› SSC › Modellspecifikt › Impreza / STI Racing / BRZ › Motor › "Misständning" vid full gas GT-99
- Detta ämne har 18 svar, 2,472 deltagare, och uppdaterades senast för 14 år, 11 månader sedan av
Patrikwa.
-
FörfattareInlägg
-
22 november, 2010 kl. 01:08 #24608
Patrikwa
DeltagareHallå, var och köpte mig en riktigt fräsch GT igår, vid provkörningen kändes allt perfekt, inga glapp eller missljud nånstans, motor och växellåda lirade perfekt, bilen är 100% rostfri, helt original (förutom remusdämpare, coilovers bak och sänkning). Bilen har gått 12000 mil och har fått stora servicen gjord i år, fullservad sedan tidigare.
Jag hade en ~10 timmars resa hem med bilen och upptäckte efter några ”plattan-i-mattan”-tillfällen att den ibland liksom rycker till, som om den misständer eller får soppabrist typ, verkar aldrig ske sålänge man inte verkligen trycker pedalen ner i golvet. Jag gjorde en sökning och hittade en tråd från 2004 där symptomen var samma och felet var en backventil, finns det någon annan som råkat ut för liknande där felet varit något annat?
Känns väl inte som något man bör vara allt för orolig för antar jag?
Jag bör kanske även nämna att det stank soppa om bilen efter en fulltank och jag blåste 50 liter soppa på ~30 mil, låg iofs större delen på runt 130km/h men kändes ändå som en förhöjd bensinåtgång.Tips uppskattas =)
22 november, 2010 kl. 07:26 #214113Gilarski
DeltagareEn liten chansning. När du öppnar spjället så kommer spridarna att öka öppningstiden, detta kan bli kritiskt på höga varv då motorn sväljer som mest luft & därmed vill ha som mest bränsle.
Om du har nåt skit med bränsletrycksregulatorn så orkar inte den hålla uppe trycket och mängden tillfört bränsle i förhållande till mängden önskat bränsle stämmer ej.
Är det däremot ren misständning vågar jag inte mig på nån förklaring just nu.
22 november, 2010 kl. 16:29 #214120Patrikwa
DeltagareTackar för tipsen!
Finns det något enkelt sätt att få reda på om det är turbon som skenar? Har ju ingen laddtrycksmätare installerad så kan inte kolla det den vägen.
Men om jag ligger runt 110km/h och så mycket som svettas ut en extra droppe på högerfoten så laddar turbon för fullt och jag drar iväg med fullt spett, är det så det ska vara eller? Kanske är så att turbon skenar p.g.a. avgassystemet som du säger?
Det fanns visst någon form av distansplåt man satte nånstans för att fixa det isåfall?22 november, 2010 kl. 16:57 #214111FeA
DeltagareHar ju ingen laddtrycksmätare installerad så kan inte kolla det den vägen.
Utan laddtrycksmätare blir det svårt att veta hur mkt turbon laddar va? 😉
Montera en ögona bums, och håll laddtrycket på 1,1-1,15 bar.Fuelcut’en brukar slå till vid ~1,2bar, och kör för faen inte så du hamnar där, då spikar du sönder motorn..!
Meen, du säger att den ”misständer”. Jag skulle mer vilja kalla fuelcut för ”motorn-dör-under-typ-en-sekund-ellertvå”.
22 november, 2010 kl. 17:22 #214121Patrikwa
DeltagareUtan laddtrycksmätare blir det svårt att veta hur mkt turbon laddar va? 😉
Japp, rätt omöjligt skulle jag vilja påstå =) Men tänkte om symptomen överensstämmer med hur bilen skulle bete sig med ett skenande laddtryck. Hursomhelst, absolut, det är mer som att bilen dör, men snarare under 0.2 sekunder i mitt fall.
