SSC Modellspecifikt Impreza / STI Racing / BRZ Motor Mobil1 5W-50 för tunn?

Visar 9 inlägg - 16 till 24 (av 24 totalt)
  • Författare
    Manor
    Deltagare

”Castrol GTX Magnatec 5W-40” som är helsyntetisk. Men du bör byta till typ 10W-50 eller 15W till sommaren…

Första siffran beskriver väl bara hur trögflytande oljan är då den är kall. Siffra nummer två beskriver trögheten på varm olja. Det man borde vilja ha på sommaren är en olja som klarar värmen bättre…10 eller 15W borde alltså inte spela någon roll, utan det är den andra siffran man (möjligtvis) vill ha högre än 40!!?

Manor
      Deltagare

Ska du kallstarta bilen på vintern kan det vara gøtt med 5W-XX, men står bilen alltid i varmgarage kan du køra 10W-XX.Kør sjælv på CASTROL EDGE 10W/60.Subaru sjælva kør med Castrol 5W/30.

Nja, standard på de två Subaruverkstäderna som jag har varit på är delsyntetisk 10W-40 olja (Valvoline eller Quaker State).

Manor
        Deltagare

…hålla koll på nivån är något de flesta slarvar med, turbobilar har en tendens att ta lite olja, det är aldrig fel att ha lite känsla för hur mycket ens egen vill sopa i sig./J

Jag är rejält slarvig med detta själv. Men då min Impreza inte har dragit en droppe olja mellan bytena (var 625 mil) under mina totalt 15700 mil…så jag är väl lite lat ;). Jag kan dock tänka mig att det är annorlunda om man piskar dem hårt…

Wippe
          Deltagare

Kör en Legacy turbo som med sina hydrauliska lyftare är lite känslig för vilken olja man använder. Mobil1’an bla klarar inte att tysta lyftarna på min bil iaf. Vid senaste oljebytet blev det Castrol EDGE 0W-40, dyr som stryk men lyftarna tystnade och är det fortfarande (får se hur många mil till).

p_ilis
            Deltagare

Verkar vara många olika åsikter (som med det mesta).

Jag bytte inte oljan igår utan hällde i den jag köpt och kör på den tills nästa byte. Har inte märkt några konstigheter ännu. *ta i trä*

/Peter

FlyingFin
              Deltagare

🙂

Info om oljan, detta är en mycket bra olja som håller en mycket hög kvalité. Jag kör själv denna i min PSE III höst, vinter och vår.

http://www.mobil.com/Sweden-Swedish/Lubes/PDS/GLXXSEPVLMOMobil1_5W-50.asp

På sommaren kör jag med Castrol EDGE Sport 10W-60. Som även denna naturligtvis är en mycket bra olja som håller en mycket hög kvalité.

http://www.castrol.com/castrol/productdetail.do?categoryId=9005229&contentId=7009580

Mvh Pekka ”When we came in to the woods, we went really FLAT OUT”-Tommi Mäkinen 😀
                Älskar min PSE III när jag kör den FLAT OUT :7

Niklas
                Deltagare

FlyingFin: Och alla de andra tillverkarna säger att sina oljor är dåliga och skadar motorn? 🙂

FlyingFin
                  Deltagare

😀 Ja alla märken är bäst när man läser deras produkt blad.

Både Mobil1 och Castrol är ju kända märken från racing världen sedan länge tillbaka.

Har ju i och för sig aldrig sett ett test resultat på vilken olja av alla märken som är bäst, men att Mobil1 och Castrol tillhör topp skiktet råder det ju inga tvivel om.

Själv klart så finns det andra märken som säkert är lika bra eller bättre, tex. Motul som SWRT kör med eller RedLine :9

Mvh Pekka ”When we came in to the woods, we went really FLAT OUT”-Tommi Mäkinen 😀
                    Älskar min PSE III när jag kör den FLAT OUT :7

Turbonauten
                    Deltagare

Jag har snart haft körkort i 12 år och bara kört turbobilar hela tiden. Saab, Porsche och ett par Imprezor. Samtliga lätt trimmade. Jag har alltid kört Mobil1 5W-50 året runt och aldrig haft det minsta motorproblem. Isbilen jag har nu är en gammal Saab 900 T8 som gått några triljoner mil. Den vrider jag ofta igång utan motorvärmare i -20 eller mer. För att sen plåga på isbanan tills alla vätskor kokar. Nemas problemas!
                      Mvh Emil
                      http://www.emilberglund.se

Playlist: Impreza GT, 900 turbo, Minimoto 14E, Pygmécross DB-7

Visar 9 inlägg - 16 till 24 (av 24 totalt)
                    • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.