SSC Modellspecifikt Impreza / STI Racing / BRZ Motor Momentdragning topplock

Visar 8 inlägg - 1 till 8 (av 8 totalt)
  • Författare
    Anden
    Deltagare

Jag undrar om någon här vet hur hårt man ska dra topparna när man har en trelagers stål topplockspackning? Det sitter även ARP bultar och muttrar där om det gör nån skillnad?
      Är det orginalmomentet man ska dra med?

Motorn är en EJ20 från en GT MY99

Tacksam för svar!

MVH
      Patrik

SecretAgentMan
      Deltagare

Du skall dra med ARP’s egna momentangivelser, torde ha stått på lappen som följde med pinnbultarna. 🙂

ARP är inte sträckbult på samma sätt som standard, och dras med ett rakt moment, utan en massa backande.

/J

Anden
        Deltagare

Okey, suveränt!
          Tack för ett snabbt svar.

/Patrik

Anden
          Deltagare

då till min nästa fråga, på lappen står det att det ska dras med 72 ft lbs! Hur omvandlar man det till NM?

/Patrik

Edit: Googlade och hitta svar på den frågan!!!

STIred
            Deltagare

Det är bara amerikanerna som vänder på beteckningarna hit o dit. Men det rätta sättet o skriva enheten för vridmoment är lbft. Men vissa använder ftslb eller ft/lb av nån anledning

Så googla igen och du kommer hitta att 1 LbFt = 1.356 Nm 😉

Edit: eller tror t.o. m. om man ska vara riktigt petig så ska det egentligen heta lbf ft= poundforce foot Du multiplicerar en kraft med en längd för o få vridmoment därav lbf och inte enbart lb som är ju måtteneht för massa.
              He he onödigt vetande 😀

/r

lunkan
              Deltagare

Har för mig att det stod 100NM på instruktionslappen som följde med mina ARP bultar.

foss
                Deltagare

Vad är det för hylsa till dessa ARP bultar? Är det samma som sitter original, och vad är det?

lunkan
                  Deltagare

Om jag minns rätt så är det en 12kants hylsa i storlek 14 men kan minnas fel ang. storlek!

Visar 8 inlägg - 1 till 8 (av 8 totalt)
                  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.