Ska nog höra med subaru och se om dom kan kolla på saken, har ju tummen mitt i handen när det gäller skruvande så, men bra att ha lite ideér att presentera för dom innan =)22 november, 2010 kl. 18:11 #214118knotan
Deltagaretroligen får du för högt laddtryck iom det är bytt avgasystem..
bytte avgasystem på min häromdagen å fick precis samma fenomen…
jag löste det genom att bara koppla bort ladtryckstyrningen å kör på grundladd tills vidare, ska koppla in laddtrycksmätare å bredbandlsambda innan jag vågar öka laddtrycket i min,
om du tittar precis vid turbson så ser du en klocka, från den går en slang som går in bredvid luftfilterslangen typ, en tun 5mm slang, mitt på slangen sitter ett t-kors. (från t-korset sitter en ventil nån halvemeter ut mot skärmen)
om du tar bort det t-korset och ansluter bara en ny 2-3dm lång slang direkt mellan klockan å turbon så kommer laddtrycket bli lägré,
22 november, 2010 kl. 22:34 #214122Patrikwa
Deltagarehrmm är det en bra långvarig lösning till problemet? Känns väl som att grejen finns där av en anledning? 😛
Tappar du effekt mot original efter det ingreppet då?
Har sett att det finns nån grej man kan installera efter byte av avgassystem, ”sandwich” brukar dom kalla det tror jag? Någon som vet nåt om dom?23 november, 2010 kl. 00:12 #214123Patrikwa
DeltagareKänns som att en dawes device måste på plats efter lite snokande på forumet…
En dawes device på blocket för 250 spänn:
http://www.blocket.se/kronoberg/Strypventil___Justera_Turbotrycket_30734129.htm?ca=2&w=3Laddtrycksmätare
http://shop.klracing.se/cgi-bin/ibutik/AIR_ibutik.pl?funk=visa_artikel&artgrp=311&artnr=B2-3&visa=1-30&Sort=Beskr&Visn=StdHållare för mätarna
http://shop.klracing.se/cgi-bin/ibutik/AIR_ibutik.pl?funk=visa_artikel&artgrp=312&artnr=B3-8&visa=1-30&Sort=Beskr&Visn=StdVerkar vettigt att börja med dessa grejer eller är KL-racingprylar skräp?
Behöver man även köpa en sån här för lambdamätarn isåfall?
http://shop.klracing.se/cgi-bin/ibutik/AIR_ibutik.pl?funk=visa_artikel&artgrp=312&artnr=B1-6-4&visa=1-30&Sort=Beskr&Visn=Std23 november, 2010 kl. 01:41 #214112Turbovin
DeltagareLambdamätaren är i princip meningslös.
23 november, 2010 kl. 08:14 #214117Niklas
DeltagareDessa mätare såg ut som varianter av Biltemas sortiment, kanske inte högsta klass. Kom ihåg att mätare är inget man skall snåla med. Precis som motorolja, bensin, bromsvätska, däck och bromsar.
Det är ju ingen mening att köpa en mätare vars kvalite kan diskuteras = ”värdet den visar är kanske inte helt korrekt”. Då kan du lika bra ha med dig en polare i bilen och fråga honom vad han tror laddtrycket är just nu.Autometer, HKS, Blitz och Defi är några av de mest kända och största märkena inom bilentusiastsverige. FInns försäljare i Sverige om du nu inte vill beställa från annan domän än .se.
Autometer hade jag i min bil och till dessa mätare fick man med allt som behövdes för att montera. Sen beror det ju lite på exakt hur du vill att det skall monteras. Själv körde jag oljetemp i oljepluggen och fick då borra upp ett hål som passade med sensorns gängning. Så allt är inte ”inpassningsbart direkt utan problem på mindre än fem minuter”.
Defi är ju absolut bäst men kan anses vara lite overkill för ”vanliga användare”. Som att tanka V-Power för att ligga i bilköer i morgonrusningen på infartsleden när det faktiskt funkar lika fint med 98. 🙂
23 november, 2010 kl. 10:05 #214124Patrikwa
DeltagareMisstänkte väl nästan att kvalitén var risig på dom där, fick ingen bra känsla av sidan i övrigt heller.
