SSC Modellspecifikt Impreza / STI Racing / BRZ Motor Motor olja för vintern impreza GT

Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 19 totalt)
  • Författare
    J.Nilsson
    Deltagare

Hejsan alla glada subaru ägare, nu har jag äntligen fått tummarna loss och innvesterat i en Impreza GT MY99, så nu dyker frågerna upp?

Har sökt runt på forumet och fått svar på en del frågor men denna fråga kvarstår?

Bilen har körts på Castrol TWS Motorsport 10w-60 under sommaren då den gått en del bana, men nu är tanken att jag ska åka med den som både bruksbil och en del på isen med fulldubb under helgerna så frågan är ska man åka vidare på denna olja då den bara gått ca 400 mil sen senaste service eller ska man slå i något tunnare som 10w-40 eller 5w-40.
      Mobil 1 Super 3000 10w-40 helsyntet kanske funkar eller vad rekomenderar ni som åkt subaru länge?
      Mvh jocke

Fricke.w
      Deltagare

Ja kör på mobil 1 oljan du föreslog du, den köpte då jag till min för vinter åka.

J.Nilsson
        Deltagare

Fricke.w ja den borde ju funka det är ju en helsyntet men man kan kanske lika gärna åka på den man har i nu och byta till ny 10w-60 igen framåt våren.

Är det ingen här som åker GT på vintern?
          Vilken olja åker ni med då?
          Kan ju passa på att fråga vad ni ligger på i oljetryck på era maskiner?

Mumin
          Deltagare

Jag åker GT kör dock midland 10-40 dock för jag jobbat på subaru 🙂
            Saknar dom fina japsarna redan.. har just nu avklarat en vecka på nya jobbet 😮

Sternborn
            Deltagare

Jag åker min GT dagligen nu i vinter 🙂 Kör med Mobil´s 5w-40 helsyntet vintertid och Mobil´s 5w-50 sommartid.

Fricke.w
              Deltagare

Ja jag tittade på dunkarna jag har nere nu och de är en 5w40 0lja mobil super 3000 jag ska köra på sen, bara bilen blir färdig, så ingen 10w40 alltså 😉

J.Nilsson
                Deltagare

Ser ut som det är läge att satsa på en 5w-40 i vinter då ,får åka och ficksa lite mobil 1.
                  Tackar för hjälpen.

Myzkoo
                  Deltagare

Jag hade Mobil1 i min när vevlagret for.. hade kört på den ca 60 mil.. Då började jag läsa väldigt mycket om lagerras i subarumotorer och i 8 av 10 fall så är mobil1-olja inblandad.. Verkar som att den inte går speciellt bra ihop med subarumotorn.. Inget jag skulle rekommendera någon att köra på tyvärr..

Jag skulle sagt Motul eller Castrol 🙂 Kör med castrol 5w-40 helsyntet i min nu..

Turbovin
                    Deltagare

Myt skulle jag säga, min har inte skurit ihop med Mobil 1, inte ens med Biltema 😉

Finns så många andra orsaker till varför vevlagren skär att jag tror mest det är en slump ihop med att Mobil 1 är en av marknadsledarna och därmed är en de vanligaste oljorna.

nilsson
                      Deltagare

Myt skulle jag säga, min har inte skurit ihop med Mobil 1, inte ens med Biltema 😉

Finns så många andra orsaker till varför vevlagren skär att jag tror mest det är en slump ihop med att Mobil 1 är en av marknadsledarna och därmed är en de vanligaste oljorna.

jag tror ni har missuppfattat hans fråga. som är kan han köra på sin castrol olja 10w60
                        eller den är för tjock att köra på i vinter. eller han måste hälla i tunnare olja.

/Fredrik

Turbovin
                        Deltagare

Okej 10w i kallviskositet är för tjockt på vintern. Bättre att köra på 5w eller 0w rent av. Den andra siffran har inte med kallstartegenskaperna att göra.

Sternborn
                          Deltagare

Okej 10w i kallviskositet är för tjockt på vintern. Bättre att köra på 5w eller 0w rent av. Den andra siffran har inte med kallstartegenskaperna att göra.

0w ska man inte ha i en Impreza har jag lärt mig.. så en 5w olja är det väl som gäller 🙂

branco84
                            Deltagare

När ja köpte olja på Autoexperten så sa dom att ja skulle ha Castrol Edge Sport 0W-40?? Är de dumt? bilen används som bruksbil. En GT 00:a.

Manor
                              Deltagare

När ja köpte olja på Autoexperten så sa dom att ja skulle ha Castrol Edge Sport 0W-40?? Är de dumt? bilen används som bruksbil. En GT 00:a.

Ja, det är nog dumt.
                                SAE 10-40 ska det vara till en Impreza GT i varje fall.

branco84
                                Deltagare

kanske en dum fråga. Men vad kan hända?

Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 19 totalt)
                                • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.