Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 40 totalt)
  • Författare
    Javiisst
    Deltagare

Nu när bilen är äntligen klar från verkstaden med lackeringen,

men jag var ute och körde lite Donats idag tidigt för en fotograf som ska bli ganska stor projekt och efter 3 omgångar så låter bilen som att lådan/center diffen/drivknutarna gjort sitt… det låter inte något speciellt när man kör rakt fram men så fort man svänger höger eller vänster så låter det som f** och i med vare klonk/ljud så bromsas bilen väldigt lite nästan inte märkvärdigt…
      och allt detta sker INTE då bilen är nystartat (kall) och svänger höger eller vänster, kör sakta eller snabb, växel i eller inte…

vad tror ni det är eller kan vara?
      några säger center diffen, andra drivknutarna, någon sa lådan…

tack på förhand!

Javiisst
      Deltagare

Ingen som känner igen det?

clasen
        Deltagare

Inte den blekaste, men de låter ju allvarligt. Hade börjat med att hissa upp och kolla hur de är fatt, ryck i allt som har med drvlina att göra å snurra på hjul och lyssna/ känna efter fel

t1hero
          Deltagare

Har du tur är det bara diffoljan du eldat upp, så att den snabbt blir varm och låser diffen helt. Men det beror på vad set sitter för typ av diff på din bil. I den teorin så smäller det för att du även förintat bussningar och kuddar till diff/växellåda och det är det som slår.

Jag skulle bytt olja i diff och växellåda och lyft upp och kännt på allt i drivlinan (kanske i omvänd ordning) jag skulle inte köra mer än kanske långsamt till en verkstad.

Mumin
            Deltagare

Center Diffen slut.. har samma på min låda.. går bra när man kör när skiten är kallt. Varm låter det satan. Ner med låda och klyv skiten.

Javiisst
              Deltagare

Inte den blekaste, men de låter ju allvarligt. Hade börjat med att hissa upp och kolla hur de är fatt, ryck i allt som har med drvlina att göra å snurra på hjul och lyssna/ känna efter fel

Jag har hissat och det är absolut inget som ser fel ut och allt sitter och snurrar som det skall!
                Jag ska ta bort kardan och drivaxlar och oljan imorgon och får gå därifrån, det är INTE billigt med en ny DCCD låda 6 växlad…

Mumin
                Deltagare

Nej sant. Men går att renovera. Testa med olja men tror inte det.

Javiisst
                  Deltagare

Center Diffen slut.. har samma på min låda.. går bra när man kör när skiten är kallt. Varm låter det satan. Ner med låda och klyv skiten.

okej men låter din när du kör rakt också?
                    min låter när jag svänger och inte rakt fram, jag hör inget iaf körriktning rak…

Javiisst
                    Deltagare

Nej sant. Men går att renovera. Testa med olja men tror inte det.

Jo du har rätt jag tror inte heller olja då den blev bytt 2 veckor sedan med Castrol bästa 75w-90…

Mumin
                      Deltagare

Mi knackar uta bara fan vid större rattutslag. Kör jag rakt är det lungt.. svänger jag fullt låter det dom drivknutarna är fyllda med sten!

Javiisst
                        Deltagare

Mi knackar uta bara fan vid större rattutslag. Kör jag rakt är det lungt.. svänger jag fullt låter det dom drivknutarna är fyllda med sten!

EXAKT samma för min bil, låter som att alla kuggar är där inne och har skoj, du har konstaterat att det är center diffen eller fram diffen?

Mumin
                          Deltagare

Diffen i lådan som driver framaxlarna dvs. Min blev så efter jag fick punka och körde med fel dimension i 2 dagar.. synd.. så det blev reserv låda… synd att jag rasade min bra låda i början av sommaren så nu åker man skit låda tills man får tag i type r låda

Javiisst
                            Deltagare

Diffen i lådan som driver framaxlarna dvs. Min blev så efter jag fick punka och körde med fel dimension i 2 dagar.. synd.. så det blev reserv låda… synd att jag rasade min bra låda i början av sommaren så nu åker man skit låda tills man får tag i type r låda

Mumin
                              Deltagare

Du har ju center diff sitter längst fram i lådan sen mitt diff sitter bakdelen av lådan som fördelar kraften till bakDiffen. Så centerdiffen är som är Slut. Svårt att se om den är skadad utan att riva ner och mäta osv.

Javiisst
                                Deltagare

Du har ju center diff sitter längst fram i lådan sen mitt diff sitter bakdelen av lådan som fördelar kraften till bakDiffen. Så centerdiffen är som är Slut. Svårt att se om den är skadad utan att riva ner och mäta osv.

okej okej då har jag förstått det helt fel, trodde center diffen var den baktill och mittdiff/framdiff var framtill av lådan.

är detta det du tror jag behöver?

http://www.ebay.co.uk/itm/Quaife-Subaru-Impreza-STi-front-six-speed-DCCD-gearbox-LSD-ATB-Differential-/290622389051?pt=UK_CarsParts_Vehicles_CarParts_SM&hash=item43aa71bb3b

Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 40 totalt)
                                • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.