas på det också.
Tack för tipset, ska kolla bums.28 april, 2006 kl. 14:14 #57703Nikke McRae
DeltagareSå det är det mest troliga?
Ska plocka bort bakhjulen i helgen och kika lite. Behöver jag ta bort belägg eller delar av oket för att se blecket?
Om det nu är blecken som ligger på, varför slutar det då när jag bromsar?28 april, 2006 kl. 14:18 #57701pannan
DeltagareSå det är det mest troliga? Ska plocka bort bakhjulen i helgen och kika lite. Behöver jag ta bort belägg eller delar av oket för att se blecket? Om det nu är blecken som ligger på, varför slutar det då när jag bromsar?
Du behöver bara ta ut dina bromsklossar. Blecket ligger på vardera sida om dom. Om det skulle vara dom så skriker det när du bromsar inget annat. Men det kan vara värt att kolla det endå.
28 april, 2006 kl. 14:21 #57706C.Barrow
DeltagareSå det är det mest troliga? Ska plocka bort bakhjulen i helgen och kika lite. Behöver jag ta bort belägg eller delar av oket för att se blecket? Om det nu är blecken som ligger på, varför slutar det då när jag bromsar?
Lika så bra att ta bort beläggen och kolla på plattorna. Du behöver inte röra oken alls.
Jag hade det ”problemet” på din bil fast i fram (när jag hade den). Var bara ta bort beläggen putsa upp grejerna och lägga på lite fett mellan belägg och skrikplatta så var alla gnisselljud borta.
Har nyligen fått göra samma procedur på nya bilen fast då var beläggen såpass slut att jag beslöt mig för att köpa nya original så man fick med nya monteringsdetaljer också.
Lycka till!
28 april, 2006 kl. 18:06 #57704Nikke McRae
DeltagareKom de ljuden också när de blev varma och slutade när du bromsade?
OT: Vad kostar ett par orginal belägg hos Subaru. Är sugen på att köra ferrodo runt om, fast det beror på om prisskillnaden är frestande att lägga på annat. 😉
28 april, 2006 kl. 23:53 #57707C.Barrow
DeltagareKom de ljuden också när de blev varma och slutade när du bromsade?OT: Vad kostar ett par orginal belägg hos Subaru. Är sugen på att köra ferrodo runt om, fast det beror på om prisskillnaden är frestande att lägga på annat. 😉
Original frambelägg kostade 1400:- nånting inklusive allt förutom ”pinnarna” (dem två man kör genom oket).
Vet inte vad det kostar bak…
mina gnisselljud slutade endast när jag bromsade. På min nya så lät det hela tiden, vilkket ledde till att jag köpte originalgrejer….
29 april, 2006 kl. 10:11 #57705Nikke McRae
DeltagareOk, då är det med största sannolikhet beläggen.
Det får det bli ett par Ferrodos bak. 1485 hos Sellholm med klubbrabatt. -
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.