› SSC › Modellspecifikt › Impreza / STI Racing / BRZ › Motor › Montera oljekylare
- Detta ämne har 10 svar, 3,944 deltagare, och uppdaterades senast för 12 år, 10 månader sedan av
roadtip85.
-
FörfattareInlägg
-
15 maj, 2011 kl. 19:51 #25887
goffemannen
DeltagareHej alla glada.
Det är så att ja tänkt montera en extern oljekylare på min bil så ja tänkte fråga er andra som har fmic och extern oljekylare. Var har ni monterat oljekylaren och vilken storlek har ni på den?
Det är nämligen så att ja har en Setrab kylare liggandes men ja kommer inte på nån bra plats å sätta den på. Den är nämligen en 25 raders så den tar lite plats.
En sån här är det.
http://www.trendab.se/oljekylareoilcooler-25-radrow-p-224-c-184.aspxTotal längd: 405 mm.
Total höjd: 195 mm.
Total tjocklek: 50 mmMen om ja skaffar mig en mindre så går de nog montera den innanför grillen. Då får en t.ex en sånhär plats.
http://www.trendab.se/oljekylareoilcooler-16-radrow-p-230.aspx
Sen så tänkte ja köpa typ ett sånt här kit.
http://www.trendab.se/monteringskit-med-termoblock-p-384-c-184.aspx
16 maj, 2011 kl. 09:17 #224046Nikke McRae
DeltagareSå här gjorde jag på min:
Det är 13-radiga från Tredab.
De stålomspunna slangarna kommer från KG Trimning, då jag köpte en annan oljekylare först, men satsade istället på 2 st i grillen. Mellan kylarna fixade jag en pressad slang hos Hydroscand, då vanlig slangklämma ville läcka.Fungerar riktigt bra tycker jag. Håller stabila 90 grader vid bankörning. Funderar faktiskt på om det hade räckt med 1 st.
16 maj, 2011 kl. 09:54 #224051goffemannen
Det är 13-radiga från Trendab.
De stålomspunna slangarna kommer från KG Trimning, då jag köpte en annan oljekylare först, men satsade istället på 2 st i grillen. Mellan kylarna fixade jag en pressad slang hos Hydroscand, då vanlig slangklämma ville läcka.Fungerar riktigt bra tycker jag. Håller stabila 90 grader vid bankörning. Funderar faktiskt på om det hade räckt med 1 st.
Ser mycket snyggt ut det där. Borde räcka med en Setrab 16 raders kylare då. Sen fixa samma slangar som du har. Blir ju bättre än vanlig gummislang.
Eller se om lokala slangnissen kan fixa stålomspunna pressade slangar. Sen köpa termoblock och adaptrar löst. Kanske kan bli lite billigare än att köpa på kg trimning.
Kör du med termostat eller utan?
Hur gör man när man ska fylla på/byta olja när man har oljekylare? Och ungefär hur mkt mer måste man ha i?
16 maj, 2011 kl. 12:34 #224055iron m///
Det är 13-radiga från Tredab.
var har du köpt den delen där du sätter in slangarna framför filtert?
mvh
16 maj, 2011 kl. 12:39 #224052goffemannen
Deltagarevar har du köpt den delen där du sätter in slangarna framför filtert?
mvh
sånna finns att köpa på både trendab och kgtrimning. Finns även andra som har det.
16 maj, 2011 kl. 12:43 #224053goffemannen
DeltagareNån som vet om det är m20x1.5 gänga till filtret?
16 maj, 2011 kl. 15:52 #224047Nikke McRae
DeltagareJapp, det är M20x1,5 på filteradapern. Och termostat är ett måste. Man vill inte ha in kall olja i oljekylaren.
Oljan rinner tillbaka när den svalnat och rinner ut när man plockar loss filtret. Vill man vara extra nogrann så får man lossa slangarna, men det gör inte jag.
När man fyller på så gör man som vanligt, för att sedan varmköra den och sedan fylla på tills man har fullt på stickan.16 maj, 2011 kl. 15:56 #224054goffemannen
DeltagareJapp, det är M20x1,5 på filteradapern. Och termostat är ett måste. Man vill inte ha in kall olja i oljekylaren.
Oljan rinner tillbaka när den svalnat och rinner ut när man plockar loss filtret. Vill man vara extra nogrann så får man lossa slangarna, men det gör inte jag.
När man fyller på så gör man som vanligt, för att sedan varmköra den och sedan fylla på tills man har fullt på stickan.okej. då är jag med. Får bli att beställa en 16 raders från tendab då. sen är det nog lättast att köpa monteringskit från kgtrimning.
15 juli, 2012 kl. 00:08 #224049roadtip85
KeymasterLyfter denna tråd med en fråga! 🙂
Sitter och kollar på oljekylare, och tänkte satsa på den 13-radiga från Trendab:
http://www.trendab.se/oljekylareoilcooler-13-radrow-p-229-c-184.aspx
Kan alltid installera en andra som Nikke om det behövs…Min fråga är vad mer som behövs för monteringen, ska man köra på följande från KG trimning:
”Monteringssats High Performance, med termoblock, utan termostat, metallomspunna slangar, fasta anslutningar
D:O med inbyggd termostat” BEST NR: 2760
Och 2x ”Oljeslang metallomspunnen med fasta 1/2″ anslutningar 1.2m” BEST NR: 2414Sen behöver man även ”Setrab oljekylsadapter” från Trendab antar jag?
http://www.trendab.se/setrab-oljekylsadapter-p-319-c-184.aspx
Vilken gänga är det man ska köra på då?Är det nåt mer ”självklart” man behöver som jag glömt bort? 🙂
Blir lite osäker när allt inte säljs i ett kit färdigt för Imprezan! 😀
15 juli, 2012 kl. 09:40 #224048Nikke McRae
DeltagareKör du med KG Trimnings slangar så är det M22 i kylaren och 1/2tum i slangen.
Så här såg min inköpslista ut:
KG Trimning:
1st 2760 MONTERINGSSATS O-KYL HIGH PERFORMANCE INKL TERMOSTAT OCH METALLOMSPUNNA SLANGAR
1st 0626 CENTRUMBULT ADAPTER M20X1.5Trendab:
2st 6-113 Oljekylare/Oilcooler 13 rad/row
4st 6-K-22-07618, Adapter (M22U-1/2 U)Anledningen att jag köpte av KG Trimning var dels för de färdiga slangarna och dels att jag köpte en oljekylare där först som jag inte fick plats med.
Går ju köpa även sandwishplattan och centrumbulten från Trendab, om du gör egna slangar.16 juli, 2012 kl. 04:22 #224050roadtip85
KeymasterTack!
Har beställt samma som du! Fast testar med 1 kylare först… -
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.