› SSC › Modellspecifikt › Impreza / STI Racing / BRZ › Styling / Tillbehör / Bilvård › Montering av 4-p bälte.
- Detta ämne har 31 svar, 2,398 deltagare, och uppdaterades senast för 20 år, 7 månader sedan av ExOrdis.
-
FörfattareInlägg
-
12 mars, 2003 kl. 20:28 #153819GrusdraparnDeltagare
>
>JERRY! JERRY! JERRY! Jag har beställt 3″ axelpads inför köp av
>4p-bältet! *dra i pappas byxben* 😀 :p 😉Ja d tycker jag är ett vettigt alternativ, axelpads istället för 4p-bälte. Så gott som samma funktion… http://smilies.networkessence.net/s/contrib/blackeye/lol.gif%5B/IMG%5D
Plus att då slipper du leta efter stången under mattan, tro mig den är lite svår att hitta! http://smilies.crowd9.com/contrib/blackeye/hihi.gif%5B/IMG%5D
12 mars, 2003 kl. 20:30 #153800StratDeltagareNu så blocken… Gå och ät lite grillkol 😉
Älg, får väl se till att ordna nåt ärende då 🙂 Närå, det är verkligen inget större pul med monteringen. Som jag sa, skruva ur 4 bultar och skruva i fyra andra. Alla är gängade i karossen. Glömde säga att bulten vid a-stolpen måste vara lite längre än dom som följer med bältet.
/Claes
12 mars, 2003 kl. 20:34 #153801StratDeltagaregrusdraparn, nu går du väl lite för långt va? Det är inte ens roligt…
/Claes
12 mars, 2003 kl. 20:37 #153811BlockenDeltagare>Nu så blocken… Gå och ät lite grillkol 😉
***Grillkol är både gott och nyttigt!
>Älg, får väl se till att ordna nåt ärende då 🙂 Närå, det är verkligen
>inget större pul med monteringen. Som jag sa, skruva ur 4 bultar och
>skruva i fyra andra. Alla är gängade i karossen. Glömde säga att
>bulten vid a-stolpen måste vara lite längre än dom som följer med
>bältet.
>
>/Claes***Japp, A-stolps-bulten är JÄKLIGT knivig! Men som Grusdräparn säger; Passa er för stången! 😀
/AB
12 mars, 2003 kl. 20:45 #153818GrusdraparnDeltagare>grusdraparn, nu går du väl lite för långt va? Det är inte ens
>roligt…
>
>/ClaesSmaken är som baken http://mindscraps.com/s/contrib/tweetz/bootyshake.gif%5B/IMG%5D delad…
/Slak
12 mars, 2003 kl. 21:14 #153825NiklasDeltagare>Ja d tycker jag är ett vettigt alternativ, axelpads istället för
>4p-bälte. Så gott som samma funktion…Läs om läs rätt, där står även inför köp av 4p. Jag måste köpa en sak i taget och tar det billiga nu för det kommer andra dyra utgifter under våren. Tyvärr är jag inte lika lyckligt lottad som får det jag pekar på…
http://subaru.frontnet.org/images/dump/subaru.gif Regionsansvarig: Göteborg
12 mars, 2003 kl. 21:31 #153820GrusdraparnDeltagare>Tyvärr är jag inte lika lyckligt lottad som får
>det jag pekar på…Goldfinger…Ju hårdare man arbetar desto mer kan man peka…:D
12 mars, 2003 kl. 22:24 #153812ImpDeltagareÄr det nån i klubben som krockat i huffsad fart med 4p och orginalstolarna? satt nämligen och fundera på om hålet i stolarna värkligen pallar det? jag menar rally stolar är ju förstärkta där av en anledning. kan mycket väl vara så att jag har helt fel dock eftersom jag inte har en aning.. bara en fundering.
13 mars, 2003 kl. 08:55 #153826NiklasDeltagareOrdis: Om man har 4p? 😮
http://subaru.frontnet.org/images/dump/subaru.gif Regionsansvarig: Göteborg
13 mars, 2003 kl. 23:11 #153817WandererDeltagareOrdis …
Har du jobbat som Crasch Test Dummy förut ??
Verkar vara ganska insatt i om hur allt fungerar 🙂16 mars, 2004 kl. 13:07 #153808WiklundhDeltagare>Ett tips är att plocka
>bort airbagen vid användning av fyrpunktsbälte, eftersom den är
>anpassad för användning tillsammans med standard trepunktsbälte, och
>då kommer man närmare ratten med hela överkroppen. Nackkotpelaren får
>utstå hård påfrestning vid en krock, då fyrpunktsbälte används, (jag
>har testat) och skulle airbagen träffa olyckligt i ett sådant läge
>räcker det förmodligen för att knäcka nacken.Ajaj, tänkte inte på det……..hmmmmmm nu börjar man på att fundera om man ska har 4-p bälte eller inte…….
10 juni, 2004 kl. 18:40 #153807WiklundhDeltagareHur är det med att montera ett 4/6-p bälte i bilen, måste man ha bur att fästa det i eller…….?
10 juni, 2004 kl. 18:40 #153806ExOrdisDeltagare>Man sitter fast! 😀
+ Vid behov är du loss på nolltid!
>PS. Tack felbil och ordis för assistans och sällskap!
Ingen orsak, hör av dig innan du ger dig på pärlorna så tar vi en sväng
med Deltan och kikar så att allt mår bra i spisen./K
10 juni, 2004 kl. 18:40 #153805ExOrdisDeltagareJapp. 😀
Det börjar tära på kroppen och ekonomin,
jag tror dessutom att turen är förbrukad. 😉10 juni, 2004 kl. 18:40 #153804ExOrdisDeltagareJa, eftersom inte ens ett sexpunktsbälte gör någon odödlig i ett chassi
med ganska låg passiv säkerhet och i avsaknad av en riktig skyddsbur.
Hög hastighet vid eventuell sammanstöt ger ett mycket dåligt utgångsläge.Någon som sett filmen om hur långt ett träd tränger in i en normalstor
bil vid head on kollision i 30, 50, 70 & 90 km/h?Efter 50 börjar det bli stora problem innanför främre deformationszonen
och i 90 är det frågan om bagaget klarar sig….
Undrar varför bilar nästan uteslutande krocktestas upp till runt 50 km/h?
En annan bra regel är att människan av naturen är bara byggd att färdas
upp till ca 30 km/h, ta mellan 50 till 100 meters ansats och spring för
full maskin rakt in en vägg så får man en känsla för hur det hela fungerar. 😉Krocksläden i 7 km/h på mässor är en klar rekomendation för den som inte provat,
brukar finnas på bilsalongen.En bra rutin vid bankörning eller inspirerad körning är att om bilen ”tappas” dvs kontrollen förloras så gäller det att frikoppla och samtidigt stå på bromsen och försöka styra under full inbromsning ända till bilen står stilla. Denna manöver underlättas av
ett fyrpunktsbälte eftersom bilen rör sig på ett icke önskvärt sätt i en högre hastighet kanske vid sidan av vägen och då är det inte särskilt bra att hoppa omkring och inte sitta stadigt i stolen. -
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.