Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 26 totalt)
  • Författare
    Hulken
    Deltagare

Ska till och montera en prodrive vinge och undrade hur ni har gjort med era vingar med fastsättningen? Vad ska man använda för att sätta fast den? Ska man ha lim, cilicon eller tejp…..Vad är bäst???
      Jag har sökt efter info men hittade inget som jag tyckte hjälpte.

Tacksam för svar!
      /Magnus

Niklas
      Deltagare

Skruvar kanske?

Hulken
        Deltagare

Jaja, det är väl klart…..men helst så ska man väl limma eller nått???

Hulken
          Deltagare

Finns det ingen som har nått tips???;( ;( ;(

down_the_drain
            Deltagare

använd inte silicon, innehåller syra så det e inget fint för lacken 🙁 Jag skall ta o montera min WRC vinge inom snar framtid. Det som skulle tänkas behövas är följande…

konsika borr (till min vinge 7mm samt 10mm)

nån mm tjock dubbelhäftande tejp (typ skumgummi el liknande)

vanlig eltejp

Vanlig tejp används för att inte lacken skall fräsas sönder när man borrar med koniska borr. Skummgummit sätts under bena för att få lite mjukt mellan benet o luckan.

Mina idèer, kanske inte perfekta men skulle tro att de fungerar.

/Peter

Hulken
              Deltagare

Då blir det till att skaffa lite dubbelhäftande tejp….

Är det nödvändigt att borra ett till hål eller räcker det med de som finns?

tack så mycket för rådet!:-)

/Magnus

down_the_drain
                Deltagare

>Då blir det till att skaffa lite dubbelhäftande tejp….
                  >
                  >Är det nödvändigt att borra ett till hål eller räcker det med
                  >de som finns?
                  >
                  >tack så mycket för rådet!:-)
                  >
                  >/Magnus

min vinge har två håll från början men jag skall borra ett till för säkerhets skull. Vill juh inte att den skall flyga av på motorvägen 😛

/Peter

Niklas
                  Deltagare

http://www.shellkonto.nu/alien/gallery/040214/07.jpg

’NUFF SAID! 😛 :+

Enda anledningen till att man har tejp eller silikon där vingen har kontakt med bakluckan är för att förhindra vatten som letar sig in under. MEN om man inte har sådant skydd så försvinner vattnet lika fort som det kommer dit. Jag har endast skruvat fast min vinge och den sitter kvar i 200kmh utan problem och aldrig något problem med vatten som stannar kvar under vingen. Inte ens vid högtryckstvätt mellan vingen och luckan.
                    Var inte rädda för att göra hål i luckan, ni kommer ändå inte vilja ta bort en stor vinge från bilen – BORRA! :7

nisse
                    Deltagare

inte ”tejp eller silikon”, TEJP endast tejp eller någon slags tätning avsedd för bilar… ALDRIG silikon…

down_the_drain
                      Deltagare

Alien, lite lättare att fästa en sådan vinge som har en platta längs med backluckan. Då e debara att borra så många håll som det får plats. Annat e det med WRC vinge eftersom man bara har en begränsad yta att fästa mot bilen, (benen) Får bara hoppas att vingen sitter kvar när man kör sen 🙂

/Peter

Niklas
                        Deltagare

down_the_drain: WRC-vingen har samma konstruktion som den jag har, dvs en platta som ligger längs luckan mellan benen.

Orginal-vingen och Prodrive-vingen samt eventuella replikor är de som bara har två ben och övervinge.

När jag monterade min Prodrive-vinge använde jag de tre hålen från orginalvingen (kräver uppborrning av underplåten från insidan).

http://www.shellkonto.nu/alien/temp/borrning.jpg

down_the_drain
                          Deltagare

oki, nu e det en replika på wrc vingen som jag har, alltså samma som min lilla vinge med två ben o ingen mittenplatta. Skall nog fan få den att sitta kvar. Får dra ett var rep runt bakdelen o vingen på bilen bilen:P

jraberg
                            Deltagare

låter som du har samma funderingar som mig..
                              Prodrive vinge men inga hål i den och förmodligen inga islagsmuttrar förmonterade heller.
                              Hmm! fick tips att använda silicaflex tror jag det hette. sen får man väl åka till bauhaus och expander skruv(anv. till gips) så borde den väl sitta sen..
                              :9
                              Tack äljen för illustrationen 🙂
                              Vet du om prodrive originalvinge har bultar för-monterade?

Niklas
                              Deltagare

Jag hade en ÄKTA Prodrive-vinge som hade metallgängade hål, tre i varje ben. Det låter inte bra om era vingar in fått inte skulle ha hål för montering.

Kom ihåg att en vinge har så pass högt vindmotstånd att det märks på bensinförbrukningen om man har en vinge eller ej.

Jag skulle ALDRIG montera en vinge med endast tejp eller silikon. Skulle inte vilja köra med en fastklistrad klump där bak på bilen i 200km/h och se att den börjar släppa… 😮 😮 😮

jraberg
                                Deltagare

inga metallgängor(islagsmuttrar) som jag kan se. men man får samma effekt med expanderskruv(av metall givetvis) men jag tycker ändå att det känns lite klent. hehe, bensinförbrukning? vadå håller du koll på sånt 😀
                                  funderar lite på en säkerhetslösning ovanpå allt det där(inte bokstavligt ovanpå) med wire som sitter såpass att man måste ta sönder vingen för att få med sig den hem.
                                  nä vill inte heller att min vinge lossnar, jag fyllde min vinge med foam så den inte skulle böja sig i mitten när man kör bana(läs fort).
                                  Får se hur det går ikväll.
                                  -jr

Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 26 totalt)
                                • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.