SSC Modellspecifikt Impreza / STI Racing / BRZ Motor Montering av Knocklink

Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 17 totalt)
  • Författare
    Niklas
    Deltagare

Såja, då sitter sensorn på motorblocket och väntar på att Knocklinken skall kopplas in i kupén och att strömmen skall dras.

ICn var ju inte så svår att plocka bort, även om slangen från ICn till turbon var gaaanska stel – ”är turbon varm eller?”. Sen satt ju skruven i motorblocket ganska regält så när den väl släppte så tog man ju för kung och fosterland och tummen fick sig en rejäl smäll (AAAJ!!! – nummer 1). Skruva fast sensorn med en 8mm/30mm skruv istället för orginalet 8m/20mm. Otroligt nog hade jag EN sådan skruv hemma, fattar det fortfarande inte. Slapp alltså åka iväg och köpa en sådan skruv. Sedan var det dax att dra sladdarna från kupén genom torpedväggen och självklart hade jag blivit så glad över min lödning på sladdarna så jag tryckte ihop hela kontakten som skall kopplas på sensorn. Så jag kunde alltså inte trä kontakten genom gummipluggen. Ett litet jack klipptes i kanten på pluggen och sen låg man där och kämpade i typ 10-15min för att få tillbaka pluggJ*VELN (!!!!) i hålet igen. Herregud vad den är dryg! Men slutligen gick det och jag pustade ut. Dax att montera tillbaka ICn vilket skulle vara ”lite jobbigare än att ta bort den”. H*lvetes j*vla meck att få dit slangarna igen. När man fick fast den stora som går rakt fram så satt den till turbon snett, justera lite så släppte den stora. Meka meka meka i säkert 30-60min innan jag tillslut fick på skiten. Dessutom kom ett finger i kläm när ICn slet sig då en slang gav vika (AAAAJJJJ!!!! – nummer 2). Skruva fast ICn och slangklämmorna och därefter var det dumpen som skulle tillbaka. Vad upptäcker jag då?! JO! Sensorjäveln sitter rakt under dumpen, då hade man alltså inte behövt ta av hela s*tans ICn. Men några sekunder senare kom man på att sladddragningar och sånt var lite enklare med ICn borta…samt att man lärt sig lite mer om hur ICn sitter och fungerar. Blev riktigt sugen på ett gäng blå Samco-slangar kan man ju säga. På med dumpen och allt som fanns kvar på golvet var gamla skruven som satt i motorblocket. Nu är det vila rygg och knän sen kan vi fortsätta meka sladdar i kupén.

Vad det är skoj att skruva bil!

christopher
      Deltagare

Man får lite ont i ryggen efter en såndäringa övning:), Man vill ju inte luta sig mot skärmarna, skulle man få ”ribba” så har man en buckla direkt:D 😀 😀 😀 .

Mecka på Samco slangar innan du skjuter någon…..
        /
        fraSSe

Niklas
        Deltagare

Skjuter någon?

Jag är för klen, jag måste ta stöd, jag lutar mig mot skärmen. Orkade inte lägga en filt mellan heller. Var runt hela bilen, höger och vänster sida och längs hela kofångaren. Försökte få ur och i ICn från alla håll och vinklar.

christopher
          Deltagare

Ja, skjuter nån slang när du ligger och pressar på motorvägen. Den under ic;n som grenar sig kan gå speciellt om man höjt laddtrycket.

http://www.impreza.nu/ssi2/expo/albums/ssi450/DSC01443.thumb.jpg

http://www.impreza.nu/ssi2/expo/albums/ssi450/DSC01441.sized.jpg

/
            fraSSe

ADDE.H
            Deltagare

>Ja, skjuter nån slang när du ligger och pressar på
              >motorvägen. Den under ic;n som grenar sig kan gå speciellt om
              >man höjt laddtrycket.
              >
              >http://www.impreza.nu/ssi2/expo/albums/ssi450/DSC01443.thumb.jpg
              >
              >http://www.impreza.nu/ssi2/expo/albums/ssi450/DSC01441.sized.jpg
              >
              >/
              >fraSSe

Vad skitit det var under huven!Tvätta:D :+ 😀

/Adde

Niklas
              Deltagare

Har du en slangsats över? 🙂

Strat
                Deltagare

Jag har snart ett samco kit över 🙂

christopher
                  Deltagare

Ska du gå över till orginal slangarna?:)
                    /
                    fraSSe

Strat
                    Deltagare

Nope, fmic vettu 😉

Niklas
                      Deltagare

GE MIG GE MIG GE MIG!

Och fy fan vad det hade varit najs med FMIC och att slänga bort den där ACn! Hade blivit lika rymligt under huven som en 240! 🙂

SecretAgentMan
                        Deltagare

”Sen satt ju skruven i motorblocket ganska regält…”

*host* 😀 😀 😀 😀

/J

Niklas
                          Deltagare

Käften Jerry, svara i telefon istället för att skriva bajs på nätet! 😉

Mission 2 – inkoppling av elen

Lite nervös över att jag inte visste hur jag skulle göra gick jag ner till garaget. Skruvade loss alla paneler under ratten och hittade skruven att jorda med. Men hur fan skall jag koppla in plussladden? Titta lite mer och sen var det dax att ringa runt.
                            Mange – svarar inte
                            Jerry – svarar inte
                            Matmor – svarar men är lika kass som mig på bilel
                            Storm – svarar inte
                            Mange igen – svarar inte
                            Jerry igen – svarar inte
                            Storm ringer tillbaka och säger att han har nog grejer som kan hjälpa till. 20 minuter senare är det två imprezor i garaget och vi börjar koppla in elen. När detta är klart slår vi på tändningen och inget lyser på Knocklinken. *valfri svordom* Kolla T-anslutningen på elen och där hittad jag ett fel. Fixa fixa fixa och testa igen. Nu lyser nedersta dioden. Jubel i garaget och nu skall vi knacka på motorblocket för att testa utslagen. Inget händer. *valfri svordom igen* Mange ringer, ber om hjälp och han tycker jag skall ta i hårdare. Gör så och vips så syns ett utslag! JUBEL IGEN! Ringa mange och säga att allt är så bra och att jag älskar alla…typ. Mange bryter kontakten med mig för alltid…eller nja, kanske inte men men. Ut på en testrunda och då man drar växlarna rejält (ca 6000rpm) tänds första lampan lite grann. Skoj! Allt funkar och jag har gjort det själv med lite hjälp från en kille på Scoobynet och Storm. Tusen tack!

Over and out. 🙂

SecretAgentMan
                            Deltagare

…nu är ju jag tyvärr inte stand-by-jourhavande-subarumeck på heltid tyvärr. 😀

/J – som meckar dogbox #2

Perra
                              Deltagare

>…nu är ju jag tyvärr inte stand-by-jourhavande-subarumeck
                                >på heltid tyvärr. 😀
                                >
                                >/J – som meckar dogbox #2

Passa dig Jerry, annars kanske Äljens morsa ringer o tar dig i örat! 😀 :+ 😛 Men det är klart, du svarar väl inte då heller! 😉

/P

Nano
                                Deltagare

tjoho

Ska installera min knocklink i helgen och undrar oxå var man ska ta plusen ifrån???
                                  Bild kanske???

MVH Mårten

Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 17 totalt)
                                • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.