› SSC › Modellspecifikt › Impreza / STI Racing / BRZ › Motor › Motor går varm, varför?
- Detta ämne har 15 svar, 2,240 deltagare, och uppdaterades senast för 17 år, 7 månader sedan av
IMPREZA FOREVER.
-
FörfattareInlägg
-
7 oktober, 2007 kl. 14:58 #3916
foss
DeltagareVar och körde rallytävling idag. När bilen efter tävlingen kördes bort till trailerparkeringen så gick temperaturen upp, den brukar ligga i mitten men nu gick den upp till ca 3/4 av max. Har inte hunnit forska så mycket men noterade följande:
* Fläkar går
* Fullt i påfyllningsröret som sitter vid vänster framskärm. Där fanns enbart lite kylarvätska efter målgång. Nivån har alltså ökat.
* Dåligt med värme när man sätter på max värme i kupén.
* Tempen går upp både stillastående och under landsvägskörning.Kör för övrigt med E85.
Vad kan det vara? Trasig termostat? Vattenpump? Topplockspackning?
Någon som råkat ut för något liknande?Tacksam för seriösa tips.
7 oktober, 2007 kl. 18:50 #62454Twinturbo
DeltagareFyll på kylarvätska om du inte redan gjort det 😉
7 oktober, 2007 kl. 19:32 #62443FeA
DeltagareKan det vara en luftficka kanske?
8 oktober, 2007 kl. 11:20 #62442Kvarnis
Deltagareluftficka, lr trasig HG
8 oktober, 2007 kl. 21:05 #62445foss
DeltagareTrasig HG??
Har bytt termostaten ikväll, men ingen skillnad. Kylsystemet blir tomt efter ett par kilometer, mycket trycker den ur sig genom nivåröret. Ingen vit rök från avgaserna och inge vatten i oljan. Den översta kylslangen är kokhet och stenhård medans det nedre är mjuk och iskall, skall det vara så? Den har även börjat spika/misstända när man ger på mycket gas.Får väl ta och kolla kompressionen på motorn. Tänkte även kolla hur stiften ser ut som nästa steg. Vill ju vara säker på att det är toppackningen innan man ger sig på det.
9 oktober, 2007 kl. 21:07 #62446foss
DeltagareJa då har man kollat stiften, ett såg inte så fint ut. Provade att köra utan termostaten och den gick varm iallafall. Även plockat bort vattenpumpen och kollat, och den ser bra ut och verkar funka fint. Så nu blir det nog att lyfta topparna och kika. Någon som gjort detta förut och har några bra tips?
10 oktober, 2007 kl. 04:10 #62452IMPREZA FOREVER
DeltagareHoppas det inte är några stora fel.
10 oktober, 2007 kl. 06:33 #62455Twinturbo
DeltagareDå är det antagligen topplockspackningen/arna som gett sig.
”Bara” riva loss topparna, byta packningar och plana topparna lätt.10 oktober, 2007 kl. 10:31 #62444Adam K
DeltagareSpånar lite,
Om övre slangen till kylarn (till kylaren?) är stenhård och den från kylarn är mjuk o kall så kanske det är stopp i kylarn av någon anledning?
Och att vattnet försvinner från motorn beror på att den kokar bort eftersom den inte kyls??10 oktober, 2007 kl. 13:05 #62456Twinturbo
DeltagareSpånar lite,Om övre slangen till kylarn (till kylaren?) är stenhård och den från kylarn är mjuk o kall så kanske det är stopp i kylarn av någon anledning?Och att vattnet försvinner från motorn beror på att den kokar bort eftersom den inte kyls??
Det skulle ju toeretiskt kunna var så också…
Ett enkelt sätt att kolla är att lukta i kylaren om man känner avgas/bensindoft därifrån. Då ÄR det topplockspackningen som är kass…
10 oktober, 2007 kl. 17:50 #62447foss
DeltagareHar kollat kylaren och den flödar bra. Tror det blir att lyfta ur motorn i helgen och titta efter. Blir en spännande övning.
11 oktober, 2007 kl. 18:51 #62448foss
DeltagareÄhhhh orkade inte vänta till helgen så jag lyfte ur motorn idag. Gick ju smidigt. Blir till att köpa ett motorstativ på Biltema imorrn. Någon som använt Biltemas motorstativ till en subarumotor? Funkar det bra?
13 oktober, 2007 kl. 15:26 #62449foss
DeltagareDå var topparna bort plockade. Ena packningen såg lite sliten ut, men är ändå osäker på om den verkligen är trasig. Packningen är en 1.5mm stålpackning med ett mycket tunnt svart gummilager. Själva stål packningen är hel, men det tunna svarta gummilagret är borta på några ställen. Men kan detta göra så att det läcker??
http://www.impreza.nu/ssi2/expo/albums/ssi1193/packning.jpgSedan såg jag att en cylinder hade små repor i sig, precis så att man känner dem med nageln. De är jämt fördelade runt hela väggen. Är detta något att oroa sig för?
http://www.impreza.nu/ssi2/expo/albums/ssi1193/cylinder.jpg17 oktober, 2007 kl. 02:05 #62451camino cielo
DeltagareVilken cylinder var det? Vagar jag gissa 3:ans…..?
17 oktober, 2007 kl. 19:49 #62450foss
DeltagareVet ej vilken som är 3:an, men det var vänster fram i bilens riktning.
Har ikväll lämnat blocket och topparna till JRM som kommer se över topparna och hona ur cylindrarna. De bekräftade även att topppackningen var trasig, väldigt sällsynt att själva plåt delen i packningen går sönder så det man ser är att gummit släpper. -
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.