SSC Modellspecifikt Impreza / STI Racing / BRZ Allmänt modell info

Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 16 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #30337
    Ruben77
    Deltagare

      Hejsan

      Jag har en subaru impreza wrx ss från 2009

      Köpte den hos en subaruhandlare som förklarade lite snabbt att det var en specialmodell
      Såld i 20 ex i Sveriges.

      Den är tydligen lättad o har förstärkt chassi samt 265 hk standard.
      Samma kaross som sti racing men inte inte skärmbreddningen o annan bak o fram kogångare.

      Är det någon här som har koll på om de sitter en wrx eller sti motor i ?
      Ska man köpa avgassystem för en impreza wrx eller en sti racing osv ?
      Vill typ ha så mycket info som möjligt om denna modell.
      Finns lite bilder i galleriet.

      #256099
      Patrick P931
      Deltagare

        EJ255, dvs WRX (och FXT) motor. Enkel avcs, VF52, borde inte vara någon skillnad på avgassystemen(?). Tack vare en VF snurra kan du med stor glädje plocka ut runt 100 hk till med rätt uppgraderingar. Rätt vore enligt mig, STi (eller motsvarande) intercooler, stabil downpipe med racekat, stabilt avgas, walbropump och så en bra mappning.

        Då utblåset från kompressorn är annorlunda på 52 jmfrt med 48 (STi turbon) kan det vara lite meck med intercoolern. Det finns bra eftermarknadskylare med de kostar skjortan så det billigaste bästa alternativet är antingen fixa inloppet eller byta snurra mot en 48. Då 52an är en bolt on uppgradering till FXT 09-13 blir den nog väldigt lättsåld. Har du en hyfsad budget köper du en bra (inte ”ebay”) tmic.

        Har du ett bilintresse och känner dig lagom smart kan du med fördel mappa om själv. 300 hk utan någon hårdvaruändring fixar du ganska lätt!

        🙂

        #256102
        Ruben77
        Deltagare

          Det som verkar bli krångel med avgassystemen är väl att de e en sedan modell då veg inte om avgassystemet från wrx 2008 har samma fästen.

          Köpte baklucka o vinge från en sti racing vilket passade perfekt.

          De sitter dubbla ljuddämpare under som på sti racing o om jag fattat rätt har vanliga wrx en stor dämpare med dubbla utblås????

          #256103
          Ruben77
          Deltagare

            EJ255, dvs WRX (och FXT) motor. Enkel avcs, VF52, borde inte vara någon skillnad på avgassystemen(?). Tack vare en VF snurra kan du med stor glädje plocka ut runt 100 hk till med rätt uppgraderingar. Rätt vore enligt mig, STi (eller motsvarande) intercooler, stabil downpipe med racekat, stabilt avgas, walbropump och så en bra mappning.

            Då utblåset från kompressorn är annorlunda på 52 jmfrt med 48 (STi turbon) kan det vara lite meck med intercoolern. Det finns bra eftermarknadskylare med de kostar skjortan så det billigaste bästa alternativet är antingen fixa inloppet eller byta snurra mot en 48. Då 52an är en bolt on uppgradering till FXT 09-13 blir den nog väldigt lättsåld. Har du en hyfsad budget köper du en bra (inte ”ebay”) tmic.

            Har du ett bilintresse och känner dig lagom smart kan du med fördel mappa om själv. 300 hk utan någon hårdvaruändring fixar du ganska lätt!

            🙂

            Tack för grymt bra info.

            Är dock helt ny på detta så förstod inte allt
            Det jag hade tänkt uppgradera först är avgasystemet.

            Något spec jag ska tänka på ?

            Finns de bra/dåliga system ?

            Jag har tittat på ett catback system från HKS

            #256104
            Ruben77
            Deltagare

              #256105
              Ruben77
              Deltagare

                EJ255, dvs WRX (och FXT) motor. Enkel avcs, VF52, borde inte vara någon skillnad på avgassystemen(?). Tack vare en VF snurra kan du med stor glädje plocka ut runt 100 hk till med rätt uppgraderingar. Rätt vore enligt mig, STi (eller motsvarande) intercooler, stabil downpipe med racekat, stabilt avgas, walbropump och så en bra mappning.

                Då utblåset från kompressorn är annorlunda på 52 jmfrt med 48 (STi turbon) kan det vara lite meck med intercoolern. Det finns bra eftermarknadskylare med de kostar skjortan så det billigaste bästa alternativet är antingen fixa inloppet eller byta snurra mot en 48. Då 52an är en bolt on uppgradering till FXT 09-13 blir den nog väldigt lättsåld. Har du en hyfsad budget köper du en bra (inte ”ebay”) tmic.

                Har du ett bilintresse och känner dig lagom smart kan du med fördel mappa om själv. 300 hk utan någon hårdvaruändring fixar du ganska lätt!

                🙂

                hejsan

                hittade en test eller genomgångsfilm o youtube angående wrx 2009 me 265 hk o enligt den så skall 2009 års modell ha samma turbo som sti har, borde inte sti´ns intercooler passa rakt på ??

                #256100
                Patrick P931
                Deltagare

                  Enkelt att kolla, titta på utloppet från turbon mot intercoolern. Rak och sen slang = vf48, ”böj” i metal = vf52. Googla efter bilder för bättre förklaring. 🙂

                  #256106
                  Ruben77
                  Deltagare

                    Låter ju lätt

                    Ska ut under huven idag

                    Ska försöka få bild på det

                    #256107
                    Ruben77
                    Deltagare

                      Sitter ningen slang mellan turbon o ic iaf

                      Ska lägga bild i galleriet

                      #256108
                      Ruben77
                      Deltagare

                        http://www.subaruclub.se/forum/album.php?albumid=156&pictureid=911

                        en bild på det, är totalt helt ny på de här med turbo men hoppas ja fick med allt på bilden 🙂

                        #256109
                        Ruben77
                        Deltagare

                          hittade denna info på ett annat forum

                          Well if you have an 08 that’s actually a TD04.

                          If you have the 09, then you have the VF52.

                          Here’s how it breaks down

                          1) VF52 is essentially the same as the VF48, but with a different flange that bolts directly to the intercooler. The VF48 just has an open end that uses a hose clamp and tubes to connect to the intercooler.

                          #256101
                          Patrick P931
                          Deltagare

                            Då du verkar genuint intresserad av din bil rekommenderar jag dig att skaffa en Tactrixkabel och börja logga. Det är väldigt roligt!

                            Senare, då du känner dig mer bekväm, kanske du t.o.m. vågar ändra i dina mappar. Men börja med att logga. 🙂

                            #256110
                            Ruben77
                            Deltagare

                              Var hittar man en sådan kabel ??

                              #256111
                              Ruben77
                              Deltagare

                                Var hittar man en sådan kabel ??

                                #256112
                                Ruben77
                                Deltagare

                                  Var hittar man en sådan kabel ?

                                Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 16 totalt)
                                • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.