› SSC › Modellspecifikt › Impreza / STI Racing / BRZ › Motor › Mobil1 5W-50 för tunn?
- Detta ämne har 23 svar, 2,257 deltagare, och uppdaterades senast för 18 år, 8 månader sedan av
Turbonauten.
-
FörfattareInlägg
-
21 september, 2006 kl. 11:28 #3458
p_ilis
DeltagareHallåj!
Tänkte hälla i lite ny olja idag och har köpt Mobil1’s 5W-50. Sökte lite här på forumet och en del verkar var lite tunn. Tänkte att det vore bra nu fram emot hösten vintern (byter var 600:e).
Ska jag byta den eller funkar den?
/Peter
21 september, 2006 kl. 11:41 #58934Niklas
DeltagareMotorn kommer säkert inte ta skada även om 5W-50 är tjockare än 5W-40. Du får tänka på att låta motorn få upp temperatur innan du börjar ladda. Detta om bilen utomhus och/eller får känna på låga minusgrader, men står den i varmgarage kan du egentligen ha samma olja på sommaren som på vintern.
Tips till nästa gång, varför inte söka före du köper? 😉
21 september, 2006 kl. 11:46 #58923p_ilis
DeltagareHehe, sökte faktiskt lite innan men tyckte inte att jag fick någon bra överblick över vad man skulle ha.
Så som jag förstod det då så skulle den första delen (5W) vara typ 5-10 på vintern och 10-30 på sommaren. Att den andra siffran spelade så mycket roll framkom inte i min snabba sökning. 🙂
Men den verkar vara ok då?
Mvh
Peter21 september, 2006 kl. 11:58 #58935Niklas
DeltagareHär är en bra bild:
http://www.shellkonto.nu/alien/temp/viskositet.gif
(Bild från http://www.carbibles.com)Som du ser i diagrammet så är medför lägre siffra att oljan funkar i kallare omgivning och med funkar innebär att den inte blir för tjock. Ju kallare det är desto tjockare blir oljan = lägre första siffra innebär tunnare olja. Den högre siffran är hur tunn oljan blir när den når 100 grader (hyffsat normal arbetstemperatur).
Viscosity and Viscosity Index (VI).
The proper viscosity is the single most important criteria of a lubricating oil. The basic performance of machinery is based on the viscosity of the lubricant. Viscosity is, if you like, the resistance to the flowability of the oil. The thicker an oil, the higher its viscosity. The chart on the right shows a rough guide to ambient temperatures vs oil viscosity performance in both multigrade (top half) and single grade (lower half) oils.
Multigrade oils work by having a polymer added to a light base oil which prevents the oil from thinning too much as it warms up. At low temperatures, the polymers are coiled up and allow the oil to flow as it’s low number (W number) indicates. As the oil heats up, the polymers unwind into long chains which prevent the oil from thinning as much as it normally would. The result is that at 100°C, the oil has thinned only as much as it’s higher rating. Think of it like this: a 10W30 oil is a 10-weight oil that will not thin more than a 30-weight oil when it gets hot.
The viscosity index of a lubricant is an empirical formula that allows the change in viscosity in the presence of heat to be calculated. This tells the user how much the oil will thin when it is subjected to heat. The higher the viscosity index, the less an oil will thin at a specified temperature. Multi-viscosity motor oils will have a viscosity index well over 100, while single viscosity motor oils and most industrial oils will have a VI of about 100 or less.Viscosity and oil weight numbers is quite a nauseatingly detailed topic. So if you’re curious about why a 15W50 oil is so-called, then put on the geek shield and pop over to the Viscosity Page…..
(Text från http://www.carbibles.com)21 september, 2006 kl. 12:20 #58924p_ilis
DeltagareAh, då klarnade det lite. 🙂
Så ifall jag alltid kör försiktigt när motorn är kall och det inte är några extremt låga temperaturer ute så är det alltså nästan bara den högre siffran jag bör titta på? Är 50 en bra siffra för Imprezor?
/Peter
21 september, 2006 kl. 12:20 #58925p_ilis
Deltagaredubbelpost
21 september, 2006 kl. 12:53 #58918Manor
DeltagareHej !
Första siffran ska vara 10 (till en GT i varje fall), enligt information. Siffra nummer 2 får väl vara hur hög som helst. Problemet med Imprezan är att den kan börja knacka om oljan är för lättflytande när den är kall (lägre siffra än 10). Detta är åtminstone det som jag har läst mig fram till.
21 september, 2006 kl. 13:09 #58926p_ilis
DeltagareTack för tipsen från er båda. Får åka och kolla med Micro ifall jag kan byta oljan jag köpt mot någe vettigare. 🙂
/Peter
21 september, 2006 kl. 13:16 #58927p_ilis
DeltagareVilken av följande oljor skulle ni ha kört med:
http://www.micro.se/Products/section.asp?sectionID=5577?
/Peter
21 september, 2006 kl. 13:25 #58936Niklas
Deltagare”Castrol GTX Magnatec 5W-40” som är helsyntetisk. Men du bör byta till typ 10W-50 eller 15W till sommaren.
Häll i fyra liter och fyll de nya oljefiltret innan du skruvar dit det.
Att det skulle börja knacka med 5W-40 har jag aldrig hört talas om och aldrig fått utslag för under de åren jag kört med 5W-40 och Knocklink. Om det blir ytterligare en vargavinter som förra året så har jag mycket hellre 5W än 10W i motorn om jag skall göra många kallstarter.
21 september, 2006 kl. 14:25 #58928p_ilis
DeltagareDå får det blir sån istället. Åker till Micro strax och byter. 🙂
Tack igen!/Peter
21 september, 2006 kl. 14:51 #58929p_ilis
DeltagareDet verkar som den är en halvsyntet och inte alls populär på scoobynet. Men den är ok? *Svårt det här* 🙂
http://bbs.scoobynet.com/showthread.php?t=512122
/Peter
21 september, 2006 kl. 15:05 #58937Niklas
DeltagareHelsyntet skall du ha, tycker det står det på dunken men jag kan ha fel.
http://www.micro.se/images/produktSidaStor/11826.jpg
”Fully synthetic”
Glöm inte att du behöver ungefär 4.5-5l så det räcker inte med en sån dunk som är 4l.
21 september, 2006 kl. 15:06 #58917Wiklundh
DeltagareSka du kallstarta bilen på vintern kan det vara gøtt med 5W-XX, men står bilen alltid i varmgarage kan du køra 10W-XX.
Kør sjælv på CASTROL EDGE 10W/60.
Subaru sjælva kør med Castrol 5W/30.21 september, 2006 kl. 15:13 #58916SecretAgentMan
DeltagareJag personligen hällde precis i Castrol Lightec i LillaBlå, syntetisk 10-40, Silverpilen får gå på Castrols sportigare alternativ 10-60.
Blir det vargavinter är motorvärmare faktiskt viktigare än 5 vs 10 – men Äljen har helt rätt i att en tunnare kall olja är bra vid en kallstart.
Det är hårklyverier då en 5-40 duger alldeles fint allround, likaså med en 10-40, men körs det hårt (och varmt) är inte en lite tjockare olja inte helt fel (Motuls 15-50, eller Castrols 10-60 t.ex).
🙂
Hålla koll på nivån är något de flesta slarvar med, turbobilar har en tendens att ta lite olja, det är aldrig fel att ha lite känsla för hur mycket ens egen vill sopa i sig.
/J
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.