SSC Allmänt snack Allmänt småprat Mitt besök på Nürburgring

Visar 11 inlägg - 1 till 11 (av 11 totalt)
  • Författare
    alrik
    Deltagare

Efter att spenderat lör-sön den 28-29juni på Nürburgring så kan jag inte mer än säga att jag ska dit igen!

Grymt skoj att köra där och efter 2-3 varv så visste man vart man kunde stå på trots skymda kurvor och rejäla backar. Känns ganska bra att kunna hålla skapligt jämt med GT3:or och liknande bilar. MC-åkarna är tyvärr ett konstigt släkte eftersom dom åkre ifrån en vid påsläppet på banan för att sen ligga i vägen i kurvorna.

Förbrukningen på Autobahn blev jag grymt förvånad av trots skaplig fart i ca: 145-155km/h. Trodde jag räknat fel första gången jag tankade när snittet låg precis över litern men de stämde visade de sig. På banan gick det däremot åt mera, runt 5 liter/milen närmare bestämt.

Slitaget på bromsar var mildare än jag förutspått men visst har det käkats rejält med belägg trots ganska få varv. Lite olja sörplade bilen i sig fast de är ju från bil till bil. Sen förlorade jag en balanseringsvikt på ett framdäck efter en liten genväg 🙂

Nu till tiden BTG som blev nära på 1 min snabbare än dom två bilarna som hade varit nere 2 år förut. Tiden blev 9min5sek vilket jag är grymt nöjd med på 9år gamla Potenza däck och enbart 8 varv på banan.

Här kommer några bilder med en felinställd kamera 🙁

http://www.impreza.nu/ssi2/expo/albums/Ringen/Photo03_7.jpg
      MC som ska bli omkörd

http://www.impreza.nu/ssi2/expo/albums/Ringen/DSC_2793.sized.jpg
      Handyman?!? 🙂

Fler bilder finns här,
      http://www.impreza.nu/ssi2/expo/view_album.php?set_albumName=Ringen
      /Mikael

griml0ck
      Deltagare

Grymt, ska oxo åka dit nån vacker dag. R:en såg ut o trivas 🙂 Blev det ett dyrt kalas eller klarar man sig på typ 10k?

Janne248
        Deltagare
          alrik
          Deltagare

Hur mångamil in i Tyskland är det?Ser ut att vara en bit

170 mil från Västerås om man åker broarna genom Danmark. Resan ner tog 23h med stopp för frukost och ett stopp för mat. Vi kom in i Tyskland vid fel tid, började redan tjocka ihop sig före Frankfurt. Sista 12-15 milen tog närmare 3h isf dryga 1h.

Hem åkte jag själv för att den ena bilen redan åkt på natten och den andra bilen skulle göra ett stopp i Köln för att kolla på schakspel 😮 Fick ett bättre flyt genom södra Tyskland och kunde hålla ett högre tempo själv. I Danmark blev det ett stopp på 1h pga en olycka på Stora Bält bron. Totalt tog det 18h hem med 2 matstopp och ett stopp i Alvesta för att fika hos en kompis.

Budgeten för resan hade jag satt upp på ca: 10k per man, dvs 20k för bilen. Vi bodde i Koblenz som liggar 5-5,5mil från banan.
            3500 kr hotell 3 nätter med frukost
            8400 kr bensin
            1500 kr mat& dryck
            1300 kr 2 x 4 varv
            1100 kr broavgifter
            1000 kr övrigt

Totalt 17800kr, dvs 8900kr per man.

Boendet går säkerligen att fixa till billigare dock så pågick Classic Weekend på GP-banan den helgen så det minskade möjligheterna. Om vi ska lägga till slitage på bil osv så sticker det säkerligen iväg över 10k/man men vafan biljävlen ska ju användas! 😀

Förövrigt tycker jag om den tyska disiplinen på Autobahn, var nästan jobbigt att komma in i Danmark där dom kör som fulla kossor med total avsaknad av att titta i backspegeln…

/Mikael

LegacyLarsa
            Keymaster

Låter hur kul som helst!

Och tack för att du delger information om allt runtomkring och på bana för oss som är intresserade. 🙂

/Lars

h0lle
              Deltagare

9.05 är ju en riktigt bra tid. grattis! polarn kör på 8.30 har jag för mig och då snackar vi 440hk och 305 r-däck.
                skulle åka ner och prova jag med. 😛

alrik
                Deltagare

http://www.youtube.com/watch?v=SEQmwdj1FOk

Ett klipp från min bil när jag ligger bakom den ena bilen som vi åkte ner med. Kommer mera film senare.

/Mikael

alrik
                  Deltagare

http://www.youtube.com/watch?v=Rzgl_sMVx6Q

BTG 9,05 varvet med 2 passagerare

Lite lätt irretation av mig på slutet vid felväxling.:+

Förövrigt så är det inte en liten flicka som sitter och fnittar utan en man på 30-32år. 😀

/Mikael – inte alls sugen på en återtripp…

Janne248
                    Deltagare

170 mil från Västerås om man åker broarna genom Danmark.

8400 kr bensin

170+170=340 mil
                      340×1,1×13=4862 kr

Bensin för 3500 :- 😮 på banan?

alrik
                      Deltagare

170+170=340 mil340x1,1×13=4862 kr Bensin för 3500 :- 😮 på banan?

Runt 1600-1800kr för bankörningen i bränslekostnad, då är 12 mil pendling till och från hotellet inräknat.

Bensinen låg runt 14-14,50kr/litern i Sverige och lite till i Tyskland. Räknade på ett snitt på 15kr/litern.

Att hålla sig till 1,1 liter/milen skedde nog enbart 60-70 mil i Tyskland. Blev några stinser på dryga 200km/h och då drar det bensin som tusan. Genomfarten i Sverige drar även det mer bensin när man håller lite tempo eftersom folk inte har vett att hjälpa åts i trafiken.

Men visst går det att kapa i bränslekostnaden om man vill. Dock så tyckte jag att ligga och köra 100km/h fram och tillbaka inte var så lockande. Om man ska åka snålt så ska man nog satsa på en annan bil.

/Mikael

Turbovin
                        Deltagare

Ser ut att ha varit en grymt kul upplevelse 🙂

Var det inte jobbigt att nöta på Autobahn med Type R:ens utväxling?

Visar 11 inlägg - 1 till 11 (av 11 totalt)
                        • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.