SSC Modellspecifikt Impreza / STI Racing / BRZ Motor Motor går varm, varför?

Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 16 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #3916
    foss
    Deltagare

      Var och körde rallytävling idag. När bilen efter tävlingen kördes bort till trailerparkeringen så gick temperaturen upp, den brukar ligga i mitten men nu gick den upp till ca 3/4 av max. Har inte hunnit forska så mycket men noterade följande:

      * Fläkar går
      * Fullt i påfyllningsröret som sitter vid vänster framskärm. Där fanns enbart lite kylarvätska efter målgång. Nivån har alltså ökat.
      * Dåligt med värme när man sätter på max värme i kupén.
      * Tempen går upp både stillastående och under landsvägskörning.

      Kör för övrigt med E85.

      Vad kan det vara? Trasig termostat? Vattenpump? Topplockspackning?
      Någon som råkat ut för något liknande?

      Tacksam för seriösa tips.

      #62454
      Twinturbo
      Deltagare

        Fyll på kylarvätska om du inte redan gjort det 😉

        #62443
        FeA
        Deltagare

          Kan det vara en luftficka kanske?

          #62442
          Kvarnis
          Deltagare

            luftficka, lr trasig HG

            #62445
            foss
            Deltagare

              Trasig HG??
              Har bytt termostaten ikväll, men ingen skillnad. Kylsystemet blir tomt efter ett par kilometer, mycket trycker den ur sig genom nivåröret. Ingen vit rök från avgaserna och inge vatten i oljan. Den översta kylslangen är kokhet och stenhård medans det nedre är mjuk och iskall, skall det vara så? Den har även börjat spika/misstända när man ger på mycket gas.

              Får väl ta och kolla kompressionen på motorn. Tänkte även kolla hur stiften ser ut som nästa steg. Vill ju vara säker på att det är toppackningen innan man ger sig på det.

              #62446
              foss
              Deltagare

                Ja då har man kollat stiften, ett såg inte så fint ut. Provade att köra utan termostaten och den gick varm iallafall. Även plockat bort vattenpumpen och kollat, och den ser bra ut och verkar funka fint. Så nu blir det nog att lyfta topparna och kika. Någon som gjort detta förut och har några bra tips?

                #62452
                IMPREZA FOREVER
                Deltagare

                  Hoppas det inte är några stora fel.

                  #62455
                  Twinturbo
                  Deltagare

                    Då är det antagligen topplockspackningen/arna som gett sig.
                    ”Bara” riva loss topparna, byta packningar och plana topparna lätt.

                    #62444
                    Adam K
                    Deltagare

                      Spånar lite,
                      Om övre slangen till kylarn (till kylaren?) är stenhård och den från kylarn är mjuk o kall så kanske det är stopp i kylarn av någon anledning?
                      Och att vattnet försvinner från motorn beror på att den kokar bort eftersom den inte kyls??

                      #62456
                      Twinturbo
                      Deltagare

                        Spånar lite,Om övre slangen till kylarn (till kylaren?) är stenhård och den från kylarn är mjuk o kall så kanske det är stopp i kylarn av någon anledning?Och att vattnet försvinner från motorn beror på att den kokar bort eftersom den inte kyls??

                        Det skulle ju toeretiskt kunna var så också…

                        Ett enkelt sätt att kolla är att lukta i kylaren om man känner avgas/bensindoft därifrån. Då ÄR det topplockspackningen som är kass…

                        #62447
                        foss
                        Deltagare

                          Har kollat kylaren och den flödar bra. Tror det blir att lyfta ur motorn i helgen och titta efter. Blir en spännande övning.

                          #62448
                          foss
                          Deltagare

                            Ähhhh orkade inte vänta till helgen så jag lyfte ur motorn idag. Gick ju smidigt. Blir till att köpa ett motorstativ på Biltema imorrn. Någon som använt Biltemas motorstativ till en subarumotor? Funkar det bra?

                            #62449
                            foss
                            Deltagare

                              Då var topparna bort plockade. Ena packningen såg lite sliten ut, men är ändå osäker på om den verkligen är trasig. Packningen är en 1.5mm stålpackning med ett mycket tunnt svart gummilager. Själva stål packningen är hel, men det tunna svarta gummilagret är borta på några ställen. Men kan detta göra så att det läcker??
                              http://www.impreza.nu/ssi2/expo/albums/ssi1193/packning.jpg

                              Sedan såg jag att en cylinder hade små repor i sig, precis så att man känner dem med nageln. De är jämt fördelade runt hela väggen. Är detta något att oroa sig för?
                              http://www.impreza.nu/ssi2/expo/albums/ssi1193/cylinder.jpg

                              #62451
                              camino cielo
                              Deltagare

                                Vilken cylinder var det? Vagar jag gissa 3:ans…..?

                                #62450
                                foss
                                Deltagare

                                  Vet ej vilken som är 3:an, men det var vänster fram i bilens riktning.
                                  Har ikväll lämnat blocket och topparna till JRM som kommer se över topparna och hona ur cylindrarna. De bekräftade även att topppackningen var trasig, väldigt sällsynt att själva plåt delen i packningen går sönder så det man ser är att gummit släpper.

                                Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 16 totalt)
                                • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.