SSC Modellspecifikt Impreza / STI Racing / BRZ Motor Monterat qs och fått konstigt ljud

Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 18 totalt)
  • Författare
    SecretAgentMan
    Deltagare

Väsandet är att du belastar synkringarna (och gafflarna i synkhubbarna) en smula – lösningen är – när växeln är i släpper man spaken. 😀

/J

gotte51
      Deltagare

Jo att släppa spaken efter växling låter ju bra =) men det uppstod bara precis efter jag monterat qs:en. Tror du, jerry, att d e nåt att oroa sig för?

Kan ett växellådsolje byte fixar det kanske?

SecretAgentMan
        Deltagare

Jag tror inte det har med att du monterade spaken att göra faktiskt – skulle kunna tänka mig att du inte reagerat över det tidigare, och är nymeck-nojig (försöker själv träna bort den tendensen).

/J

gotte51
          Deltagare

ok får dra igång stereon så fixar det nog sig 😀

tack ändå!

Niklas
            Deltagare

skulle kunna tänka mig att du inte reagerat över det tidigare, och är nymeck-nojig

Fy fan, det är det värsta med att meka. Alltid är det något nytt ljud man hör och bilen håller på att ramla ihop av att man bytt tex blinkers. 😉

Släpp ratten med en hand, ta tag i spaken, byt växel, släpp spaken, ta tag i ratten med båda händer igen. Inte köra någon jävla GTI-ställning med ena handen på växelspaken! Så kör bara rattlåsare och deras växellådor går ju som bekant sönder. 😉

/N – som har haft QS i snart tre år utan väs…måste vara min modell }(

gotte51
              Deltagare

Nu sitter originalet på å det låter som det ska =) konstigt värre…skit samma det får förbli original.

Manor
                Deltagare

Följande tips från Streetpower är saxat från en annan tråd:

Hej allihop!
                  Ni behöver inte vara oroliga, det är inget fel på prylarna.
                  Jcp skickar vidare alla frågor inom sverige till oss.
                  Jag har själv monterat en för att prova kvalitet samt passform.
                  Det ni skall använda är följande.
                  Den långa styrningen(rörbiten).
                  Den tjocka plastdistansen skall monteras på vänster sida om nållagret.
                  Givetvis skall skruven spänas fast, men ej för hårt då kläms nållagret vilket leder till tröga växlingar.
                  Detta gäller även orginal spaken.
                  Är det något mer ni undrar över så bara säg till.
                  Som Mats säger är det seriösa prylar där det ingår nållager och kula också.
                  Lycka till nu med monteringarna, behövs snabb support är det bara att ringa mig på tele 0709-430010. Jag ställer upp till 100%.
                  Trevlig midsommar nu.
                  Mvh/Christian(Streetpower)

mvh Mats N

Manor
                  Deltagare

Satan jag körde med den korta rörbiten. Nu passar inte den långa ;( satan satan satan! Får försöka bända lite eller nåt ”wish me luck

Gotte51 har du också en 99:a eller 00:a? Varför passar inte det längre ”röret”? Är det växelspaksfästet som blivit ihoppressat?

Har du även kvar den bredare vita plastbrickan som ska placeras på den vänstra sidan?

Hoppas att du lyckas med monteringen nu :).

mvh Mats N

Manor
                    Deltagare

Satan jag körde med den korta rörbiten. Nu passar inte den långa ;( satan satan satan! Får försöka bända lite eller nåt ”wish me luck

Gotte, jag använde också den kortare rörbiten då bredden på den matchar originalfästet exakt. Jag skulle inte heller få in en längre rörbiten utan att bända upp fästet…och det kändes rent ut sagt fel att göra det. Jag tror alltså att det är det kortare röret som ska användas…åtminstone på min 99:a.

Jag fick dock också det väsande/surrande ljudet som du beskrev. Jag lossade då lite på bulten som håller spaken, och ljudet blev mindre markant och växlingarna gick lättare. Jag ska inte säga att det är perfekt för jag tycker fortfarande att man hör ett (miss)ljud…men jag hoppas att det ger med sig.

Växellägena blev dock kortare :-).

mvh Mats N

Manor
                      Deltagare

Jag har efter ett antal timmars mickel lyckats få bort missljudet helt (tror jag…och jag iinte har blivit döv på kuppen) ;).

Jag kör nu med den korta rörbiten/styrningen med en o-ring (som jag trädde på styrningen) samt den smalare av de vita plastringarna ditsatt på den högra sidan. Därefter kan man dra åt skruven lika hårt som med originalspaken (alltså max), utan att spaken kärvar eller skramlar. Efter detta säkert tionde försök så hörde jag faktiskt inget missljud, och det var fortfarande lätt att växla.

Hur går det för dig Gotte?

mvh Mats N

Manor
                        Deltagare

Min qs åker bort igen. Låter förjävligt!! Tyvärr har jag nu efteråt kastat bort några små grejjor så jag kan klart inte lämna tebax den. 700:- i sjön…

Jag tyckte att du skrev att det lät lika illa med originalspaken när du väl bytte tillbaka. Det känns ju inte som om det kan vara så mycket knas med en spak…den verkar ju inte direkt vara hightech :o.

mvh Mats N – med en likadan spak som snart ska monteras…

Manor
                          Deltagare

Jag tror inte det har med att du monterade spaken att göra faktiskt – skulle kunna tänka mig att du inte reagerat över det tidigare, och är nymeck-nojig (försöker själv träna bort den tendensen)./J

…min väser inte nu…och om den gör det efter spakbytet Jerry så vill jag ha en 6-växlad låda på garantin 😉 😛 :D.

mvh Mats N

Manor
                            Deltagare

Kortare lägen blev det. Störtskönt å växla men tyvärr de där ljudet ;( Vi får se om d ger med sig. Kommer du på vad de e se hör av dig =) Jag gör desamma.!

Hej igen !

Jag lossade som sagt lite till på bulten som håller fast spaken, och det blev betydligt bättre. Jag tror att det är vibrationer som fortplantar sig i spaken. Jag har ett väldigt svagt (miss)ljud på 3:an nu…och det surrande ljudet hörs endast när 3:an är i och man rör spaken åt höger eller vänster. Jag ska kolla om något ligger emot plåten som många med QS har behövt fila på…alla växlar går ju i klockrent, men något kanske ligger emot plåten som ger resonansljud i spaken.

mvh Mats N

gotte51
                              Deltagare

Jag monterade idag min qs utan större problem och det känns rikigt gott å mellan växlingarna nu.

MEN! Jag har fått ett skummt ljud i lådan nu. När jag har t.e.x 4:ans växel i och håller spaken lite åt höger eller vänster så ”väser” det från lådan. Jag provade att montera tebax gammla spaken igen men problemet kvarstod…Har även kollat växellådssoljan men det ser ok ut.
                                Någon som kan tänka sig veta vad som hänt??

Mycket tacksam för svar!

Mvh Johan

gotte51
                                Deltagare

Min qs åker bort igen. Låter förjävligt!! Tyvärr har jag nu efteråt kastat bort några små grejjor så jag kan klart inte lämna tebax den. 700:- i sjön…

Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 18 totalt)
                                • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.