det började med att den hackade till lite och kändes som nån höll imot när man kom runt 4-5k varv. nu har det blivit värre, hackar och känns som nån håller imot mycket tydligare samt att de inte känns som turbon laddar som den ska. blir inte alls samma drag i bilen när den kommer till 2500 och turbon börjar mata på.
den går bättre när den är kall har jag fått för mig iallfall.
vad kan det vara?
Edit: smart ja e o säger va de e för bil.
Impreza gt -00 orginal
Det fattas lite info om bilen för att kunna göra en analys 😉
Bilmodell? Trimning? Öppet filter?
Troligtvis är det dock Lmm som är paj. Går bilen bra på lägre varv men kasst på höga tyder det på Lmm. Går bilen dåligt på låga varv men bra på höga så är det mest troligt lambdan som är paj.
Okej, jag vet fortfarande inte vad du kör för bil eller vilka mods du har på den. Utgår från att du har en Impreza Gt och en i övrigt ganska original bil. Möjligtvis öppet filter.
När du står framför motorn sitter det antingen en svart burk med en grov slang alldeles vid vänstra skärmen. Eller så sitter det ett stort luftfilter där istället. Svårt att veta med så lite info 😉
På slangen som sitter bakom burken eller filtret sitter luftmassemätaren som troligtvis är paj. På äldre impreza före -98 är det en ganska stor fyrkantig mojäng med en elkabel ansluten.
På nyare impreza före -01 är det en mindre mätare som sitter på sidan av ett grovt plaströr bakom filtret/burken.
Ska inte vara särkilt svårt att byta och kostar ca 1600 kr ny av vad jag sett här på forumet.
Trasiga luftmassemätare verkar vara standardproblem på imprezor med öppet filter. 😉
Hoppas att du blev lite klokare nu. 🙂
/magnus
Ursäkta. Såg inte att du ändrat ditt första inlägg. 🙂