Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 16 totalt)
  • Författare
    Vectorm12
    Deltagare

Som sagt: Min mor backade på pärlan i lördagskväll och idag är det dags att montera loss fronten för omlackering, och lite mindre underhåll. Nu till min fråga:

Kan någon berätta för mig hur i hela friden strålkastarna sitter fästa i fronten på min GT MY00? Jag har demonterat grillen och lossat på de två skruvar som håller fast strålkastaren framtill samt den lilla skruv som håller ihop positionsljusen med strålkastaren.

Kruxet är att strålkastaren fortfarande sitter ihop med positionsljuset(som i sin tur sitter fast någonstans) och jag lyckas inte riktigt hitta var det är någonstans.

Vectorm12
      Deltagare

Upp, snabbt svar uppskattas…

Larry
        Deltagare

Utan att vara expert på ämnet så om jag inte minns fel från min GT så sitter positionsljusen även med en ”plupp” i riktning rakt bakåt. Hade oxå bekymmer med det när jag försökte byta lampa bara.
          Lösningen var alltså att lossa skruven ovanpå och sedan dra alltihop rak ut/framåt i bilens riktning, då ploppar den loss!

Vectorm12
          Deltagare

Ok så positionsljus sitter bara med en plugg?

Ska kolla det omgående… misstänkte något liknande eftersom jag inte lyckas hitta några skruvar på åtkomliga ställen.

Strat
            Deltagare

Ok så positionsljus sitter bara med en plugg?Ska kolla det omgående… misstänkte något liknande eftersom jag inte lyckas hitta några skruvar på åtkomliga ställen.

Nje, det sitter en skruv uppifrån, under huven. Sen är det bara att dra. Möjligtvis måste man trycka innifrån också.

Vectorm12
              Deltagare

Jo skruven har jag tagit bort redan…

Fick bort det vänstra positionsljuset utan problem genom att bara ”lirka” lite på det men det högra är en annan sak. Det jag har problem med nu är att ”fästet” (en skruvskalle som fäster i ett stycke på strålkastaren inte riktigt vill lossna… Jag har försökt med lite lätt övertalningen men lik *!#/(%”&#%/½!” sitter det kvar…

Har förresten plåtat en hel del så snart ska man kunna sy ihop en guide på detta också…

Vectorm12
                Deltagare

Fy vad jag vill ha garage med lyft, ryggen håller på att ta kål på mig. Fortfarande inte lyckats få loss det högra(sett framifrån vänstra) positionsljuset men resten är iaf inget problem.

Har plockat bort blinkers på fronten så att jag skulle komma åt underifrån att skjuta på bakifrån men det hjälper inte riktigt heller… har funderat på att bända men hittar inget bra ställe att göra det på. 🙁

Ideér uppskattas verkligen just nu…

Strat
                  Deltagare

Men ska du bara ha loss fronten?

Vectorm12
                    Deltagare

jepp, tyvärr så sitter ju några fästen under strålkastaren så jag måste ju ha loss strålkastaren(samt positionsljus för att komma åt dem.

SecretAgentMan
                      Deltagare

Häää….de clipsen behöver du inte fippla loss, lossa hela ”ramen” som fronten sitter på istället, 2st kralligare bult på varje sida, kika ned bredvid batteriet, resp. ABS-enheten.

/J

Vectorm12
                        Deltagare

fan också, det skulle jag vetat tidigare, nu fick jag efter många om och men bort strålkastaren och positionsljuset men nu undrar jag bara var de sista klipsen sitter eller ska jag lossa hela ramen ändå?

Vectorm12
                          Deltagare

Hittar bara två bultar på höger resp. vänster sida vid batteri/ABS enhet men hur i helafriden ska man komma åt dem?

Ett vanligt spärrskaft är på tok för stort för jobbet, och shiftnyckel funkar inge vidare de heller…

Tror att jag istället plockar bort bara fronten nu när jag ändå kommit så här långt…

Vectorm12
                            Deltagare

Dåså nu är alla klips jag hittat bortagna. De som sitter ovanpå fronten under grillen och strålkastarna, och de två som sitter nertill i hjulhuset på vardera sida. Vilka har jag missat? 🙂

Storm
                              Deltagare
                                Vectorm12
                                Deltagare

lite i senaste laget men man tackar 🙂

FInt med sådan fin service från folket på SSI 😀

Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 16 totalt)
                                • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.