SSC Modellspecifikt Impreza / STI Racing / BRZ Allmänt Möjligt fel på impreza ?

Visar 4 inlägg - 1 till 4 (av 4 totalt)
  • Författare
    wrx_henke
    Deltagare

Jag kör en subaru impreza wrx-01a som nyss har varit inne på service och trots det så hackar bilen , vilket den gjorde även innan servicen, på 1:ans växel ibland när man ska komma iväg. jag bara undrar om någon har något förslag på vad som kan vara fel?

Manor
      Deltagare

Vad menar du med hackar?
        Går motorn ojämnt, eller menar du att kopplingen ”hugger”?

Bägge delarna är tämligen normala saker, åtminstone på en GT.
        När bilen är kall så smårycker motorn en del, och väldigt många har problem med att kopplingen ”hugger” lite, speciellt när det är kallt och fuktigt ute.

Lösningen kan vara att mappa om bilen med exempelvis Ecutec, men det kostar en del och den som mappar brukar nog mest satsa på de delar av mappen som är involverad vid mer effektuttag.

Slirar man lite med kopplingen så försvinner ”huggandet” ett tag, men detta sliter såklart en del på kopplingslamellen. Jag tyckte att man vande sig vid detta, och man kommer iväg bra om man håller ett lågt varv. Byte till en annan koppling än original lär väl också lösa detta irriterande problem, men absolut inte en sinter-koppling där kan man prata om problem att komma iväg smidigt :D.

Jag kan ju dock vara fel ute…det är kanske inget av ovanstående du menar när du säger ”hackar”.

wrx_henke
        Deltagare

Okej, den hackar även när det är varmt ute och motorn har blivit varm, jag har ju satt på ett ferrita system så kanske är med mappningen att göra då? Men vet inte hur jag ska förklara men hela bilen skakar kan man säga, på subaru sa dom att det inte var kopplingen det misstänkte jag först men nu vet jag inte.

Björk
          Deltagare

Okej, den hackar även när det är varmt ute och motorn har blivit varm, jag har ju satt på ett ferrita system så kanske är med mappningen att göra då? Men vet inte hur jag ska förklara men hela bilen skakar kan man säga, på subaru sa dom att det inte var kopplingen det misstänkte jag först men nu vet jag inte.

Låter verkligen som att det har något med kopplingen att göra. Brukar vara rätt vanligt att packboxen mellan låda å motorn blir kass också.

Visar 4 inlägg - 1 till 4 (av 4 totalt)
          • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.