› SSC › Modellspecifikt › Impreza / STI Racing / BRZ › Motor › Misständer på cylinder 2.
- Detta ämne har 27 svar, 2,866 deltagare, och uppdaterades senast för 12 år, 5 månader sedan av
Zlasher.
-
FörfattareInlägg
-
4 november, 2012 kl. 20:25 #29460
Zlasher
DeltagareNyss efter att ha varit ute och kört så började bilen gå rykigt och laddade på dåligt.
Antispinn och motorlampan började lysa.Så läste av felkod och fick att cylinder 2 missfires.
Att tillägga är att det är sjukt dimmigt ute idag.
Så har jag tur kanske det bara är fukt som kommit in i insuget, kör trots allt med öppet filter.Men efter att jag startat bilen igen så bolmar det enormt mycket rök och luktar bränd olja.
Bilen går ojämnt på tomgång och dör nästan efter du gett lite gas och rullar med kopplingen nere.Så att göra blir väl att kolla tändstiftet imorgon, då man kan se något.
Och sen borde kanske ett komp test göras?
Kan det vara något lager? eftersom det bolmar så jävligt och luktar bränd olja?Eller vad tror experterna?
4 november, 2012 kl. 21:08 #250083Mumin
DeltagareHål i en kolv i värsta fall. Bästa falla tändspole/stift men då borde den inte ryka eller lukta olja… När min 2.5 motor rasade (hål i klov) så bolmade uta fan!
4 november, 2012 kl. 23:08 #250091Zlasher
DeltagareHål i en kolv i värsta fall. Bästa falla tändspole/stift men då borde den inte ryka eller lukta olja… När min 2.5 motor rasade (hål i klov) så bolmade uta fan!
Hmm okej…
Ja det låter ju bekant, med bolmningen.
Återkommer när jag inspektat stiften.5 november, 2012 kl. 09:14 #250079Andersson
DeltagareOm det inte är jättemycke kan det vara en kolvring, det är iaf dom som brukar ge sig först på 2,5liters. Ett komptest är att rekomendera. Jag har helt nya kolvar och stakar om du behöver akut men det är orginal!
5 november, 2012 kl. 10:17 #250092Zlasher
DeltagareOm det inte är jättemycke kan det vara en kolvring, det är iaf dom som brukar ge sig först på 2,5liters. Ett komptest är att rekomendera. Jag har helt nya kolvar och stakar om du behöver akut men det är orginal!
Okej. Någon som vet vad original kompen ligger på?
Tack Andersson, men ska det bytas kolvar osv får de bli värre grejer på engång.
6 november, 2012 kl. 18:24 #250093Zlasher
DeltagareOkej, har kollat cylinder #2s tändstift, och den är oljig och sotig.
Har även olja i insugsröret?
Antar att den oljan kommer från vevhusventilationen?
Har inte lyckats få tag på en prisvärd komp testare än.
Men ska ta och göra det.Provstartade idag och tog en bild på hur avgaserna ser ut.
Efter 30 sek såg garaget lite rökigt ut trots öppen garageport:D
Så ganska blå rökigt, och extremt mycket avgaser…
6 november, 2012 kl. 18:53 #250080challe
DeltagareJag tippar på att en kolvring sagt upp sig.
Hur mycket olja har den dragit på stickan?6 november, 2012 kl. 19:11 #250094Zlasher
DeltagareJag tippar på att en kolvring sagt upp sig.
Hur mycket olja har den dragit på stickan?okej;/ jag har inte märkt att den dragit något alls, jag gjorde ett olje byte för några veckor sen bara. och bilen har väl rullat max 50-60 mil sens dess.
6 november, 2012 kl. 19:16 #250081kamikaze
DeltagareHar den tagit kylarvatten då?
6 november, 2012 kl. 19:22 #250087matte555
Deltagareeftersom gissningsleken redan är igång så gissar jag på att kolven spruckit i ringlandet
6 november, 2012 kl. 20:05 #250095Zlasher
DeltagareHar den tagit kylarvatten då?
Näe inte vad jag sett. Kollade faktigst där idag. och den låg mellan min och max som sig bör.
Men problemet uppstod i söndags och jag hade bara några km kvar till garaget när den började strula och tappa ladd.
Men efter att ha läst på nasioc forumet så är det helt klart en kolvring som spruckigt…
De är ju veka orginal.7 november, 2012 kl. 13:59 #250105Hondahoj
DeltagareDet behöver ju inte vara kolven/ringar, har du tur så är det ju ”bara” turbon som gett sig, det kan ju ge liknande symptom. Det kan ju vara värt att skruva bort DP’n eller inloppet och känna på axeln om den är glapp.
7 november, 2012 kl. 14:49 #250103pettsun
DeltagareSom ovan har skrivit kan mycket väl vara turbon.
Du skrev ju också att du hade olja i insuget, släpp på ic’n och kolla om den står full i olja.Är det bara ett stift som är sotigt eller är alla de?
om alla stift är svarta och sotiga och du dessutom har olja i ic’n så skulle jag gissa på turbon. Kolla den först7 november, 2012 kl. 20:00 #250096Zlasher
DeltagareOkej, smarta tips grabbar.
Upptäckte idag att nu startar inte bilen så länge LMM är inkopplad. startar utan den inkopplad. Och då får jag bara felkod om att lmm är urkopplad, ingen felkod om att misständning sker.
Det går ju ojämnt, men det gör den väl utan luftmassemätarn.
Tyckte även inte att det bolmade lika mycket idag.
Varm körde bilen på tomgång idag för att försöka mig på ett komp test.
Men fick det inte att visa nå bra.Ska helt klart kolla ICn m.m imorgon.
Angående resten av tändstiften så är de lite små oljiga.
Men 2ans stift såg nog värst ut.8 november, 2012 kl. 20:15 #250097Zlasher
DeltagareVerkar vara som ni trott grabbar, att olja läckt från turbon.
I och under laddluftkylaren fanns olja.
Även runt turbon.
Har lossat och gjort rent runt om kring, även lossat på dpn.
Kan inte se vart ifrån det läckt dock. -
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.