Visar 15 inlägg - 16 till 30 (av 40 totalt)
  • Författare
    Mumin
    Deltagare

Det där ser ut att ska sitta i bakdiffen. Någon får rätta mig. Hör med pe här på forumet.

Javiisst
      Deltagare

Det där ser ut att ska sitta i bakdiffen. Någon får rätta mig. Hör med pe här på forumet.

Quaife Subaru Impreza STi (front) six-speed DCCD gearbox LSD ATB Differential

det står ju fram på 6 växlad DCCD låda…

Jag hittar inte ENBART framdiff eller center diff eller vad allt är nu helt förvirrad

Mumin
        Deltagare

Sant.. kollade vara bilden

Javiisst
          Deltagare

Sant.. kollade vara bilden

Mumin
            Deltagare

Det där är ju LSD diff hör med någon som har koll. Typ växellådskungen PE

Javiisst
              Deltagare

Det där är ju LSD diff hör med någon som har koll. Typ växellådskungen PE

TomK
                Deltagare

vem är det? växellådskungen PE…

P E

http://www.subaruclub.se/forum/member.php?u=10390

Javiisst
                  Deltagare

P E

http://www.subaruclub.se/forum/member.php?u=10390

Tack så mycket TOM, har skickat PM till han jag hoppas han kan den…

Igge
                    Deltagare

Centerdiffen är ju mittdiffen, framdiffen är en annan historia och verkar vara det som länkades på ebay

Verkar vara en skaplig röra på begreppen här…

Javiisst
                      Deltagare

Centerdiffen är ju mittdiffen, framdiffen är en annan historia och verkar vara det som länkades på ebay

Verkar vara en skaplig röra på begreppen här…

Tack ja det verkar finnas flera olika namn och olika begrepp på vad som är vad men tack för förklaringen. och vilken är det som har gett upp är fortfarande en gåta och tror man måste nog öppna för att veta med säkerhet. men blivit lite skrämd av någon som säger framdiffen måste man ha speciell verktyg för och finjustering på 0.007 mm. vad är det för speciell verktyg och stämmer det där noggrannheten? ifall det nu gör det då är det inget man gör själv hemma utan måste lämnas in…

Igge
                        Deltagare

Har bara monterat vinkelväxlar på industri och då är det noggrann mätning av flankspelet. Sett provning där spelet varit fel och det leder till felaktig kontakt mellan kuggarna vilket ger dig en fjärdedel av livslängden på kuggarna.

Hur som helst :
                          Framdiffen fördelar kraften till främre drivaxlarna
                          Centerdiffen fördelar kraften till främre och bakre diffarna
                          DCCD är justerbar centerdiff (= driver controllable center differential)
                          Bakre diffen är “bakaxelklumpen” och fördelar kraft mellan bakre drivaxlarna

Framdiffen sitter fram i växellådan och centerdiffen i bakre delen av lådan

Javiisst
                          Deltagare

jag behöver låna/hyra någons garage/verkstad med lift, tänkte dra ner lådan och utgå därifrån, än att bara gissa sig fram, lådan måste ändå ner då jag inte bytt kullagret som sitter på svänghjulet…

Javiisst
                            Deltagare

Har bara monterat vinkelväxlar på industri och då är det noggrann mätning av flankspelet. Sett provning där spelet varit fel och det leder till felaktig kontakt mellan kuggarna vilket ger dig en fjärdedel av livslängden på kuggarna.

Hur som helst :
                              Framdiffen fördelar kraften till främre drivaxlarna
                              Centerdiffen fördelar kraften till främre och bakre diffarna
                              DCCD är justerbar centerdiff (= driver controllable center differential)
                              Bakre diffen är “bakaxelklumpen” och fördelar kraft mellan bakre drivaxlarna

Framdiffen sitter fram i växellådan och centerdiffen i bakre delen av lådan

jo precis du har helt rätt och vem har den kunskapen/ verktygen för att ställa in det rätt?
                              Subaru?
                              JRM?

Tack för förklaringen och som det verkar nu på folk så verkar det luta sig åt framdiffen och det är den man ska finjustera och vet inte hur, var, med vad…

Igge
                              Deltagare

Vet inte var man vänder sig tyvärr. Verkstäder som pysslar med diffar lär kunna. Men hör med jrm och Subaru.
                                Annars kan man väl höra med sellholm?

Javiisst
                                Deltagare

Vet inte var man vänder sig tyvärr. Verkstäder som pysslar med diffar lär kunna. Men hör med jrm och Subaru.
                                  Annars kan man väl höra med sellholm?

jag frågade JRM och dem vill ha 6,000 för en hel dags arbete för lådan, (ta isär och plocka ihop) DÅ har jag lämnat in lådan utan bilen…
                                  Subaru har jag inte frågat och vågar nästan inte fråga heller…

Visar 15 inlägg - 16 till 30 (av 40 totalt)
                                • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.