Hursomhelst hittade jag en Autometer hos en svensk återförsäljare för 745 spänn med alla monteringstillbehör, kändes mer lämpligt än 2500 för en blitz eller defi om dom nu ändå har tillräckligt bra precision =)Är det någon som har installerat en Autometer laddtrycksmätare på GTn? Är det svårt? Har ju som sagt tummen mitt i handen och dessutom inte tillgång till garage så det blir till att stå på parkeringen i snödrivorna och skruva isåfall =)
23 november, 2010 kl. 13:48 #214119knotan
Deltagarehrmm är det en bra långvarig lösning till problemet? Känns väl som att grejen finns där av en anledning? 😛
Tappar du effekt mot original efter det ingreppet då?
Har sett att det finns nån grej man kan installera efter byte av avgassystem, ”sandwich” brukar dom kalla det tror jag? Någon som vet nåt om dom?ja du förlorar ju lite effekt iom du sänker laddtrycket när du kopplar bort den elekttroniska ventilen (den är till för att öka laddtrycket, den kan aldrig ”sänka” jämntemot grundladd)
men iom du nu med ventilen får för högt ladd, så kommer du komma tilbaka till en normal nivå med elektroniken bortkopplad.
att ta bort den elektroniska och sätta en daves deevice blir i proncip samma sak.. utom att det är enklare att justera på den nya ventilen istället för att öka laddtrycket mekaniskt på klockan…
en mätare är såklart en bra investering.
en billig mätare visar ofta fel. och en mätare som inte visar rätt känns tämligen värdelös å hör hemma i sopptunnan som jerker skulle sagt 😀å andra sidan så är det vanligt att även de ”dyrare” mätarna visar fel.
VDO å andra erkä’nda tillverkare av mätare är nog säkraste kortet (för å inte säga en vanlig pneumatiklocka från industritillverkare)
men kanske inte så ”snygga” om du nu har det kriteriet med….å i slutändan är det alltid vettigt att be nån med tillgång till en bredbandslambda koppla in sej i bilen å testköra en sväng å se så soppan verkligen räcker till…
23 november, 2010 kl. 17:38 #214115matte555
DeltagareLaddtrycksmätare är lätt att koppla in själv, man tar vacum från insuget in till en mätare i kupén. Enda jag kan tänka mig som skulle kunna vara ett problem är att dra slagen genom torpedväggen.
Vars bor du? kanske någon på forumet som kan hjälpa dig för kaffepengar…
23 november, 2010 kl. 21:10 #214125Patrikwa
DeltagareMassa tack för all hjälp och info! Man blir en smula klokare för varje inlägg =)
Jag bor i Umeå, så är det någon som är duktig och villig att hjälpa klagar jag inte, vore ju även kul att träffa andra med imprezor här i trakten, Imprezaträffar vore ju kungligt =)
Hursomhelst, jag skickade idag mail till subaruverkstaden här för att låta dom göra lite vinterservice, frågade även om dom kunde installera mätare och dawes device för en peng så får se vad dom säger om den saken, känns ju inte som deras jobb att modda dom från standard direkt hehe24 november, 2010 kl. 21:13 #214126Patrikwa
DeltagareSåja, nu är några beställningar lagda!
mätarhållare för stolpen:
http://www.scoobyparts.co.uk/acatalog/CUSTOM_FIT_PILLAR_PODS__NEW_AGE__-_LHD.htmlladdtrycksmätare Autometer Pro-Comp Ultralite från http://www.creatix.se/
Dawes Device:
http://www.3barracing.com/product_6.htmVerkar dessa som vettiga köp eller ska jag ställa mig i ett hörn och skämmas? 😉
Om någon händig i Umeå-trakterna vill hjälpa till att montera bjuder jag på kaffe eller bira efteråt! Har redan kollat med MECA så dom fixar det annars, men 900 spänn timmen kändes dyrare =)
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.