SSC Modellspecifikt Impreza / STI Racing / BRZ Motor Montera på 3" efter turbo – Vad gäller?

Visar 12 inlägg - 1 till 12 (av 12 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #33490
    KennyBarroz
    Deltagare

      Hejsan alla!

      Har införskaffat mig en Impreza WRX STI -03 som fått en tidigare motoroptimering (nu ca 306hk)

      Det sitter idag 3″ efter katten och jag har förstått att genom att montera ett 3″ efter turbon kan jag urvinna lite mer effekt men också mer vrid från botten.

      Vad bör jag tänka på vid denna installation? Behöver bilen mappas för denna ändring?
      Bör jag titta på kallare tändstift?

      Ge mig lite tips och kött på benen tack.

      #275640
      Igge
      Deltagare

        Mappningen kan behöva en översyn, men det kan också funka.
        Har du möjlighet att låna en bredbandslambda och hålla koll på laddtrycket så vore det bra.

        Finns ju de som kört 3 tum utan optimering och utan problem,
        sedan finns det de som inte har haft lika bekymmersfritt

        Stiften tror jag inte behöver bytas för så milda ändringar

        #275646
        KennyBarroz
        Deltagare

          Mappningen kan behöva en översyn, men det kan också funka.
          Har du möjlighet att låna en bredbandslambda och hålla koll på laddtrycket så vore det bra.

          Finns ju de som kört 3 tum utan optimering och utan problem,
          sedan finns det de som inte har haft lika bekymmersfritt

          Stiften tror jag inte behöver bytas för så milda ändringar

          Tack för infon!

          Vad är det för riktlinjer jag bör gå efter gällande laddtrycket?
          Finns det fler sådana värdefulla tips&trix FAQ för nykomlingar?

          Billigast men kanske också tidskrävande mappnings alternativet är att göra det själv via open source. stämmer det? eller finns det andra genvägar i Västra Götaland?

          #275641
          Igge
          Deltagare

            Svårt att svara på då du redan fått optimering och jag inte vet hur den är utformad, så då är det bäst att kika före och efter och se om det ändrades

            #275642
            Igge
            Deltagare

              Angående stiften kan man säga att många rekommenderar sjuor men samtidigt säger att det inte är nödvändigt att byta om man inte ska öka 75-100 hästar från original

              Så internet är lite kluvet 😛

              #275647
              KennyBarroz
              Deltagare

                Svårt att svara på då du redan fått optimering och jag inte vet hur den är utformad, så då är det bäst att kika före och efter och se om det ändrades

                Tack iaf för svaret på min fråga!

                Får väll inte göra annat än att göra rätt från början! d—0.o—b

                #275639
                Adam K
                Deltagare

                  Laddtrycket på newage-imprezor är kända för att skena om de får friflödande downpipes/avgas. mappningen av laddtryckssolenoiden kan behövas ses över, eller att den byts mot en dawe’s device-liknande ventil.
                  En del får problem med CEL, vilket har att göra med hur lambdan hamnar i nya downpipen. Kan ibland lösas med att lambdan får en ’ytligare’ infattning (aka CEL-fix)

                  #275643
                  Igge
                  Deltagare

                    Kan tillägga att WRX är mer kända för det än WRX STi
                    Däremot har den ju redan optimerats så det är ju svårt att säga hur den här kommer reagera

                    #275645
                    kinugawa
                    Deltagare

                      Med stock room med orginat tback så ladda min ca 1-1,1 bar och dalar mot 0,9. Med 3″ catback orginal downpipe och stock room. Exakt samma som innan.

                      Med 3″ turboback med racekisse så får jag en laddtrycksspik på 1,45 bar och sedan landar på 1,1 bar med orginalroom. Är ganska svårt att mappa bort det på ett bra sätt! Men per gear compensation har hjälpt en del.

                      Kan noteras att det är en wrx sti och inga spikningar sker. Bilen går heller inte snålt.

                      #275648
                      KennyBarroz
                      Deltagare

                        Med 3″ turboback med racekisse så får jag en laddtrycksspik på 1,45 bar och sedan landar på 1,1 bar med orginalroom. Är ganska svårt att mappa bort det på ett bra sätt! Men per gear compensation har hjälpt en del.

                        Kan noteras att det är en wrx sti och inga spikningar sker. Bilen går heller inte snålt.

                        Låter ju hur gött som helst, men kan man inte använda en bleed valve och ställa lägre ladd om man är orolig att 1,5 bar är för högt?

                        Jag kanske pratar i nattmössan så rätta mig om jag har fel.

                        #275644
                        Hyena
                        Deltagare

                          Hur funkar det med tretums turbo -kategorin racekat o sen original på gt00? Problem utan ommappning?

                          #275638
                          -L-
                          Deltagare

                            Hur funkar det med tretums turbo -kategorin racekat o sen original på gt00? Problem utan ommappning?

                            Kan slå i fuelcut pga för högt flöde genom motorn. Fixas med manuell laddtrycksstyrning.

                          Visar 12 inlägg - 1 till 12 (av 12 totalt)
                          • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.