SSC Modellspecifikt Impreza / STI Racing / BRZ Motor Mortorn knackar med helsyntetsolja

Visar 9 inlägg - 1 till 9 (av 9 totalt)
  • Författare
    Freddan_WRC
    Deltagare

Bytte motorolja i GT:n igår. Använde Castrol 5W 50 helsyntet. När jag startade bilen så knackade motorn på tomgång. Knackandet upphörde vid högre varvtal. Bytte då till Elf delsyntetsolja och då upphörde knackandet. Kan detta ha med oljepumpen att göra?

killer
      Deltagare

Vad är det för årsmod på bilen?

Freddan_WRC
        Deltagare

Bilen är en -00

killer
          Deltagare

Ok, på dom äldre motorerna med hydraliska lyftare brukar det bli problem med helsyntet. Fick själv det problemet. Löste sig med delsyntet.

Freddan_WRC
            Deltagare

Okej. Men då är ju frågan om det kan vara oljepumpen som är dålig.

SecretAgentMan
              Deltagare

Det låter lite underligt, hade det varit en tidigare modell med hydrauliska lyftare hade man kunnat förstå det, meeeeen….det är enkelt att kolla, dit med en oljetrycksmätare.

Knackandet, var det högljutt rassel från topparna, eller elakare bankande från mitten av motorn?

/J

RK
                Deltagare

Ursäkta att jag lägger mig i men sådär låter min också, men endast på tomgång och lägre än tomgång, ingenting på högre varv, ljudet kommer från mitten av motorn. Har haft knackandet i ca.5000mil nu men det har inte blivit värre. Har för mig att det brukar låta lite mindre när man har bytt oljan.

Freddan_WRC
                  Deltagare

Det rasslade mer från toppen. Ska kolla med en oljetrycksmätare i helgen. Dock INTE dagen efter midsommar.

Micke81
                    Deltagare

Klart det kan ha med den att göra.
                      En annan relativt vanlig grej är att om man kört med delsyntet ett tag och byter till helsyntet så börjar det knacka lite pga att delsynteten har byggt upp lite avlagringar och dessa sköljs bort av helsynteten som heller inte bygger upp nya på samma sätt som den ”sämre” oljan vilket gör att det kan ”knacka” lite.
                      Kan säga att det glappar lite (pga att dem gamla avlagringarna sköljs bort), så lite att det knappt går att beskriva. Hade samma problem med min min gamla T4 som jag hade innan subban. Ingen fara mer än det kosmetiska för örat fick jag höra från kunniga personer.

Mvh

Micke

Visar 9 inlägg - 1 till 9 (av 9 totalt)
                    • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.