› SSC › Modellspecifikt › Impreza / STI Racing / BRZ › Motor › Motor knackar och drar olja
- Detta ämne har 7 svar, 3,627 deltagare, och uppdaterades senast för 12 år, 2 månader sedan av
kleinis.
-
FörfattareInlägg
-
22 juli, 2013 kl. 16:09 #30764
Z78
DeltagareBilen har sista halvåret börja dra olja, senaste 450 milen har det gått åt cirka 1 liter. Kollat med Subaru och enligt de så får bilen dra upp till 1 liter på 500 mil, så det ligger precis på gränsen.
Idag när jag startade bilen så började den knacka väldigt när man gasar lite, hörs knappt något när den går på tomgång. Och om man gasar till ordentligt så ”knackar” det till rejält i motorn.
Det är en wrx sti -08, som har gått ungefär 7500 mil.
Kan det vara något vevlager eller ramlager som har pajat?22 juli, 2013 kl. 17:22 #258807clasen
DeltagareVanligt fel på dessa är ju att det går hål i kolvarna eftersom kvalitén är lite sisådär på org. kolvarna.
Men då borde du märka de lite tydligare. Du borde få kraftigt försämrad prestanda och blårök…
Lager etc ska inte påverka oljeförbrukningen. Antingen rinner de ner på backen eller in i förbränningsutrymmet och blir rök. Kan även läcka i turbon.
22 juli, 2013 kl. 18:14 #258801Mumin
DeltagareKolv ringarna har man hört också….
Skickat från min GT-I9505 via Tapatalk 2
22 juli, 2013 kl. 19:20 #258805Zlasher
DeltagareSkulle gissa på kolvringarna…
Har en likadan bil och har bytt mina för hade hål i kolv och dåliga ringar.22 juli, 2013 kl. 21:18 #258802Mumin
DeltagareHar man hål i kolv som jag hade i min 2.5 så ryker det uta bara fan samt går dåligt och knackade från motorn. Dåligt ladd osv.
Skickat från min GT-I9505 via Tapatalk 2
26 juli, 2013 kl. 08:27 #258806B5254T4
DeltagareVi har haft inne flera 2,5-litare med risiga/lösa ringland på kolvarna. Många gånger har bilen gått ok och ringarna varit hela men dragit mycket olja.
Lösningen blev smidda kolvar och stakar, finns färdiga bottendelar på hyllan nu. Ingen av de förstärkta har krånglat än. d—0.o—b
6 september, 2013 kl. 10:11 #258803Z78
DeltagareHar idag äntligen fått besked från verkstaden om vad det är för fel, tog bara 6 veckor. Enligt verkstaden så är det ett vevlager som är trasigt och tydligen har detta orsakat så stor skada på motorn att de vill byta ut hela motorn!
Nu är det bara att hoppas att försäkringsbolaget godtar detta.8 september, 2013 kl. 06:51 #258804kleinis
DeltagareEtt vevlager som går brukar inte betyda att hela motorn är dålig men vev och stake har säkert fått sig en smäll, ska man byta delar så kan man räkna med ca 22 tusen men då är det smidda kolvar, h profils stakar, ny större oljepump, ny kamrem mm då är det en jobb kostnad på det också tyvärr
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.
