SSC Modellspecifikt Impreza / STI Racing / BRZ Motor Montera större turbo?

Visar 6 inlägg - 1 till 6 (av 6 totalt)
  • Författare
    Anders_S
    Deltagare

Hej,

Då min turbo på bilen har gett upp mer eller mindre går ju såklart tankarna kring en större turbo. Kommer jaga rätt på en STI snurra då jag kör en WRX idag. Nu till frågan. Om man monterar en sti snurra på min wrx utan att mappa är det skadligt för bil eller turbo?

Planen är givetvis att mappa inom en snar framtid men ekomnomin tillåter ej det just för tillfället.

Gilarski
      Deltagare

I de allra flesta fall kompromissar du mellan att få högre luftflöde + mer turbolag eller lite lägre luftflöde men rappare respons.

Jag vet inte vad som sitter i en Newage WRX (årsmodell ?) jämfört med en STI (VF43?) men om du kör samma laddtryck har en större turbo ofta bättre verkningsgrad, vilket får till följd att luften inte blir lika varm när den far in i cylindern. Detta medför att man behöver tillföra mera bränsle för att få ’optimal’ förbränning. Sålänge man håller sig inom WRX mappens arbetsområde för luft/bränsle+tändning så bör du vara safe.

Nån annan kan säkert komplettera.

Fricke.w
        Deltagare

Brukar vell alldrig vara en bra ide att bara plocka på en snurra med bätre kapacitet att skyfla luft än den gammla, och sedan köra som vanligt,
          Men de är klart du klara dig nog fram till mappnings dagen om du kör lungt och städat, men du bör ej pressa bilen på nå högre laddtryck före de 🙂

Tänk på att dina spridare är mindre också.

MVH
          Fredrik

Fricke.w
          Deltagare

Maxxis har ju en vf39 new age STI turbo till salu nu på säljes.

Gilarski
            Deltagare

Jag har även häng på en sjukt fin VF23 (satt i 22B men även i vissa Type R, GC8), återkom ifall det är intressant. 🙂

Kvarnis
              Deltagare

Har du het bort STI’n ?

Bästa kompromissen är en 18G, alt VF35:a

Det går att köra utan att mappa, men om man inte vet vad man sysslar med så undvikt det.

Visar 6 inlägg - 1 till 6 (av 6 totalt)
              • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.