› SSC › Modellspecifikt › Impreza / STI Racing / BRZ › Motor › Missljud från motorrum
- Detta ämne har 7 svar, 930 deltagare, och uppdaterades senast för 19 år, 3 månader sedan av
SecretAgentMan.
-
FörfattareInlägg
-
22 maj, 2006 kl. 15:54 #3330
LillLinus
DeltagareFick en smärre chock igår när jag började höra ljud från mototrummet.
Det låter som om det läcker ut laddtryck(det är då det låter), men bilen känns inte annorlunda. Det känns som om den laddar som innan.
Har dratt åt slangklämmorna till ICn men ljudet är kvar!Någon som har vart med om nåt liknande eller har några ideer?
Ska man plocka loss turbon och kolla impellern? Byta slangarna till ICn?22 maj, 2006 kl. 18:27 #57959jraberg
DeltagareFick en smärre chock igår när jag började höra ljud från mototrummet.Det låter som om det läcker ut laddtryck(det är då det låter), men bilen känns inte annorlunda. Det känns som om den laddar som innan. Har dratt åt slangklämmorna till ICn men ljudet är kvar!Någon som har vart med om nåt liknande eller har några ideer?Ska man plocka loss turbon och kolla impellern? Byta slangarna till ICn?
Laddtrycksmätare! annars hur vet du att den inte laddar för mkt eller lite? 😉
Visslar det? Viner det? Tutar det kanske rent av(som en säl)?
Viner gör orginalturbon, märkbart men inte så man får tinnitus.
Får du tinnitus så ska du kolla på turbon tycker jag..(min ven innan den sa POFF! och sen hade jag en säl i motorrummet)Visslar ska det inte göra, förmodlig läcka ngnstans.. fortsätt leta 🙂
Tutar det så laddar det inte mkt heller.. å då e turbon Trasig(impeller skada) 😛 (inte applicerbart hos dig verkar det som)Lycka till och skräm nu inte upp dig av mitt skrivande 🙂
-JR
22 maj, 2006 kl. 21:01 #57961LillLinus
DeltagareDet viner, men efter noga provkörning(kvällens dos av körglädje) 🙂 kändes det som jag bara fick spöknerver. Först.
På vägen hem från polarn som vart med och lyssnat och åkt med tyckte jag att den gnisslade lite från turbon.. det ljudet försvann dock det med.
Är det jag som är aningen överspänd, eller är det värt att skruva isär och kontrollera turbon?
Eller skall man bara köpa en ny turbo(modell större) ? :722 maj, 2006 kl. 22:33 #57960Sasse
DeltagareGo for ”modell större” 😉
23 maj, 2006 kl. 07:40 #57957Manor
DeltagareJag hade ett lurigt problem med min GT. Den gick som vanligt men lät illa vid högre laddtryck. Det visade sig tillslut vara en läckande grenrörspackning…som inte syntes förrän allt lossats.
mvh Mats N
23 maj, 2006 kl. 09:48 #57962LillLinus
DeltagareÅsjutton… är det nåt man gör själv, eller är 5k+ hos valfri subaruverkstad?
23 maj, 2006 kl. 10:01 #57958Manor
DeltagareÅsjutton… är det nåt man gör själv, eller är 5k+ hos valfri subaruverkstad?
För min del så var det något som fixades på garantin. Jag tror dock att jag är (var) ganska ensam om just det här problemet. Det är inte så generellt att det bara är att börja mickla ;-)…mer för att påvisa att det finns många grejor som kan ge missljud.
mvh Mats N
23 maj, 2006 kl. 10:23 #57956SecretAgentMan
DeltagareAvgasläck på grenröret brukar ha ett lite ”fräsande” ljud vanligtvis, läckage på trycksidan brukar ge ett mera pysande (och sitter det luftmassemätare = standardsprut på bilen så går den oftast som en påse nötter).
Enklast är att låta någon erfaren lyssna på det.
Packningar sitter det en hel del på vägen från topparna till turbon…inte överdrivet dyrt i material, men jobbet tar minst 3 timmar (avgassystem skall ned, turbon skall bort) om man skall byta alla.
/J
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.