Visar 7 inlägg - 1 till 7 (av 7 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #35572
    PBoss
    Deltagare

      Hej alla Subaruvänner!

      Jag är nybliven medlem här på forumet och hoppas på lite vägledning i mitt felsökande.

      Jag har en Wrx Sti Type R Version 3 -97 som gått ca 11 000 mil och är (var) i ett mycket gott skick.

      För någon vecka sedan var jag i väg på en trackday med bilen. Jag märkte att vattentempen började bli väldigt hög samt att vattnet i I/C Spray-behållaren var slut efter bara 15 minuters körning. Jag körde in i depån och fortsatte ut på en liten nedkylningsrunda. Tempen hade som högst nått väldigt nära max-temp enligt mätaren.

      Under det andra heatet körde min far bilen för första gången och han körde endast 10 minuter. Även under detta heat uppstod väldigt höga temperaturer. Det gick dock alltid snabbt att kyla ned bilen och diverse vänner på banan instämde i att deras bilar också brukar gå upp över det normala i temp under bankörning (var en ganska varm och soilg dag, ca 22 grader).

      När jag därefter begav mig ut på det tredje och sista heatet trodde jag till en början att bromsarna låg på när jag åkte ut ur depån. Några hundra meter ut på rakan släppte dock vad jag trodde var bromsarna och bilen kändes normal igen och accelererade med full kraft. Efter några kurvor började dock kraften att sina rejält och även tempen gick upp till obehagliga nivåer. Vidare uppkom ett rasslande ljud varför jag försiktigt tog min in i depån igen. Väl inne i depån kunde jag konstatera att ett missljud uppstår så snart turbo börjar att ladda. Det är ett svagt rasslade som blir lite starkare i takt med att turbotrycket ökar. Jag lyckades köra bilen hem från banan mycket försiktigt utan vare sig rasslande ljud eller problematisk temp, så länge turbotrycket inte började byggas upp.

      Jag har mina aningar om vad som kan ha hänt men innan jag färgar er experter här så är jag mycket intresserad av att höra vilka teorier ni har om vad felet kan bestå i?

      #287142
      SmilesPerHour
      Deltagare

        Låter som insugsidan. Antingen turbon som håller på och rasa eller en luftläcka nånstans. – Du bör få en felkod på avgassidan på lamban.

        #287143
        PBoss
        Deltagare

          Tack för tipset. Hur ser det ut med felkodsläsare på GC8:or? Antar att det inte funkar med min OBD2-läsare?

          #287140
          Turbovin
          Deltagare

            Det funkar med OBD2 på 99-00 iaf men osäker på om det hår på en 97:a.

            #287141
            Koffe
            Keymaster

              Nope, det var SSM innan 2000 tror jag, så OBD går inte.
              Ska dock hänga några sladdar under instrumentbrädan som man kan koppla ihop och sen läsa felkoder i form av blinkningar på motorlampan. Men hur man gör får du nog googla är jag rädd 🙂

              //Koffe

              #287144
              PBoss
              Deltagare

                Hej igen.

                Efter kontakt med motorexpert (Encrantz motorsport i Älvkarleby) kan med relativt stor säkerhet konstateras att min subba drabbats av vev- och/eller ramlagerhaveri. Nu väntar förmodligen en rebuild.

                Har någon några idéer om vad som är värt i nuläget givet följande scenario:

                Bilens uppskattade värde med fungerande originalmotor – ca 80k
                Bilens uppskattade värde med ovanstående haveri – ???

                Motorrenovering förslag: “helsmidd” motor med ny vev, arp-bult, racelager, racepackningar, 12mm oljepump, ny oljekylare, baffleplåt + drive in/out arbete – dvs jag fraktar bilen till verkstad som den står och hämtar den nyrenoverad (inget eget mek alls).
                pris ca 50-55 lite beroende på komponenter

                Kan tillägga att motorn är EJ20K med IHI VF28 Turbo (samma som 22b) osv osv och kommer att köras på ca 300 hk med fullt fokus på hållbarhet

                Vad säger experterna här på forumet – bättre att sälja bilen som den står och satsa på något annat eller ska man köra på renovering?

                Kan tillägga att bilen i övrigt är väldigt fräsch och inte har några andra brister förutom slitna däck 🙂

                #287139
                LegacyLarsa
                Keymaster

                  Hej igen.

                  Efter kontakt med motorexpert (Encrantz motorsport i Älvkarleby) kan med relativt stor säkerhet konstateras att min subba drabbats av vev- och/eller ramlagerhaveri. Nu väntar förmodligen en rebuild.

                  Har någon några idéer om vad som är värt i nuläget givet följande scenario:

                  Bilens uppskattade värde med fungerande originalmotor – ca 80k
                  Bilens uppskattade värde med ovanstående haveri – ???

                  Motorrenovering förslag: “helsmidd” motor med ny vev, arp-bult, racelager, racepackningar, 12mm oljepump, ny oljekylare, baffleplåt + drive in/out arbete – dvs jag fraktar bilen till verkstad som den står och hämtar den nyrenoverad (inget eget mek alls).
                  pris ca 50-55 lite beroende på komponenter

                  Kan tillägga att motorn är EJ20K med IHI VF28 Turbo (samma som 22b) osv osv och kommer att köras på ca 300 hk med fullt fokus på hållbarhet

                  Vad säger experterna här på forumet – bättre att sälja bilen som den står och satsa på något annat eller ska man köra på renovering?

                  Kan tillägga att bilen i övrigt är väldigt fräsch och inte har några andra brister förutom slitna däck 🙂

                  Då jag sitter i samma sits, så var jag in och läste på naisoc och de visade ett diagram/siffror att det endast behövs en 11mm oljepump vid de effekter du vill ha, tolvan var helt enkelt overkill.. dock håller jag på med å meckar med en annan bil, så min får stå å skämmas ett tag till..

                  Skickat från min SM-C115 via Tapatalk

                Visar 7 inlägg - 1 till 7 (av 7 totalt)
                • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.